Hej!

Flyttade till hus byggt -71 hösten 2020. Tyckte då vinden såg fin ut. Huset är renoverat under 2019-2020 med luft/luft på ovanvåning och luft/vatten på nedervåning samt ftx ventilation, tidigare uppvärmt med direktverkande el.

Nu har jag noterat mögel på råsponten på vinden. Efter att ha läst på misstänker jag att möglet kommer under de kalla månaderna då vi möjligen inte värmer ovanvåningen lika mycket dom tidigare ägare, låter rimligt? Det känns snustorrt på vinden och möglet finns bara på enstaka delar av råsponten, se bilder.

Hur löser jag detta? Mer ventilation? Avfuktare? Blir inte riktigt klok på det då det står olika på varenda sida man läser.

Tacksam för er hjälp
 
  • Mögel på råspont i tak på vind med tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synlig mögelbildning på råspont och isolering, träbjälkar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träspont och takstolar på vind med synliga mögelfläckar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar och isolering synlig, samt en ventilationsrör, med tecken på mögel på råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme på en vind med isolering och träbjälkar, synliga tecken på mögel på råsponten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vind med synlig råspont och isolering, tecken på mögel och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar och råspont, isolering synlig, tecken på mögel på träytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni badrum på vån 2? Gammalt eller nytt Isf ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni badrum på vån 2? Gammalt eller nytt Isf ?
Ja, badrum finns på vån2 renoverat -20
 
Med plast i taket ordentligt tätat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med plast i taket ordentligt tätat?
Plast ligger under isoleringen på vinden. På ett par ställen går nätverkskablar upp genom vinden men inte genom badrumstaket såklart.
 
Det verkar otätt någonstans , annars är det yttertaket som släpper in fukt via spikhål.
 
När är taket renoverat då?
 
J
Kontrollera tätning kring vindslucka samt övriga platser där det uppstår, kan vara dålig/otät fuktspärr som ger läckage. Alternativ två är att det kommer uppifrån, då borde det droppa ner även på isoleringen. På din första bild verkar de mest vara vid skarven på råsponten, då tänker jag att det kommer ovanifrån, dock svårt att bedöma på dina bilder.

Sen ska ni ta reda på om det är en aktiv skada eller något gammalt som inte behöver åtgärdas.
 
Redigerat:
Är alla ventilationsrör isolerade? där blir det lätt kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.