En hantverkare har angivit i offert/kontrakt att ett jobb ska ta ca 1-2 veckor att slutföra.
Men det har tagit betydligt längre tid.

Efter hur länge (i procent, tid) har man som kund rätt att avbryta kontraktet pga orimlig försening?

Vi har ingen försenings-paragraf eller viten, utan just bara en cirka-angivelse.

vad kan man som kund kräva i ren ersättning eller rabatt i ett sånt läge?
Plus; har man rätt att avbryta kontraktet rent juridiskt pga orimlig försening, även utan förseningsklausul?
 
Redigerat:
BirgitS
Det man brukar göra är att man mejlar/postar något i stil med:
Om arbetet inte är slutfört inom x arbetsdagar så kommer jag att ta in en annan hantverkare för färdigställande på er bekostnad.

Där då x arbetsdagar är en rimlig tid för att färdigställa jobbet och i ditt fall kan då t.ex. 5 arbetsdagar vara lagom om du bedömer att hälften av jobbet är gjort.
 
  • Gilla
topmount och 1 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
En hantverkare har angivit i offert/kontrakt att ett jobb ska ta ca 1-2 veckor att slutföra.
Men det har tagit betydligt längre tid.

Efter hur länge (i procent, tid) har man som kund rätt att avbryta kontraktet pga orimlig försening?

Vi har ingen försenings-paragraf eller viten, utan just bara en cirka-angivelse.

vad kan man som kund kräva i ren ersättning eller rabatt i ett sånt läge?
Plus; har man rätt att avbryta kontraktet rent juridiskt pga orimlig försening, även utan förseningsklausul?
har ni en annan hantverkare som går att väntar då? risken är ju om ni inte har det att det kommer det ta otroligt mycket längre då
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har du betalat något ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man brukar göra är att man mejlar/postar något i stil med:
Om arbetet inte är slutfört inom x arbetsdagar så kommer jag att ta in en annan hantverkare för färdigställande på er bekostnad.

Där då x arbetsdagar är en rimlig tid för att färdigställa jobbet och i ditt fall kan då t.ex. 5 arbetsdagar vara lagom om du bedömer att hälften av jobbet är gjort.
Jag har tyvärr inte varit så tydlig utan insinuerat i sms att jg kan komma att ta in andra om de inte klarar av att leverera. Då har byggaren varit snabbare på kommunikationen och tagit sig i kragen, men sen har det återgått till 1-dagars-veckor.

FYI så rör det sig om ett arbete som sammanlagt skulle ta 3-6 veckor, som påbörjades oktober 2021 och per idag fortfarande är ca 50% färdigt.
Jag har gett dem flera chanser och varit ”schysst” pga försvårande omständigheter, men när jag märker att mitt projekt tydligt har prioriterats ned och att jag finner mig behöva ”jaga” hantverkaren för att komma och jobba, är mitt tålamod slut. Vi har snart haft byggarbetsplats här på tomten i 1 år! För ett projekt som skulle tagit max 1.5 månad.

Hantverkaren har vid tidigare tillfälle visat stor ånger och erkänt att de gjort ett dåligt jobb/varit sena. Men har nu fallit tillbaka till klassiska hantverkar-ursäkter som att det är vårt fel, vädrets fel, andra byggares fel mm mm, när jag säger att jag inte har lust att betala fullt pris för de moment som är utförda pga den grova förseningen, hur skräpig arbetsplatsen varit och det faktum att jag aldrig kommer att hitta en annan byggare som är villig att ta över halv-genomförda moment.
 
Du är nu fast i att som du skriver att hitta en annan hantverkare är svårt/omöjlig, det vet såklart din nuvarande också. Du är även redan missnöjd med dem, vilket gör att det här inget att vinna på att prioritera ditt jobb, utan andra kunder som fortfarande är nöjda är viktigare.

Har ingen lösning till dig, för du har i princip inga påtryckningsmedel. Här själv varit i samma situation, med skillnaden att vår hantverkare var rekommenderad av en tredje part och jag gjorde det tydligt för dem att jag håller dem ansvariga för hantverkarens dåliga jobb och att det kommer att påverka våra framtida affärer och hur jag talar om dem med andra. Så du behöver på något sätt hitta en part som har påtryckningsmedel mot hantverkaren och göra problemet till deras.
 
  • Gilla
bolenn och 4 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har du betalat något ?
Nja. Har betalat för ett moment av 3 men där allt inte var utfört. Så jag har lite att plocka av från en första faktura. Sen har de gjort mer efter det, som de inte fakturerat. Så där har de varit ärliga. Inga förskottsbetalningar.
 
M maria01 skrev:
har ni en annan hantverkare som går att väntar då? risken är ju om ni inte har det att det kommer det ta otroligt mycket längre då
Vi har ingen annan konkret nej, eftersom vi inte vill ta in en en ny förrän vi har kommit överens med denna. Men med denna takt kommer nuvarande byggare ändå inte att bli klara förrän sen höst.
 
Tyvärr är det troligen så att det finns fler kunder som har halvfärdiga byggen.
Den kommande lågkonjunkturen kommer rensa i det här träsket.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du är nu fast i att som du skriver att hitta en annan hantverkare är svårt/omöjlig, det vet såklart din nuvarande också. Du är även redan missnöjd med dem, vilket gör att det här inget att vinna på att prioritera ditt jobb, utan andra kunder som fortfarande är nöjda är viktigare.

Har ingen lösning till dig, för du har i princip inga påtryckningsmedel. Här själv varit i samma situation, med skillnaden att vår hantverkare var rekommenderad av en tredje part och jag gjorde det tydligt för dem att jag håller dem ansvariga för hantverkarens dåliga jobb och att det kommer att påverka våra framtida affärer och hur jag talar om dem med andra. Så du behöver på något sätt hitta en part som har påtryckningsmedel mot hantverkaren och göra problemet till deras.
Men är jag verkligen ”fast”?
Jag kan väl avbryta arbetet oavsett?

till saken hör att vi INTE har ett psåkrivet kontrakt utan en offert från byggaren som jag bara accepterat. I offerten stipuleras ca 1-2 veckors arbetstid. Thats it.
 
D DarrenB skrev:
Men är jag verkligen ”fast”?
Jag kan väl avbryta arbetet oavsett?

till saken hör att vi INTE har ett psåkrivet kontrakt utan en offert från byggaren som jag bara accepterat. I offerten stipuleras ca 1-2 veckors arbetstid. Thats it.
On du kan hitta någon annan som vill färdigställa är du inte fast, men som du skrev själv är det nog inte ett jobb många är sugna på. Men börja där, och när du har det kan du ge ditt ultimatum till den andra hantverkaren.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
On du kan hitta någon annan som vill färdigställa är du inte fast, men som du skrev själv är det nog inte ett jobb många är sugna på. Men börja där, och när du har det kan du ge ditt ultimatum till den andra hantverkaren.
jag är villig att ta risken att inte hitta någon annan.
Men frågan är om jag är ”fast” rent juridiskt dvs om jag har ”rätt” att avbryta arbetet pga orimlig försening?
 
BirgitS
Jag föreslår att du är tydlig om att anlita någon annan på det sätt som jag skrev förut. Det lär vara juridiskt godkänt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du är tydlig om att anlita någon annan på det sätt som jag skrev förut. Det lär vara juridiskt godkänt.
men menar du att det enda sättet att få avsluta ett projekt är att visa att man har någon annan??
Om jag vill slutföra arbetet själv då?
 
Du kan avbryta när du vill, om det inte finns ett avtal har du lätt att komma undan. Speciellt om allt i offerten du godkänt är utfört redan. Hitta en ny igår eller gör det själv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.