Jag har gjutit en betongplatta där jag satt en färdigbyggd friggebod. Jag ser nu att reglarna i i golvet på friggeboden är stående 2x4 och golvet är råspont. Boden är oisolerad. Tyvärr missade jag att gjuta in fäste i plattan till att fixera Boden i och nu vet jag inte hur jag ska fixera den på bästa sätt. Dra skruv rakt igenom som är så långa?
 
Tomture61
A Alarss skrev:
Jag har gjutit en betongplatta där jag satt en färdigbyggd friggebod. Jag ser nu att reglarna i i golvet på friggeboden är stående 2x4 och golvet är råspont. Boden är oisolerad. Tyvärr missade jag att gjuta in fäste i plattan till att fixera Boden i och nu vet jag inte hur jag ska fixera den på bästa sätt. Dra skruv rakt igenom som är så långa?
Hur bred är syllen till boden ?
Hur är betongplattan konstruerad , gjuten i frigolit form eller ?
 
Finns ju betongskruv av olika fabrikat bara att borra rakt genom reglarnaoch ner i plattan och sen skruva.

Vad ska du ha boden till? Är det bara till trädgårdsredskap och sånt så känns det onödigt att lägga ytterligare ett golv om du har en gjuten platta
 
Jag köpte friggeboden färdig med golv annars hade jag struntat i brädgolv. Egentligen hade det räckt att gjuta plintar men jag gjorde en enkel, oisolerad platta istället med cement från betongfirma. Det var lättare så att få allt i våg. Syllarna är stående 2 tum 4 så med golvet blir det ungefär 12 cm ner till plattan. Jag har bestämt mig nu för att bända loss två golvbrädor och sätta vinkelbeslag nere på reglarna/syllarna och som jag sedan borrar fast i golvet. Blir att investera i en spikutdragare…
 
Varför sätter du inte beslagen på utsidan?
 
Skulle funka men då får man isf ha plattjärn eftersom syllarna ligger i linje med yttersidan på den gjutna sulan. Jag funderar på att sätta någon typ av sockelplåt utanpå så det hade dolt plattorna… Hmm, får fundera vidare. Tack för tipset.
 
Blåser det mycket...

många stugor står kvar helt utan förankring...

/ATW
 
Den står utan förankring just nu. Den är placerad ca 300 m från havet på västkusten så det kan ta i en del. Tror jag vill förankra den på något vis.
 
Sätt plattjärnen bakom stuprören så ser det ut att tillhöra vattensystemet. Ett par lager färg först gör att de smälter in ännu mer.

Andra ställen är bakom trappor, verandor, bänkar vattentunnor och på sidor som inte syns.
 
  • Gilla
Alarss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.