För det 1a:
Jag vet inte vad blommorna heter och dom är tyvärr överblommade sen veckor tillbaka så den bästa bild jag hittade är bifogad. Försök bortse från hunden... Den gula TROR jag heter Daglilja? Den blåa i bakrunden liknar lite orkidéernas släkte. Både den gula och blå är ca 40-50 cm höga och har långa smala blad. Ngn som vet?

För det 2a:
Trivs dom mot en vägg? Har hittills bara sett dom fristående i trädgårdarna.

För det 3e:
När garagebygget går igång är dessa blommor ivägen och tanken är att dom sen ska pryda den nya garageväggen. Men detta kommer innebära att dom måste flyttas 2 ggr, först till skyddad del av trädgården och sen till nya landet. Hur gör man detta utan att ha ihjäl dom?

Dom är så fina men är nu utspridda på flera ställen. Det skulle va jättefint att få till ett enda stort blågult hav!
 
  • DSC_2653.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer att de gula heter daglilja. Vi har enorma mängder i trädgården och de växte ursprungligen mot norrväggen på huset. De blommar där men inte så mycket eftersom det är ganska lite solljus. Men som du undrade så klarar de utmärkt att växa mot en vägg. Jag har oxå flyttat dem...och de kom upp som blad året efter men blommningen hoppade de över. Men nu iår har de blommat igen. Så det verkar inte vara något problem att flytta dem.

De blåa tror jag är iris. Eller kanske svärdslilja. Iris har jag provat att ta frö på och de kom upp men försvann till året efter (jag fick frön av en annan så jag har inga egna) Är det svärdslilja däremot så har jag flyttat såna och det var samma sak att de tog lite tid på sig innan de kom igång men nu blommade de jättefint.

Kanske nån annan här som vet mer exakt om de blåa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.