Hur kan man täta en altan med trall så att rummret under blir användbart under hela året. I rummet under är det tänkt att isolera väggar och tak så ett bra tätskikt är nödvändigt. Gummimatta, takpapp, tätmassa? Övre altanen skall kunna användas. Ett ytskikt ovanpå tätskiktet är möjligt som t.ex. trall rutor.
 
R
Finns hur många trådar som helst om detta, frågan är vad du vill täta ifrån med en gummimatta?

börja med att beskriva hur du tänkt bygga uterummet, dvs med vilka sorts partier, tak etc.
Ska du använda uterummet året om samt uppvärmt året om etc.

känns dock inte som du sökt öht. i forumet gällandes din fråga.
 
Ställde ungefär samma fråga förut och fick till svar att man bygger rummet under precis som man bygger vanligtvis men med låglutande papptak som du bygger din altan/balkong på
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…

Bästa svaret

Tomture61
Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker mig ha hört att låglutande , 5-10 gr är svårt att få tät över tid .
Detta med takpapp .

Här kan vara ngt . [länk]
Det är inget problem med skarvsvetsad papp.

Resitrix är takpapp, enda skilnaden är att dom använder en tunn epdm duk som uv-skydd istället för dyr uv-tålig bitumen. Säger absolut inte att det är dåligt för det vet jag ingenting om men om någonting är det svårare att montera korrekt och i bästa fall har det aningen längre livslängd men i stort är det samma sak.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker mig ha hört att låglutande , 5-10 gr är svårt att få tät över tid .
Detta med takpapp .

Här kan vara ngt . [länk]
Tack för tipset! Har fått kontakt med företaget Takkänsla som kommer att lägga Resitrix på övre altanen efter det att jag lossat all trall och tryckt ihop den så att det inte längre är några torkspringor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.