Efter att ha flyttat ut från asfaltsdjungeln till ett hus med tomt som angränsar mot skog så har närkontakten med djur ökat hyfsat dramatiskt. :)

Under vintern har vi mängder med olika småfåglar som entita, talltita, stjärtmes, gulsparv, nötväcka och ibland hänger hackspetten i talgbollsställningen. Vid sommarstället finns det gott om hackspett och gröngöling. Någon spillkråka har skymtat förbi med.

Fladdermöss finns det gott om och så även en väldans massa grodarter som jag inte har riktig koll på, plus snok, huggorm och skogsödlor. Sorkarna har hållt sig borta, vet inte om det är räven som har hjälpt till med det. Han lämnar i varje fall sina visitkort i prydliga högar. Kan vara samma anledning till att hararna som tidigare höll till i trädgården har gett sig av.

Rådjursget med en numera välväxt killing mumsar i sig våra blomster och skäms inte för att traska runt på altanen för att se vad vi har satt fram för gott. Öppnar man dörren och ryter åt dem så får man en blick och i bästa fall traskar de in i skogen i sakta mak.

En fjolårsälgkviga har fattat tycke för våra äpplen vilket resulterar i att vi endast får behålla de som växer tillräckligt högt. Kaxig är hon med, för när jag försökte jaga iväg henne och kastade småsten på henne så gav hon mig onda ögat, fällde öronen och började stampa i backen. Själv såg jag till att hamna på rätt sida ytterdörren och mumlade något om att ICA har massa olika äpplen till bra pris. Samma älgkviga gav grannen en snabb cykeltur när hon satte efter honom. :)

Nu senast fick vårt ena äppelträd en grov beskärning av en älgtjur. Själv såg jag inte tjuren men grannarna berättade att den inte var helt liten. Spåren i gräsmattan säger samma sak.

Ekorrar har vi med. De har under hösten suttit och knaprat i ekarna och hasselbuskarna som vi har gott om.

I bäcken nedanför har grannungarna fångat både gädda och regnbåge. Den senare har tagit sig till bäcken från en sjö en bit bort i vilken det finns inplanterad regnbåge. Kräftor ska det finnas i bäcken med, sägs det.
 
Redigerat:
Bäver, rådjur, räv, sorkar, möss, mink (tyvärr), ankor, gäss, kungsfiskare, fladdermöss, tokmycket fisk, ekorrar, massor av grodor och paddor, varg har setts 500 m bort, en tokig hackspett som var fixerad vid att hacka på ett fågelbord vi hade ute, harar osv.

I tamdjursväg har vi en hund, ett marsvin och har haft (och kommer att skaffa fler) tamråttor, som alla får komma ut på gräsmattan i koppel ibland (med varierande intervall).
 
Troberg skrev:
Bäver, rådjur, räv, sorkar, möss, mink (tyvärr), ankor, gäss, kungsfiskare, fladdermöss, tokmycket fisk, ekorrar, massor av grodor och paddor, varg har setts 500 m bort, en tokig hackspett som var fixerad vid att hacka på ett fågelbord vi hade ute, harar osv.

I tamdjursväg har vi en hund, ett marsvin och har haft (och kommer att skaffa fler) tamråttor, som alla får komma ut på gräsmattan i koppel ibland (med varierande intervall).
Har man en egen nationalpark så gills inte det riktigt i den här tråden. ;)

Det mest exotiska vi kan ståta med är igelkott och en jädra massa gråsparvar som bor under takpannorna. Fåglarna alltså. Bor under taket.
Inte så speciellt men de är väldigt roliga att titta på genom köksfönstret.
 
daviden skrev:
Förutom de vanliga bestarna, möss, grannens katt och så hittade vi detta bredvid studsmattan.
[bild]
Detta var på landstället vid Norrtälje och vi funderar på om detta skulle kunna vara björnbajs. Någon som vet ?
Har några arbetskamrater med åtelkameror som fotat björn ett flertal ggr i Hallstavikstrakten.
 
Har inte sett så mycket vilda djur ännu, inte bott så många månader här, men något borde det ju finnas förutom fåglar förstås och som jag har väldigt dålig koll på. Annars en bortsprungen hund och ett par katter (till vår egen katts stora missnöje).
 
En till:

Eftersom garaget var halvklart, och porten låg omonterad,
byggde en ladusvala bo uppe på en takstol.

Bilen stod som tur var ute, men brädorna som låg där blev rätt skitiga.
 
jojjeblom skrev:
Har några arbetskamrater med åtelkameror som fotat björn ett flertal ggr i Hallstavikstrakten.
Intressant. Det är just strax norr om Hallstavik som högen låg. Runt 3000 björnar skulle det finnas i Sverige.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tama eller vilda. Det spelar ingen roll. :)
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tama eller vilda. Det spelar ingen roll. :)
Vildsvin men jag såg dem inte bara vad de ställt till med
 
optimum
Jag har en klimathotsalarmist i trådgården.
Tror jag,
Annars skulle det kunna vara en "mördar"-snigel.

Brun, slemmig och vill inte försvinna,
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Till de mindre roliga tillhör mördarsniglar, men vi har salamandrar i dammen med koi.Sedan var det ganska mycket humlor av olika arter trots fattigt med blommor i trädgården.
 
Har katter som kommer in i min trädgård och lapar vatten. Skatorna verkar inte gilla katter så när katterna lutar sig ner mot vattnet landar skatorna bredvid katterna och lutar sig mot kattens huvud och sticker nästan in näbben i örat på katten och vrålar så högt skator kan medans resten av flocken sitter i äppelträdet och varnar för katterna. Det mystiska är att katterna fullständigt skiter i skatorna. Nar katten lapat klart lufsar katten vidare med den vrålande skatan bara någon dm från kattens huvud..
 
M Mick13 skrev:
Till de mindre roliga tillhör mördarsniglar, men vi har salamandrar i dammen med koi.Sedan var det ganska mycket humlor av olika arter trots fattigt med blommor i trädgården.
Så salamandlarna och koi funkar som sambos? Äter koi salamaderäggen tror du? En gång i framtiden blir det nog fiskdamm. Har alltid tänkt att de inte skulle gå att ha salamader där också.
 
Vi trodde det var katten som satt på bordet utanför fönstret och kikade in på oss...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Den här var lite rolig. Lagom skygg, fick fart när katterna fick syn på den.

Ekorre klättrar på stammen av ett träd omgivet av gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spana in fotarbetet 😁
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.