Vår Automower 220AC stannar när den kör emot saker.
Jag har bytt båda krocksensorerna idag men problemet kvarstår.
Den kör emot det fasta hindret stannar emot hindret och håller där på att startar knivdisk, försöker att åka framåt men stannar utan att backa.
Vad är felet?
 
Microbrytaren behöver säkerligen bytas. Modeller tillverkade (om jag nu minns rätt) 2013 och tidigare har lite för kort sladd till microbrytaren vilket skapar glapp till slut när den krockat några tusen gånger. Då tror klipparen att man tryckt på stoppknappen var gång den krockat. M.a.o. knivdisken stannar och startat igen. Har du dessutom ett hinder precis utan för slingan så klipparen krockar precis innan den vänder pga slingan så kommer den larma på utanför arbetsområde.
 
Tack för tipset, vet du vart man köper en Mikrobrytare till en 220AC?
 
Redigerat:
Tack igen,
Är det 501 96 84-01?

Explosionsritning av byggsats med delen numrerad 501 96 84-01 tydligt markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp det är microbrytaten till stoppknappen.
 
C cnspemag skrev:
Tack igen,
Är det 501 96 84-01?

[bild]
Jag bytte batteri på för första gången på min Husqvarna Automower 220ac som gått 3000h. Tror jag köpte den 2011. Jag råkade ut för en rad problem när jag monterade tillbaka skalet. Det blev felmeddelande klippare lyft. Det ordnade jag hade monterat den upp och ned. När det var fixar meddelade den vänster krocksensor ur funktion. Letade på forum att kolla magneten och den hade trillat av. Väl på plats återmonterades skalet. Nu får jag inga felmeddelanden längre men maskinen tror att den kör mot hinder hela tiden och försöker backa sig ur situationen. Någon som har tips på vad felet kan vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.