Funderar på att införskaffa en ”plug n play” värmepump till vår bestway ovanmarkpool.

Förstår hur man kopplar slangarna och inser att poolvärmepumpen inte har egen drivning utan det står sandfilterpumpen för.

Men som i mitt fall går inte pumpen hela tiden, har timer. Men när pumpen står still blir det ju såklart inget varmvatten. Men brukar dessa ”plug n play” värmepumpar ha typ bypass funktion? Att den slutar producera värme om vattnet står still?

Typ en sån här jag kollat på https://www.harald-nyborg.se/heat-s...DD-x0gblkAGyEr7A_WGX6rAcvsywn_exoCBkUQAvD_BwE
 
Fairlane
Jag tittade i manualen och där står det: "Värmepumpen måste alltid stängas av samtidigt som filterpumpen. Alternativt stängs de av samtidigt genom samma kontakt"

Jag tolkar det som att du måste koppla pump och värmare på samma timer. Värmaren förbrukar som jag tolkar det 5,8A, så hur det fungerar att sätta på samma timer beror väl på vad pumpen drar.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tittade i manualen och där står det: "Värmepumpen måste alltid stängas av samtidigt som filterpumpen. Alternativt stängs de av samtidigt genom samma kontakt"

Jag tolkar det som att du måste koppla pump och värmare på samma timer. Värmaren förbrukar som jag tolkar det 5,8A, så hur det fungerar att sätta på samma timer beror väl på vad pumpen drar.
Ok, synd att den inte kände av det automatiskt. Pumpen har är på 400w och det kanske blir för mkt på samma eluttag?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tittade i manualen och där står det: "Värmepumpen måste alltid stängas av samtidigt som filterpumpen. Alternativt stängs de av samtidigt genom samma kontakt"

Jag tolkar det som att du måste koppla pump och värmare på samma timer. Värmaren förbrukar som jag tolkar det 5,8A, så hur det fungerar att sätta på samma timer beror väl på vad pumpen drar.
Det betyder nog att man inte kan köra värmepumpen utan cirkulation, inte tvärtom.
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Det betyder nog att man inte kan köra värmepumpen utan cirkulation, inte tvärtom.
Ja så tolkar jag det också.
Filterpump utan värme fungerar. Tvärtom fungerar inte.
 
Fairlane
M m@nge skrev:
Ok, synd att den inte kände av det automatiskt. Pumpen har är på 400w och det kanske blir för mkt på samma eluttag?
Värmen är på 5,8 A, vilket motsvarar ungefär 1.3 kW. Lägg till 400 W och du hamnar på 1,7 kW. Entt uttag på en 10A säkring kan belastas med 2,3 kW så det fungerar om du inte belastar samma säkring med en massa annat samtidig.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag tolkar även manualen som satt värmaren stannar om det inte är något flöde genom den.
Vår poolpump stoppar om bypassen är för snävt ställd och flödet blir för lågt.

Hur många m³/h är cirkulationspumpen på?
Ifall du behöver en bypass.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tolkar även manualen som satt värmaren stannar om det inte är något flöde genom den.
Vår poolpump stoppar om bypassen är för snävt ställd och flödet blir för lågt.

Hur många m³/h är cirkulationspumpen på?
Ifall du behöver en bypass.
Ca 1 m³/h.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ca 1 m³/h.
Borde inte kräva en bypass då, om du slår till på den värmare du nämnt. (y)
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.