Jag ska åtgärda takrännorna på mitt sommarställe och behöver en byggställning som går att ställa med ena benparet i en yttertrappa, vilket innebär att benparet kommer att stå högre upp än det andra benparet. Höjden på ställningen bör vara 4-5 meter.

Tips på byggställning välkomnas!
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
C
Hur högt upp i trappan skall den stå, dvs. hur stor höjdskillnad är det?
Och är det ett alternativ att "gränsla" trappan?
Tänker du en rull-/hantverkarställning som du flyttar runt, eller tänker du dig mer en "fast" ställning?
 
Med en tre meter lång byggnadsställning är nog höjdskillnaden upp till en meter. Jag har sett en ställning som är avsedd för trappor men den är inte så hög/kan inte byggas högre.

Det går dessvärre inte att "grensla" trappan

Jag vill helst ha en rullställning, eftersom det vore smidigt för resten av huset, men kan tänka mig att det kan bli svårt att hitta en rullställning som klarar trappans höjdskillnad, och kan tänka mig fast ställning.

Hantverkare jag anlitat har stått på stegar men det känns för riskabelt för min del. Skylift skulle ha kunnat vara något om man kommit fram med en sådan till huset (vägen upp till stugan går över en ojämn klipphäll; det går att röja en bättre väg i snårskogen men det skulle vara ett lite större arbete).
 
En klassisk hakiställning är perfekt. Lodräta rören har hakar typ med 0,5 meters höjdskillnad, och hela röret kan alltså skjutas upp/ner som man vill. I botten har man sådana ben med skruv för att "finlira" med höjden.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Du har ingen bild?
Så här har jag gjort.
Trätrappa med verktyg och klämmor vid byggarbete med stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
En klassisk hakiställning är perfekt. Lodräta rören har hakar typ med 0,5 meters höjdskillnad, och hela röret kan alltså skjutas upp/ner som man vill. I botten har man sådana ben med skruv för att "finlira" med höjden.
Detta låter mycket bra.

Kan du tipsa om butik som säljer sådana (även uthyrning skulle vara OK)?
 
Varför inte bygga en ställning av lite regelvirke och två plank att gå på?
 
A AndersS skrev:
Du har ingen bild?
Så här har jag gjort.
[bild]
Javisst. Jag bifogar en bild.
 
  • Tvåvåningsgul hus med trätrappa omgivet av träd och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför inte bygga en ställning av lite regelvirke och två plank att gå på?
Ja, det kanske kan vara något. Det ska dock vara ganska högt (se separat bild), så det blir till att bygga en del. Virket skulle jag i och för sig kunna använda till annat (bryggan) när arbetet är klart.
 
Vid trappan är det ju enkelt att bygga i trä med en gavel vid husknuten och sedan några plankor som sedan vilar på trappavsatsen högst upp.
Behövs kanske ett enkelt stöd på mitten för att minimera svaj om man tycker det känns obehagligt.
Går ju även att använda en ställningsgavel att lägga plank på vid husknuten.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…

Bästa svaret

B Beape skrev:
Ja, det kanske kan vara något. Det ska dock vara ganska högt (se separat bild), så det blir till att bygga en del. Virket skulle jag i och för sig kunna använda till annat (bryggan) när arbetet är klart.
Jag byggde ställning själv till min utbyggnad.
Som högst var den 8m hög.
Stående 45x95.
195 och 220 att gå på. Några 45° stag gjorde det hela superstabilt.

Återanvänder sedan allt till innerväggar på övervåningen och uppregling av bjälklag i badrum.
Efter att ha kontrollerat fuktkvoten givetvis.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.