Hej.
Frugan målar tavlor och jag får i uppdrag att rama in dessa då det ska vara en speciell ram som inte går att köpa.

Ramen ser ut som ett L i profil, se bild.
Jag brukar göra dem utav planhyvlad furu 33x70 och några snitt senare så ser de ut enligt bilden.
Tavlorna börjar nu sticka upp i pris och därmed också kraven på mig som gör ramarna..
Problemet jag ibland har är att ramarna slår sig. Vad gör jag för fel och vad kan jag göra för att undvika detta?

Jag köper virket från XL bygg där de förvarar det inomhus (kallförråd). Finns det bättre trä att köpa? Vad och var i GBG?
 
  • Hörnet av en specialtillverkad L-formad ram i svart, använd för en tavla, med en synlig sammanfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Testa att använda limfog skivor istället eller klyv materialet till halva tjockleken och "vändlimma" tror jag det kallas.

Har sett trådar här om bordssargar och dörrbyggen som berör ämnet.
 
Tack. Bra idé. Ska testa på dem som ska målas. Vissa av ramarna vill hon ha obehandlade så dem får jag hitta någon annan lösning på.
 
S StevieGee skrev:
Problemet jag ibland har är att ramarna slår sig. Vad gör jag för fel och vad kan jag göra för att undvika detta?
Får du välja bitarna själv kan du ju alltid plocka såna som är nära radialsågade, alltså med årsringarna parallellt med brädans tjocklek / kortaste sida. Träet rör sig mest längs årsringarna så ju kortare de de är i virket desto mindre problem får man generellt.
 
Du ska använda snickeritorrt virke (som man har till möbler) eftersom ramarna ska hänga inomhus. Konstruktionsvirke är alldeles för fuktigt och slår sig garanterat med tiden när det tas in.

Kolla med Fredrikssons trä i Göteborg, de har tidigare sålt till privatpersoner.

//Ronnie
 
Tack. Precis som jag trodde
 
C
För övrigt blir såna där svävarramar jäkligt snyggt i oljad ek om det skall vara trärent och lite mer exklusivt. Enligt min smak iallafall :rofl:
 
Håller absolut med. Men beträffande färg, form och materialval lägger jag mig inte i.
Jag är enbart tillverkare i detta fall. Det konstnärliga får frugan stå för.
Bild hämtad från hennes Instagram. Ram i obehandlad furu. Hade säkerligen varit snygg i oljad ek också.
 
  • Hörn av en tavla med obehandlad fururam mot en lila vägg, konstverk delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torpolle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.