C cpalm skrev:
Noterar för övrigt att det finns en skarvsats som liknar det på bilden, men det skall vara en krymslang utanpå:
[länk]

Kanske glömde de bort krympslangen eller kanske hade de inte med sig något att värma med, och så blev det eltejp istället?
Noterar också att den inte verkar finnas som "förminskning" utan endast för skarv av lika dimensioner.

Den där typen är för att skarva multi-mikrorör som normalt har ett yttre skyddshölje runt flera ducter. För att skarva enstaka DB-ducter (tjockväggiga) så används bara skarv/reduktionsövergåmgen jag länkade, något extra hölje behövs inte.

Om det är som TS misstänker att det ena röret bara är inskjutet i det andra så är det det som är det största problemet.


/M
 
M Marcus-AA skrev:
Den där typen är för att skarva multi-mikrorör som normalt har ett yttre skyddshölje runt flera ducter. För att skarva enstaka DB-ducter (tjockväggiga) så används bara skarv/reduktionsövergåmgen jag länkade, något extra hölje behövs inte.

Om det är som TS misstänker att det ena röret bara är inskjutet i det andra så är det det som är det största problemet.


/M
Är inte godkänt hos alla fiberägare att enbart använda skarvdon utan det ska även vara extra skydd t.ex. det som kallas väska vid skarv i mark.
I FOS/brunn, bakom kabelskydd, station, etc, ovan mark används enbart skarvdon.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Är inte godkänt hos alla fiberägare att enbart använda skarvdon utan det ska även vara extra skydd t.ex. det som kallas väska vid skarv i mark.
I FOS/brunn, bakom kabelskydd, station, etc, ovan mark används enbart skarvdon.
Må så vara, vi har skruvskarvar på 16/12 så berör oss inte. Men oftast ser man skarvarna utan väska även i mark, även i Telia/Skanovas nät.
 
Telia har haft krav på skydd. Men vet inte vad Robust Fiber anger om det.
Och till villafastighet i tätort är 7mm den vanligaste ducten.
Har även haft krav på x-bilder som visar bl.a. skarv till fastighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och till villafastighet i tätort är 7mm den vanligaste ducten.
Jo, jag tycker det ser ut som en 7:a instucken i en 14/10 på bilden. Då hjälper inga väskor, tejp eller krympslang….

/M
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
C
M Marcus-AA skrev:
För att skarva enstaka DB-ducter (tjockväggiga) så används bara skarv/reduktionsövergåmgen jag länkade, något extra hölje behövs inte.
Instämmer, men det verkar vara den produkt som finns som på något sätt liknar det på TS bild.
Alternativt, och kanske snarare troligare, är det en ren McGyver-lösning.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Jo, jag tycker det ser ut som en 7:a instucken i en 14/10 på bilden. Då hjälper inga väskor, tejp eller krympslang….

/M
Är det så är det definitivt inte enligt Robust Fiber om leverantören anger att man följer deras rekommendationer.;)
 
Men den är väl inte till att skarva mikrorör? Användes inte den vid avslut av mikrorör/duct där sedan mikrokabel gick vidare? Minns jag rätt finns bara en tätning och inte två som i skarvar.
 
A AndersS skrev:
Men den är väl inte till att skarva mikrorör? Användes inte den vid avslut av mikrorör/duct där sedan mikrokabel gick vidare? Minns jag rätt finns bara en tätning och inte två som i skarvar.
Används ju normalt mellan mikro/nanokabel och dukt, bara en tätning ja.
Men besiktningsgubbarna godkänner även denna lösning vid skifte i duktdiameter inne på tomt när fiber (nano kabel)blåses i 14/10 etc till marknivå och sedan handpetas i 7 dukt till fasadbox. (Går ju ändå inte blåsa genom 14 dukt med 7mm dukt påskarvad i änden via vanlig reducering.....tryckfall)

Skall man ha 14 ända upp till fasadbox måste tätning sättas inne i sparkskydd då likande tätning som jag länkade till fast för kabel 1,5-2,5mm (nano) inte får plats inne i fasadbox. Man kan sätta sådan inne i kabelskydd,men då måste man sätta upp 28mm breda skydd=inte snyggt jft normala 16mm.

Man har ju ändå en tätning mellan kabel och dukt vid 7mm inne i fasadbox, filiform tätning, om man nu skall kalla den tätning:thinking:

(Vart lite OT)

I TS fall är det ju lite bakvänt och entreprenör bör väl ha skjutit 7mm dukt genom 14/10 ända fram, jag hoppas de inte bara skjutit in sin ände en bit och tejpat. Den tätning jag tipsade om ger fullgott skydd (gas + IP68) om de petat in 7mm dukten hela vägen, detta då det aldrig kommer uppstå något tryck i 14/10.
 
Men det finns ju "riktiga" skarvar som jag länkade till och som vi använde oss av.
Det är ju nu några år sedan jag arbetade med leveranser och det ändras ju. Allt material fick utförande av oss och även utkört om något saknades;)
Om man kan blåsa eller inte beror ju på avstånd och utrustning.:cool:
 
A AndersS skrev:
Om man kan blåsa eller inte beror ju på avstånd och utrustning.:cool:
Mest beroende av bra förläggning av dukter ;)

Jo, visst används mest klickbara reduceringar och skarvar som du nämner. Dock har det ibland varit ledtider på 14-7, så tätningen jag länkade till fått användas.
Många projekt där elnätsägare tidigare förlagt dukter i samband med stormsäkring av el så har 16/12 lagts som kunddukter. Där finns ingen övergång direkt till 7mm så den tätning jag länkade om får då användas mellan 16 och 7. Givetvis kan man inte blåsa fiber genom sådan skarv, utan handpetas från övergång sista 1-2 m från mark upp till fasadbox. Och som sagt nano kabel gäller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.