Tjena!
Jag har en bekant som tidigare arbetat som elektriker men som sadlade om för några år sedan. Jag funderade lite på vad som gäller ang. auktorisering när man inte längre är aktiv inom yrket. Får denna bekanta installera ett gäng eluttag hemma hos mig eller måste den ha ett företag bakom sig för att det ska vara godkänt?
 
Om han ”bara” var anställd på firman så har han troligen ingen behörighet, brukar bara finnas en behörig på firman.
 
Idag måste du ha ett företag bakom för att få installera, rätt skönt att slippa svartjobben som alla får faktiskt
 
M Miramithe skrev:
Idag måste du ha ett företag bakom för att få installera, rätt skönt att slippa svartjobben som alla får faktiskt
Nej om TS bekant är auktoriserad AL skulle det även formellt kunns vara ok. Sen är det förvänande att så många ser det formella så viktigt och i allt mindre grad vederbörandes kompetens och fackmässiga förmågor.
 
  • Gilla
caanol och 4 till
  • Laddar…
En elektriker som jobbar sedan 10 år som anställd på en elfirma och är fortfarande anställd på elfirman som endast utför elinstallationer i enfamiljshus t.ex. nya väggutag, skulle denne elektrikern på sin fritid helt plötsligt inte klara av att installera ett väggutag på riktigt och elsäkert sätt i ett enfamiljshus som tillhör elektrikern själv?
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Bara om du följer egenkontrollsprogramnet som finns på firman.

Men i verkligheten så leder denna byråkrati till att det fuskas mera är jag rädd
 
A Arnodt skrev:
En elektriker som jobbar sedan 10 år som anställd på en elfirma och är fortfarande anställd på elfirman som endast utför elinstallationer i enfamiljshus t.ex. nya väggutag, skulle denne elektrikern på sin fritid helt plötsligt inte klara av att installera ett väggutag på riktigt och elsäkert sätt i ett enfamiljshus som tillhör elektrikern själv?
Klarar av det gör han säkert ( med de förutsättningar du listade), men han får inte göra det.

Man skall nog också vara lite observant på vilken typ av jobb en elektriker utan egen behörighet utför under sina 10 år på firman. På större firmor kan det finnas anställda som bara arbetar på nybyggen. I princip bara kopplat färg mot färg, drar kabel hela dagarna. En del av dessa skulle den behörige chefen aldrig skicka ut för att ex. montera en jordfelsbrytare i en äldre anläggning.
 
M Miramithe skrev:
Bara om du följer egenkontrollsprogramnet som finns på firman.

Men i verkligheten så leder denna byråkrati till att det fuskas mera är jag rädd
Se inlägg #4 och svara sen när du tänkt över sakeb.
 
Det är väll bara att installera utan att ens ställa frågan
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
E
Så här säger lagen (Elsäkerhetslag (2016:732)):

6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att
1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.
...
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Enkelt uttryckt.

OM elektrikern har egen auktorisation så får han utföra jobbet på sin fritid men inte mot betalning. Tar han betalt ska det göras inom ett företags egenkontrollprogram och typen av arbete ska ingå i det område företaget är registrerat för.

(Ex om ett företag är reggat för att utföra elinstallationer i hem får de inte börja installera högspänningstrafos)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.