Hej på er alla duktiga VVSare
Jag har en badrums som jag tänk montera ett kök på andra sidan väggen. Badrummet är en gammal sådan som byggdes sedan flerbostadshuset byggdes.
Det är alltså en vägg som på ena sidan har ett badrum sedan tidigare. På andra sidan är det tänkt att montera ett kök. Eftersom köket kommer behöva avlopp samt kall- och varm vatten så tänker jag att man borrar rakt igenom väggen och bara hämtar dessa ledningar från badrummet. Det finns en tvättmaskin sedan där hålen är tänk att göras. Med andra ord så har vi avlopp och kallvatten redan fram draget. Varmvatten ledning finns också i badrummet någonstans.
Jag tänker mig 2 st hål för vattenledningar på 25 mm vardera samt ett 80 mm håll för. Är detta tillåtet att göra samt hur skall man täta detta rätt? Precis intill tvättmaskinen finns ett badkar...
Se bifogade bilder
Hur gör man detta fackmannamässigt korrekt?
 
  • Översiktsplan av ett badrum och angränsande yta tänkt för köksinstallation, med markerade ledningsvägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett badrum med ett badkar och en tvättmaskin, planerat för VVS-arbete för köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr går det inta att göra det du vill på ett fackmässigt sätt utan att renovera badrummet. Alla rörgenomföringar ska tätas mot tätskiket och eftersom det är bakom kaklet kommer du inte åt det.

Läs branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
Krilleman
Vad har du för väggbeklädnad?
Kakel? Våtrumsmatta?

Är det våtrumsmatta är det ju lättare att få det tätt mot dom nya rören.

Tar du alla tre hålen, så nära karmen för dörren som möjligt, så ser jag inte det som något hinder då tätskiktet inte är anslutet mot dörrens karm i trä. Men samtidigt så vill du ju "dölja" installationen bakom tvättmaskinen....
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tommib
Är det bostadsrätt eller hyresrätt? I en bostadsrätt lär det krävas styrelsens godkännande att flytta avlopp och i en hyresrätt lär du inte göra något alls.

Det blir också svårt att ansluta avloppet från köket på ett bra sätt. Du kan inte bara dra ner det i golvbrunnen som sannolikt finns under badkaret eftersom det kommer matrester i det och därmed luktar.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för väggbeklädnad?
Kakel? Våtrumsmatta?

Är det våtrumsmatta är det ju lättare att få det tätt mot dom nya rören.

Tar du alla tre hålen, så nära karmen för dörren som möjligt, så ser jag inte det som något hinder då tätskiktet inte är anslutet mot dörrens karm i trä. Men samtidigt så vill du ju "dölja" installationen bakom tvättmaskinen....
Hej, och tack för svar
Det är en kakelvägg. Så vi kommer behöva göra 2 st hål på 25 mm vardera samt ett hål på ca 80mm. Att köra ut rördragningen ut på karmen skulle ju fungera, men är det ingen tätskikt där? Hur långt ut från karmen skulle man då kunna köra?
Vad mer för alternativ finns om man kör enligt ursprunlig ritning?
 
tommib tommib skrev:
Är det bostadsrätt eller hyresrätt? I en bostadsrätt lär det krävas styrelsens godkännande att flytta avlopp och i en hyresrätt lär du inte göra något alls.

Det blir också svårt att ansluta avloppet från köket på ett bra sätt. Du kan inte bara dra ner det i golvbrunnen som sannolikt finns under badkaret eftersom det kommer matrester i det och därmed luktar.
Hej, Det är en bostadsrätt. Precis golvbrunnen ligger under badkaret. Tanken är att lägga ett galler av något slag som fångar upp matresterna. Problemet blir ju bara hur man löser rör genomföringen så det blir korrekt
 
U
R Renovering11 skrev:
Hej, Det är en bostadsrätt. Precis golvbrunnen ligger under badkaret. Tanken är att lägga ett galler av något slag som fångar upp matresterna. Problemet blir ju bara hur man löser rör genomföringen så det blir korrekt
förlåt men det låter skitäckligt! Du inser nog inte hur mycket mat det faktiskt är i spillvattnet från köket. Du kommer får rensa gallret varje dag.
Det du är ute efter låter som en ytterst provisorisk lösning.

Edit: för att vara lite hjälpsam:
Du säger att badrummet är från när huset byggdes, hur länge sedan är det? Är det dags att renovera badrum skulle jag råda till att göra det först och förbereda för vatten och avlopp till ditt framtida kök. Att renovera i rätt ordning kan underlätta mycket och blir oftast billigare och bättre i slutändan.
Sen bör färskvatten genomföringar ligga över spillvattengenomföringen, du har gjort tvärt om i din CAD.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
förlåt men det låter skitäckligt! Du inser nog inte hur mycket mat det faktiskt är i spillvattnet från köket. Du kommer får rensa gallret varje dag.
Det du är ute efter låter som en ytterst provisorisk lösning.

Edit: för att vara lite hjälpsam:
Du säger att badrummet är från när huset byggdes, hur länge sedan är det? Är det dags att renovera badrum skulle jag råda till att göra det först och förbereda för vatten och avlopp till ditt framtida kök. Att renovera i rätt ordning kan underlätta mycket och blir oftast billigare och bättre i slutändan.
Sen bör färskvatten genomföringar ligga över spillvattengenomföringen, du har gjort tvärt om i din CAD.
Jaha, Tusen tack för hjälpen. Just nu finns ingen planerad badrumsrenovering så jag försöker hitta en provisorisk lösning som ändå är fackmannamässigt korrekt. Detta kommer alltså inte godkännas hur man än gör?
 
U
R Renovering11 skrev:
Jaha, Tusen tack för hjälpen. Just nu finns ingen planerad badrumsrenovering så jag försöker hitta en provisorisk lösning som ändå är fackmannamässigt korrekt. Detta kommer alltså inte godkännas hur man än gör?
ska det vara godkänt så ska rörgenomföringarna tätas mot tätskicktet bakom kaklet. Det blir svårt i ditt fall med kakel som ytskick tyvärr då tätskicktet är bakom måste en del kakel tas bort utan att skada tätskicktet. Sen skulle jag ha kopplat på avloppet på ett eget avstick under badrumsgolvet för att slippa få massa matrester i brunnen i badrummet, mest för att det annars blir väldigt äckligt väldigt snabbt. Men det kräver att du hackar upp golvet i badrummet också.
 
Redigerat:
Krilleman
Jaha, du har alltså inget separat avlopp för tvättmaskinen idag?!

Att leda ner köksavlopp i en golvbrunn är aldrig att rekommendera. Det är för mycket fett och matrester som följer med ner i avloppet!
 
Var finns köket idag? Går det inte att ansluta till dess avlopp och vatten?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Var finns köket idag? Går det inte att ansluta till dess avlopp och vatten?
Hej
Köket idag ligger i ett annat rum. Blir svårt att dra ledningarna så pass långt..Ser ut som att det blir svårt. Däremot så försätter inte badrummets kakel hela vägen upp till taket, utan det finns färg de resterande 40cm till taket. Man kan heller inte dra avloppsledningen så pass högt upp. Vattnet kanske skulle kunna gå
 
Finns det fler som kanske har någon alternativ lösning på vad man skulle kunna göra för att få det fackmannamässigt korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.