Nyggjuten betongskiva med ojämn, bubblig yta vilar på träplattform under solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjutit en skiva som jag tänkt använda som bordsskiva på uteplatsen. Har aldrig gjutit något förut och tänkte att det var ett lagom stort projekt att börja med för att lära sig något.

Och föga oväntat blev det inte perfekt.

Vad behöver jag göra annorlunda nästa gång för att inte slutresultatet ska se ut ett myrbo?

Jag gissar att jag varit för snål med vibrerandet, men kanske finns det fler lärdomar att dra från detta.

Jag har använt finbetong och blandat enligt instruktionerna på förpackningen, om det har någon betydelse.
 
Glätta.
 
S Sargen skrev:
[bild]

Jag har gjutit en skiva som jag tänkt använda som bordsskiva på uteplatsen. Har aldrig gjutit något förut och tänkte att det var ett lagom stort projekt att börja med för att lära sig något.

Och föga oväntat blev det inte perfekt.

Vad behöver jag göra annorlunda nästa gång för att inte slutresultatet ska se ut ett myrbo?

Jag gissar att jag varit för snål med vibrerandet, men kanske finns det fler lärdomar att dra från detta.

Jag har använt finbetong och blandat enligt instruktionerna på förpackningen, om det har någon betydelse.
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Om de fyller hålen med mörk kakelfog som tålar uteklimat och sedan slipar den blir skivan (enligt mig) snyggare än om gjutningen hade varit slät från början:)
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Vad använde du för betong?
Till det projektet bör du använda expanderbetong. & INTE vibrera för mycket.
 
J
Gjorde ett gjutprojekt för några år sedan. Vid andra gjutningen hade jag lite väl mycket släppolja vilket gav liknande resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.