F
S Spannen skrev:
Mina erfarenheter är från privata bolag, både stora globala och mindre. Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men jag menade att möjligheterna att slappa finns, inte att merparten kanske nödvändigtvis utnyttjar det. Däremot finns det enligt egen och vänners erfarenhet alltid några som gör det i olika grad.

En slapp chef leder ju lätt till att alla under honom får det kravlöst och kommer undan med det ena och det andra. I ett stort utvecklingsprojekt ska det mycket till för att det ska märkas om några individer inte levererar.

Observera att jag själv inte är en av dessa utan snarare tvärtom, en som faktiskt stör mig när kollegor inte drar sitt lass!
Större utvecklingsprojekt är uppdelade. Det finns alltid de som inte levererar av olika anledningar, jag har faktiskt inga större problem att vare sig ventilera det uppåt eller identifiera det eller för den sakens skull förstå varför en leverans ser tunn ut fas det kan ligga extremt mycket arbete bakom.
 
Man kan på kontor ha "tur" och få eller ta sig uppgifter där nedlagt arbete ger synligt resultat.

Eftersom chefen inte alltid vet om det är mer jobb än det ser ut så ger det ju utrymme för att slacka om man fått ett jobb där resultatet syns trots lite nedlagd tid, speciellt om man är erfaren.

Har man uppgifter som tar mycket tid men där resultatet ser mindre ut än nedlagt arbete så kan chefen tro man slackar, fast man jobbar hårt. De som då gör "mer" än vad de förväntas kan då misstas för slackers...

Man kan också ha "tur" och hamna på möten man måste sitta av där man har punkter man inte berörs av. Med digitala möten kan man göra annat under tiden, kolla mail, jobba med nåt annat, kolla på nyheter eller byggahus forum. Men det är svårt att koncentrerat göra något annat om man måste lyssna om det påverkar en själv eller ej. Men dessa möten är ju otur i det att man inte kan producera resultat på, så vid nästa lönerevision får man sannolikt sämre påslag än kollegan som sluppit sitta på dessa tråkiga möten.

Jurister som tar betalt per 15 minuter har inte debiteringskrav på 8h utan nånstans 60% av detta. Men då måste ju allt arbete de gör vara för en kund, gå på muggen, prata med kollegor om metodik etc görs utanför detta.

I jobb där man debiterar kund för nedlagt arbete och man har flera kunder, då är det viktigare att inte göra "bra att ha" jobb på tid som debiteras kund.

Betalar man en hög timlön (relativt sett månadslön för yrkeskategorin) så räknar jag med att man får betala bara för den tid som arbete verkligen utförs. Om jag skulle ta in en hantverkare en hel månad och fick ge månadslönen plus arbetsgivaravgift och några spänn för övrig admin så skulle jag själv vara mer tolerant för att jag inte fick ut 8h / dag. Betalar man framkörning, materialpris med 200% påslag från inköpspris, timlön som skulle ge en månadslön på 100.000, då är det rimligt att få ut ungefär så många timmar som verkligen arbetas.

Nog jobbar de flesta på kontor mer än 1.5h per dag. Hur -effektivt- de jobbar och hur mycket administration som arbetsdagen innehåller varierar ju förstås. De flesta på kontor jobbar ju mer eller mindre med admin, så staber, chefer, projektledare, administratörer har ju lite i sin yrkesroll att inte "producera" ett direkt produktarbete, men förhoppningsvis är det arbete de gör av betydelse för att företaget ska kunna leverera de produkter de säljer till slutkund.

Både för hantverkare och kontorspersonal gäller nog att det en snabb och skicklig "arbetare" kan göra på 1.5h kan en halvdålig, lat arbetare som tar långa raster ta nästan en dag att göra. Ja, i vissa fall kan det arbete som görs vara så dåligt att det får göras om av någon annan och nettoeffekten blir negativ för det tar mer tid att städa upp misstagen.

Om jag betalar 800kr/h plus 100% eller mer påslag på material borde det finnas utrymme både att inhandla materialet och ta sin fikarast på arbetsgivarens bekostnad utan att skriva kundtid på det. Givetvis unnar jag alla hantverkare att få ta lunch, gå på muggen och fika. Men det tänker jag då är tid som inte debiteras.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Hur definierar man jobb? Jag har 5 timmar möten i dag. Innebär det att jag bara kan jobba 3 timmar, eller att jag jobbar (minst) 5 timmar?
Det är nåt liknande för mig. Vanligtvis betyder det att jag gör det jag borde göra mellan 17-20. Men i blåkrags-svängen är man helt jävla kass om man inte har smörjfett upp till armbågarna, möte är likställt med fritid.
 
nikasp
Och på mitt kontorsjobb jobbar de flesta åt helsike för mycket. Jobbet tar aldrig slut och hela tiden nya överraskande saker som kommer in från ingenstans. Och med Corona blev det värre pga mycket hemjobb så allt flyter ihop. Kollar lite grejer direkt vid kl 6, sen lite till mellan frukost och skola och förskole-lämning, sen ”start” vid 8, full dag, lite mer jobb på kvällen osv. Kanske svårt att förstå om man inte jobbat inom IT med helt fria tyglar. Skulle säga att de absolut flesta inte slackar utan mer många som jobbar så man mår dåligt psykiskt och fysiskt pga alldeles för mycket tid vid dator och möten.
 
  • Gilla
Conqvist och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur definierar man jobb? Jag har 5 timmar möten i dag. Innebär det att jag bara kan jobba 3 timmar, eller att jag jobbar (minst) 5 timmar?
Har man inte blivit svettig så har man inte jobbat brukar en del på det här forumet tycka, då tiden jag fakturerar inte ska faktureras på dom utan det får jag göra på min fritid.

Så samma regler borde väl gälla för alla kan väl jag då tycka. Kommer du inte ut svettig ifrån ditt möte så har du alltså inte jobbat, din lata jävel. ;)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Har man inte blivit svettig så har man inte jobbat brukar en del på det här forumet tycka, då tiden jag fakturerar inte ska faktureras på dom utan det får jag göra på min fritid.

Så samma regler borde väl gälla för alla kan väl jag då tycka. Kommer du inte ut svettig ifrån ditt möte så har du alltså inte jobbat, din lata jävel. ;)
Arbetstid och fakturerad tid är ju två olika saker. Till de som säljer sina tjänster till många olika kunder finns väl massor av tid under dagen som inte går att fakturera en enskild kund men som heller inte är fritid.

Jobbar någon en längre period (veckor-månader) till 100% för en enda kund är det rimligt med lägre timkostnad och att administrativa sysslor även är arbetstid - och med det att tillägget på ev sålt material är lägre.

Jag skulle önska att jag själv (och de som eventuellt gör jobb åt mig) alltid fick jobba 100% med samma uppdrag. Att byta mellan olika uppdrag flera gånger per dag gör att man tappar mycket effektivitet. Tyvärr går det ofta inte då man är beroende på att nåt annat måste vara klart innan man kan fortsätta. Förbättringsarbete, kurser och personalmöten gör sällan arbetet den dagen bättre eller mer effektivt, utan kommande arbeten mer effektivt. Därav är det inte rimligt att dagens kund ska stå för det, utan arbetsgivaren satsar de pengarna för att få bättre framtida inkomster.
 
TRJBerg
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Har man inte blivit svettig så har man inte jobbat brukar en del på det här forumet tycka, då tiden jag fakturerar inte ska faktureras på dom utan det får jag göra på min fritid.

Så samma regler borde väl gälla för alla kan väl jag då tycka. Kommer du inte ut svettig ifrån ditt möte så har du alltså inte jobbat, din lata jävel. ;)
Räknas kallsvett?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
C C.Lundin skrev:
Det är precis som du säger.
56% är ironiskt nog ganska lågt för att vara Ahlsell. Inte ovanligt med >90% rabatt på produkter.
det är ju inte alls som han säger. Har aldrig sett ett företag använda listpris -rabatt som debiteringsunderlag. Det är alltid inköpspris+påslag som gäller och inget annat. Är man o handlar av svartlistade företag kan man säkert hitta listpris-rabatt.

varför listpriset ens finns är för mig en mycket bra fråga.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S SueCia skrev:
det är ju inte alls som han säger. Har aldrig sett ett företag använda listpris -rabatt som debiteringsunderlag. Det är alltid inköpspris+påslag som gäller och inget annat. Är man o handlar av svartlistade företag kan man säkert hitta listpris-rabatt.

varför listpriset ens finns är för mig en mycket bra fråga.
tyvärr är det ganska många som arbetar precis så...........det är ju där skon klämmer. De borde arbeta som du beskriver och ta inköpspris och addera lämpligt påslag men då tjänar de inte lika mycket på folk som inget begriper. Har man 100 kunder och två av dem klagar så kör man nog bara på....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
S SueCia skrev:
det är ju inte alls som han säger. Har aldrig sett ett företag använda listpris -rabatt som debiteringsunderlag. Det är alltid inköpspris+påslag som gäller och inget annat. Är man o handlar av svartlistade företag kan man säkert hitta listpris-rabatt.
Jag har i.a.f. råkat ut för det några gånger (eftersom jag har konto på Ahlsell så är det lätt för mig att se). Det sker bevisligen.

S SueCia skrev:
varför listpriset ens finns är för mig en mycket bra fråga.
Förstår det om du tror att det aldrig används. För oss andra är det inte ett lika stort mysterium ;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Arbetstid och fakturerad tid är ju två olika saker. Till de som säljer sina tjänster till många olika kunder finns väl massor av tid under dagen som inte går att fakturera en enskild kund men som heller inte är fritid.

Jobbar någon en längre period (veckor-månader) till 100% för en enda kund är det rimligt med lägre timkostnad och att administrativa sysslor även är arbetstid - och med det att tillägget på ev sålt material är lägre.

Jag skulle önska att jag själv (och de som eventuellt gör jobb åt mig) alltid fick jobba 100% med samma uppdrag. Att byta mellan olika uppdrag flera gånger per dag gör att man tappar mycket effektivitet. Tyvärr går det ofta inte då man är beroende på att nåt annat måste vara klart innan man kan fortsätta. Förbättringsarbete, kurser och personalmöten gör sällan arbetet den dagen bättre eller mer effektivt, utan kommande arbeten mer effektivt. Därav är det inte rimligt att dagens kund ska stå för det, utan arbetsgivaren satsar de pengarna för att få bättre framtida inkomster.
Egentligen är det inte så svårt, du köper en tjänst av mig. All tid som du upptar av min tid är något som du ska betala för, varken mer, varken mindre.

Precis som din arbetsgivare får betala för den tid du upplåter åt denne på din arbetsplats.
 
  • Gilla
Byggareberg
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Egentligen är det inte så svårt, du köper en tjänst av mig. All tid som du upptar av min tid är något som du ska betala för, varken mer, varken mindre.

Precis som din arbetsgivare får betala för den tid du upplåter åt denne på din arbetsplats.
Jag får lön 100% av den tid jag är på jobbet och står till arbetsgivarens förfogande.
Det får jag även om jag bara kan debitera 50% av min arbetstid till kund.

Det finns INGEN hantverkare m.fl. som kan debitera 100% av sin arbetstid mot någon kund. En hantverkare m.fl. har alltid någon dötid, utbildning, materialvård etc som inte kan skrivas mot någon enskild kund, utan alla sådana kostnader måste ligga inbakade i timkostnaden.
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns INGEN hantverkare m.fl. som kan debitera 100% av sin arbetstid mot någon kund. En hantverkare m.fl. har alltid någon dötid, utbildning, materialvård etc som inte kan skrivas mot någon enskild kund, utan alla sådana kostnader måste ligga inbakade i timkostnaden.
Exakt!

vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Egentligen är det inte så svårt, du köper en tjänst av mig. All tid som du upptar av min tid är något som du ska betala för, varken mer, varken mindre.

Precis som din arbetsgivare får betala för den tid du upplåter åt denne på din arbetsplats.
Problemet är att endel vill både ha kakan och äta den. Om man åker och handlar material på tid som debiteras kunden men fakturerar för materialet som om man själv hade lager, hantering, spill osv så tycker jag inte det är ok. Ett visst påslag för eventuella garantikostnader som kan uppkomma är OK, alternativt om hantverkaren har ett eget lager med delar och har allt som behövs med sig i bilen eller på eget lager så det inte "kostar arbetstid" att handla det så är ett påslag helt OK. Men handlas materialet på tid jag betalar tycker inte jag det är rimligt med påslag på flera 100 %.
 
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Problemet är att endel vill både ha kakan och äta den. Om man åker och handlar material på tid som debiteras kunden men fakturerar för materialet som om man själv hade lager, hantering, spill osv så tycker jag inte det är ok.
Håller med. Tycker det egentligen är helt galet att debitera arbetstid som ägnas åt att hantera material som säljs med ett påslag till kunden. Det innebär ju att hantverkaren tjänar mer på att åka och handla än att utföra själva jobbet. Men nu är systemet som det är.

Lite som att hemtjänsten skulle göra ett saftigt påslag på matvarorna när de går och handlar åt sina "kunder".
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Efter att jag lånade ut min dragfjäder till elektrikern och gick och fördrog dessa åt honom så han bara kunde sätta på kabel och dra igenom på ett uttag och jag gick till nästa så tror jag han förstod att jag inte var tappad bakom en vagn när de kom till el-material för utan att jag nämnt saken så var alla material i fakturan satta med 75% rabatt när jag fick fakturan. Vi gick nästan en hel dag tillsammans och felsökte, rev ut och drog nya trådar. Men vi hade rätt kul så han kanske ville vara extra snäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.