När jag tillträde mitt hus förra veckan skulle jag montera upp en taklampa i ett rumm. Lampan lyser och allt är okej först, men efter en stund börjar det knastra i kontakten på väggen. Stänger självklart av direkt. Jag vågar inte stänga på lampan innan jag kontaktat elektriker. Är det ett dolt fel och kan jag ha rätt till ersättning av säljaren till huset?
 
Nej, det ingår i din undersökningsplikt att se över huset innan köp. ”Allt” som är synligt och kan kontrolleras innan köp är ditt ansvar.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
EddieHansson
Nej förmodligen inte dolt fel. Snarare att lampan monterats felaktigt och det är glapp eller kortslutning i anslutningen.

Men om elen är avstängd kan du ju montera bort lampan. Ta några foton och lägg upp här får du nog bra hjälp att se vad som blev fel.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Troligen inget dolt fel. Men om vi antar att det bara är fel på brytaren, så är kostnaden för låg. Ersättningen vid dolt fel skall motsvara förväntad skillnad i värde på huset om felet hade varit känt vid köpet. Det finns rättsfall där en kostnad på 40 000 ansågs vara för låg vid villakällare, och ett annat rättsfall på felaktigt badrum för 150 000 i en 7 milj. lägenhet. Kostnaden för fen ansågs för låga i förhållande till huset/lägenhetens värde, för att kunna bevisas ha påverkat priset.

Att byta strömbrytare är en av de mycket få saker man får göra själv, om man har kunskapen.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.