E Ernfrid skrev:
Passar biltemas cylindrar?
JA om du har ovala cylinder i dörrarna nu
till ytterdörren bör du välja denna (lite bättre klassning på den) Låscylinder - Biltema.se
 
E Ernfrid skrev:
Byta låscylinder i ytterdörr och en innerdörr. Innerdörren har en låskista liknande denna:

[länk]

Jag har aldrig gjort det här tidigare.


Passar biltemas cylindrar?

[länk]
Ja de låscylindrarna passar till det låshuset men låscylindrarna monteras upp och ner i låshuset då det är ett norskt låshus.
Däremot bör du inte snåla utan välj istället biltemas bättre låscylindrar, kvaliteten är betydligt högre på dom och det är värt de extra 50 kronorna.
https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000024027
 
Jag märkte nu att innerdörren inte har rätt låskista och jag behöver en annan typ av från täckplåt för tandad nyckel och annan låskista. Men jag hittar inte plåtar till innerdörrar eller så vet jag inte vad jag ska söka efter. Dörren är väl en 1970 års modell. Några förslag? En ny kista passar men måste ju ha något att täcka den med.

Däremot ytterdörren är det inga problem med.
 
Jag har en lägenhet i mitt hus, som jag lånar ut, han har egen ingång. Men jag vill inte att han har tillgång till hela huset, vill känna att jag har lite privatliv.
 
Vad sitter det i dörren idag?
 
Då kan du använda låshus 2016, 4570 eller 9456.
Du behöver då även en vredsats egentligen brukar det vara vara 21 eller 18mm cylinderring till mellandörrar (innerdörrar) men det är blir nog bra med 16mm.
https://www.biltema.se/bygg/las/lastillbehor/cylinderring-set-2000023010
Ofta behövs det filas ur lite för att låscylindern och vredmedbringarbrickan ska passa då urtagen är lite sparsamma med en fräsborr eller roterande rasp till borrmaskinen går det snabbt om du inte vill fila för hand.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Då kan du använda låshus 2016, 4570 eller 9456.
Du behöver då även en vredsats egentligen brukar det vara vara 21 eller 18mm cylinderring till mellandörrar (innerdörrar) men det är blir nog bra med 16mm.
[länk]
Ofta behövs det filas ur lite för att låscylindern och vredmedbringarbrickan ska passa då urtagen är lite sparsamma med en fräsborr eller roterande rasp till borrmaskinen går det snabbt om du inte vill fila för hand.
Ja men jag har ju ett stort hål att fylla. Nuvarande täckbricka passar inte med tandade nycklar, i värsta fall får jag väl borra upp ett hål men jag tror inte det blir snyggt.

Tänkte om det fanns färdiga brickor. De äldre dörrarna har ju en täckbricka i metall på båda sidor av dörren, har du någon bra lösning?
 
E Ernfrid skrev:
Ja men jag har ju ett stort hål att fylla. Nuvarande täckbricka passar inte med tandade nycklar, i värsta fall får jag väl borra upp ett hål men jag tror inte det blir snyggt.

Tänkte om det fanns färdiga brickor. De äldre dörrarna har ju en täckbricka i metall på båda sidor av dörren, har du någon bra lösning?
Om du ska använda låscylinder så ska du använda en vredsats som behör.
Om du behöver en täckskylt så finns PO160, Skylt 023, och även PO163 (är egentligen till 40B7).
Har du för täckskylt idag? På vissa täckskyltar kan man behöva fila ur lite när cylinderlås ska användas.

Skylt 023
Ritning av täckskyltmodell PO160 med måttangivelser för cylinderlås.


PO160
Ritning av täckskylt för låscylinder med måttangivelser, inklusive cirkulära utskärningar och deras placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



PO163
Ritning av täckskylt för låscylinder med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.