Är det möjligt att få till ett badrum innehållande wc, dusch, kommod och tvättmaskin i ett badrum som har storlek enl ritning? Ska även få in en vvb. Önskemål är en 90x90 dusch men inget krav...

Jag har en ny vägghängd wc som jag tänkte nyttja och sätta mot den väggen som den tjockare.
 
T
Går ej att öppna filen .....
 
Skumt, jag kan öppna den på mobilen. Iofs så är den vriden:thinking:
 
T
P Mattiaz skrev:
Skumt, jag kan öppna den på mobilen. Iofs så är den vriden:thinking:
Gick att öppna i datorn och om jag står i dörröppningen och tittar in så hade jag satt toan direkt till höger och sedan duschen uppe i högra hörnet och tvättmaskinen uppe i vänstra hörnet med en vägghängd VVB ovanför tvättmaskinen samt kommod direkt in till vänster.
 
BirgitS
Är attefallaren ett komplementbostadshus som ska kunna fungera helt fristående från huvudbostadshuset (t.ex. för uthyrning)?
I så fall har jag uppfattat det som att badrummet (hela attefallaren) måste vara tillgänglighetsanpassat och då är minsta tillåtna badrum med tvättmaskin (kombimaskin med tork) 235 x 170 cm där dörren sitter mitt på ena långväggen.
Ritning av det minimala måttet för ett tillgänglighetsanpassat badrum med plats för kombimaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
Nix. Det är en gäststuga vid sommarstugan.
 
BirgitS
Ja, då behöver du ju inte hälla måtten men själva ordningen på allt är ju bra ändå. Det är ju dessutom samma som tank77 föreslog.

Duschdörrar med extra gångjärn på mitten, s.k. vikdörrar är bra när det är trångt att öppna dörrarna.
 
Så här om jag förstår er rätt.

Gjorde duschen 800x800, tyckte det såg stort ut med 900x900.

Tycker det blir tight vid tvättmaskinen. Om jag sätter en fast duschvägg alt kabin så borde jag kunna ställa tm dikt an duschen. Det skulle innebära att det frigör plats under vvb för golvbrunn och inkommande vatten.
Vad tror ni?
 
BirgitS
Ja, det är en mycket bra planlösning i den PDF-filen.

I små badrum är det bättre att välja duschdörrar än fasta duschväggar och kabiner eftersom det gör det mindre trångt eftersom man kan vika in dörrarna. Det är stor skillnad på upplevelsen av att duscha i 90x90 cm i stället för i 80x80 cm. Det går förstås utmärkt att ställa tvättmaskinen bredvid en duschdörr också.

Om du trots allt vill ha en fast duschvägg måste du noga kolla att det verkligen går att få ut och in tvättmaskinen vid utbyte eller reparation. Du måste också tänka på att vattentillförsel och avlopp tar lite plats bakom eller på sidan av tvättmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.