Hej
Har en sådana här som router inne i bostadshuset, Tp-link archer 9.
TP-Link router upphängd på en vägg med tre antenner och lysande blå indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget har jag denna extender Netgear n3000.
Netgear N300 Wi-Fi-range-extender monterad på vägg med gröna statuslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanligtvis funkar förlängningen av Wi-Fi bra med denna lösning. Jag kommer upp i ca 10Mbit uppkopplad mot extender. Surfar man in på den säger den att kopplingen till routern är på 54Mbit konstigt nog.


en ibland dyker kopplingen varpå dioden blir röd. Kruxet verkar vara om det regnar eller om luftfuktigheten blir hög.

Tänkte fråga om någon har någon idé om man kan göra något som skulle förbättra situationen.
Jag har kört med wifi analizer och kommit fram till att kanal 13 vekar bäst. Jag har kopplat ihop dem över det lägre wifi bandet. Osäker på om extender kan köra på det nyare som väl är något på 5 om jag minns rätt.
 
5 MHz bandet har kortare räckvidd, så 2,4 GHz bandet mellan Wi-Fi router och extender/repeater blir bättre. (y)
Hur långt är det och hur många väggar är det mellan Wi-Fi-routerns antenner till extenderns antenner?

Säger extendern att det är 54Mbit så beror det på att mottagningen är så dålig att den inte kan köra på snabbare radioprotokoll än 54Mbit.

Kan du inte dra kabel..? :rolleyes:
Vad är det för modell på Netgear burken?
 
Redigerat:
Hej,
Netgear bureken är en WN3000RP, ganska gammal.
Men den säger tom link rate 27Mb just i detta nu, straxt efter en regnskur. Även om det är dåligt funkar det för mig. Men då det regnar försvinner kopplingen helt.
Fågelvägen mellan dessa enheter är ca 10-12 meter skulle jag tro.
Dessvärre är det fyra väggar påvägen.

Jag ångrar att jag inte drog kabel då jag byggde, men elektrikern avrådde att stoppa ned en tp-kabel i samma rör som vi drog metnings-elen i. Har hört att enheter i ett nät helst inte ska vara kopplade till olika jord. Men hade gärna haft den där kabeln idag.

Hur som helst då det regnar tappar jag ofta kontakten så om man kunde komma på något fiffigt vore det bra.

På routern har jag på 2.4GHz-bandet (det är till denna extendern är kopplad)
Mode: 802.11b/g/n mixed
Channel width 40MHz
Channel 13
Transmit power high

På routerns 5GHz har jag
Mode: 802.11a/n/ac mixed
Channel width 80MHz
Channel 36
Transmit power high

...om det säger något
 
B
Jag har en känsla av att många gör en liten tankevurpa och sätter extendern på det ställe där de upplever dålig mottagning, då försöker man förlänga det dåliga. Det man bör göra är att sätta den någonstans mellan källan och stället där man upplever dålig mottagning eller hastighet så extendern får en bättre signal att använda.

Säger inte att det är så i ditt fall, men kanske finns det en bättre plats för din extender. Då den är lättflyttad så går det ganska snabbt att testa lite olika placeringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
10-12 meter borde du ju kunna lösa med en bättre accesspunkt i huset...

Jag har en enda Ubiquiti AP AC PRO och har mer än 10 Mbit på hela tomten, ungefär 800 kvm...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej
Tackar för svaren!
Japp, det stämmer att jag satt extendern där jag vill använda den. Signalen dit verkar vara lite dålig. Så bättre vore att hitta en plats närmare routern. I mitt fall ser det värre ut att hitta den platsen.
Men nu har jag läst på som sjutton och kommit fram till att det verkar vara bäst OM
-Man kopplar upp sin extender på 2.4Mhz nätet på sin router. (2.4 bandet verkar ha möjlighet till längre räckvidd än 5 bandet)
-På routern sätter man att 2.4 bandet ska köra på en av de kanaler som inte störs av andra kanaler. Jag valde kanal 4.
-På routern anger man att den ska sända kanalen på 20Mhz, varför just det och inte 40Mhz förstod jag inte.
-Jag valde även high på transmittpower, för att det lät bättre.

Att jag valde just kanal 4 (av de kanaler som inte ska störa varandra) var för att appen wifianalyzer i min Androidtelefon sade att den var bäst. (Detta sade appen då allt var routern var inställd på kanal 11. När jag nu valt kanal 4 så säger den att 11 är bättre, vilket är konstigt)

Men nu, när det är fint väder, så säger extendern att den har en koppling på 58 Mbit vilket verkar bra. Från datorn säger bredbandskollen att jag bara har 12Mbit, men det räcker gott och väl att jobba med för mig. Skype och skärmdelning får jag att funka felfritt på 7-8 Mbit.

I em ska det komma regn, vilket brukar innebära strul då jag ramlar ned till 0-0,5 Mbit, då funkar det inte alls. Så vi får se hur det lirar då.

Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Att jag valde just kanal 4 (av de kanaler som inte ska störa varandra) var för att appen wifianalyzer i min Androidtelefon sade att den var bäst. (Detta sade appen då allt var routern var inställd på kanal 11. När jag nu valt kanal 4 så säger den att 11 är bättre, vilket är konstigt)
Det beror nog på att kanal 11 blev ledig när du bytte ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Det beror nog på att kanal 11 blev ledig när du bytte ;)
Hej, ja förmodligen har du rätt.
Men visst låter det konstigt om routern, som är rundstrålande, sänder ut på kanal x och jag mäter upp kvalitet/styrka med min Android telefon och får styrkan y. Jag ansluter en extender på kanalen i fråga och då detekterar telefonen en sämre kvalitet på kanalen. I mina öron borde ju inte kopplingen påverka routerns signalkvalitet.

Dock så förlänger extendern kanalen och det kanske stör ursprungssignalen? Mäter jag kanalen från extendern är den mycket bra.

Lite konstigt tycker jag det är.
 
Kanalen på Wi-Fi-routern används av fler (acccess point count), repeatern och tex din router. Då är en oanvänd ledig kanal bättre och rankas som bättre… mindre störande trafik och får högre raiting.

Signalkvalite får du mäta på annat sätt. Tex signalnivån i en annan vy i Wi-Fi analyserna. Du kan även se skillnaden på vad bredbandskollen visar och länkhastigheten. Tredje sättet, det viktigaste, är vad routern och telefon/repeater väljer för länkhastighet, här 54Mbit/s. Hade signalkvalitén varit bra hade 300Mbit/s valts.

Den extendern har visst bara 2,4Ghz bandet. Grovt räknat, om radiolänken sätts upp på 54Mbit/s försvinner hälften för att den jobbar som repeater med en förbindelse mot routern och en mot din enhet/mobil. Sen kanske hälften en gång till för att upp och ner får dela på tiden i luften, samt avståndet, så då är 10Mbit/s ok och 27Mbit/s mer än man kan förvänta sig, men det är dåligt när repeater kan klara upp till 300Mbit/s.

Prova att flytta upp extendern, gärna 1,5-2 m över golv höjd.
Ofta har man möbler, skåp mm som kan dämpa signalen på lägre höjd.

Prova även att bara flytta routern lite, tex 50 cm åt sidan. En antenn ska vara riktad rakt upp, de två andra vinklade. Undvik elkablar intill antennerna.


I ditt fall med många väggar kanske du skulle ha extendern i huset ansluten mot routern via kabel (konfigurerad som accesspunkt) och skicka 2,4Ghz signalen till garaget. Sitter routern centralt och bra i huset är det dumt att flytta den.

Att tex flytta en Wi-Fi-router upp på ett skåp från att ha varit placerad vid rummets internetuttag som och som då gjorde att Wi-Fi-routern råkat hamna under sängen kan göra skillnad från krånglande/oanvändbar till väl fungerande i intilliggande rum.

Jag hade nog valt 20Mhz kanalbredd, men prova vilket som fungerar bäst. 20Mhz är smalare och borde vara mindre känslig för störningar. En bredare kanal på 40Mhz kan ta in mer brus och störningar samt ha lägre amplitud. (I teorin är effekten lika med bredden gånger höjden på signalen du tex ser i wifi-Analyzer. Dubbelt så bred ger halva höjden för samma effekt. Men man ser det inte som 3dBm lägre nivå för mottagaren räknar på samma sätt. Wifi signalen är begränsad till en viss Max effekt mätt i tex milliwatt eller dBm. Lite ologiskt att höjden(volt) gånger bredden(MHz) blir effekt(W), men se det som att man adderar 2 (eller flera) frekvenser och då behöver halvera signalstyrkan/spänningen för att inte få dubbla effekten).

Vilka kanalnummer en Wi-Fi Analyzer app rekommenderar eller en wifi routers auto-kanalväljarfunktion väljer ska du inte grubbla för mycket över. (Har man inte koll bör auto vara bättre, men vill man ha koll själv väljer man själv wifi kanal i wifi routern. Har man många grannar med autokanalval på kanske det fungerar bättre om man själv har det också, men man vet inte när routern får för sig att byta. Kanske upplever man bytet som en störning).


F fredand44 skrev:
Men visst låter det konstigt om routern, som är rundstrålande, sänder ut på kanal x och jag mäter upp kvalitet/styrka med min Android telefon och får styrkan y. Jag ansluter en extender på kanalen i fråga och då detekterar telefonen en sämre kvalitet på kanalen. I mina öron borde ju inte kopplingen påverka routerns signalkvalitet.
Det är oklart vad du menar. Rating som ofta visas som någon stapel med stjärnor?
Eller blir signalnivån lägre i stapeldiagrammet?


F fredand44 skrev:
Dock så förlänger extendern kanalen och det kanske stör ursprungssignalen? Mäter jag kanalen från extendern är den mycket bra.
Om du tittar på signalnivån intill repeatern blir den förståss jättebra, men om repeatern tar in den svaga signalen så har du ju flaskhalsen med dålig överföring på första hoppet (router - repeater).
Eftersom repetern använder samma kanal på 2,4Ghz bandet så delar de på tiden de använder den, så har du i princip halverat kapaciteten. :oops:

Din extender är alltså ingen ”förstärkare” utan en repeterade som tar emot och skickar vidare. Det ger fördröjning och minskar den totala kapaciteten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kanalen på Wi-Fi-routern används av fler (acccess point count), repeatern och tex din router. Då är en oanvänd ledig kanal bättre och rankas som bättre… mindre störande trafik och får högre raiting.

Signalkvalite får du mäta på annat sätt. Tex signalnivån i en annan vy i Wi-Fi analyserna. Du kan även se skillnaden på vad bredbandskollen visar och länkhastigheten. Tredje sättet, det viktigaste, är vad routern och telefon/repeater väljer för länkhastighet, här 54Mbit/s. Hade signalkvalitén varit bra hade 300Mbit/s valts.

Den extendern har visst bara 2,4Ghz bandet. Grovt räknat, om radiolänken sätts upp på 54Mbit/s försvinner hälften för att den jobbar som repeater med en förbindelse mot routern och en mot din enhet/mobil. Sen kanske hälften en gång till för att upp och ner får dela på tiden i luften, samt avståndet, så då är 10Mbit/s ok och 27Mbit/s mer än man kan förvänta sig, men det är dåligt när repeater kan klara upp till 300Mbit/s.

Prova att flytta upp extendern, gärna 1,5-2 m över golv höjd.
Ofta har man möbler, skåp mm som kan dämpa signalen på lägre höjd.

Prova även att bara flytta routern lite, tex 50 cm åt sidan. En antenn ska vara riktad rakt upp, de två andra vinklade. Undvik elkablar intill antennerna.


I ditt fall med många väggar kanske du skulle ha extendern i huset ansluten mot routern via kabel (konfigurerad som accesspunkt) och skicka 2,4Ghz signalen till garaget. Sitter routern centralt och bra i huset är det dumt att flytta den.

Att tex flytta en Wi-Fi-router upp på ett skåp från att ha varit placerad vid rummets internetuttag som och som då gjorde att Wi-Fi-routern råkat hamna under sängen kan göra skillnad från krånglande/oanvändbar till väl fungerande i intilliggande rum.

Jag hade nog valt 20Mhz kanalbredd, men prova vilket som fungerar bäst. 20Mhz är smalare och borde vara mindre känslig för störningar. En bredare kanal på 40Mhz kan ta in mer brus och störningar samt ha lägre amplitud. (I teorin är effekten lika med bredden gånger höjden på signalen du tex ser i wifi-Analyzer. Dubbelt så bred ger halva höjden för samma effekt. Men man ser det inte som 3dBm lägre nivå för mottagaren räknar på samma sätt. Wifi signalen är begränsad till en viss Max effekt mätt i tex milliwatt eller dBm. Lite ologiskt att höjden(volt) gånger bredden(MHz) blir effekt(W), men se det som att man adderar 2 (eller flera) frekvenser och då behöver halvera signalstyrkan/spänningen för att inte få dubbla effekten).

Vilka kanalnummer en Wi-Fi Analyzer app rekommenderar eller en wifi routers auto-kanalväljarfunktion väljer ska du inte grubbla för mycket över. (Har man inte koll bör auto vara bättre, men vill man ha koll själv väljer man själv wifi kanal i wifi routern. Har man många grannar med autokanalval på kanske det fungerar bättre om man själv har det också, men man vet inte när routern får för sig att byta. Kanske upplever man bytet som en störning).



Det är oklart vad du menar. Rating som ofta visas som någon stapel med stjärnor?
Eller blir signalnivån lägre i stapeldiagrammet?



Om du tittar på signalnivån intill repeatern blir den förståss jättebra, men om repeatern tar in den svaga signalen så har du ju flaskhalsen med dålig överföring på första hoppet (router - repeater).
Eftersom repetern använder samma kanal på 2,4Ghz bandet så delar de på tiden de använder den, så har du i princip halverat kapaciteten. :oops:

Din extender är alltså ingen ”förstärkare” utan en repeterade som tar emot och skickar vidare. Det ger fördröjning och minskar den totala kapaciteten.
Hej
Jag har läst och begundat ditt svar och måste erkänna att jag har långt kvar till det svarta bälte du med råge har. Imponerande och enormt tack för att du delar med dig.
Jag tror du har rätt i många av dina förslag, det verkar dessutom stämma väldigt bra med dina kalkyler av hastigheter. Linknrate på extendern växlar mellan 19-54 för det mesta nu. Ibland ännu högre, ibland ännu lägre. Men när jag kör bredbandskollen så ligger min arbetsplats nästan jämnt på ca 11-12. Så om mitt wifi i övrigt kopplad mot routern ger ca 50 Mbs så till extendern borde vi halverat till 25, sen till min arbetsplats nere på 12. Det stämmer ju mycket bra.

Idag kom en störtskur då tycker jag mig upplevt lite tröghet i en Windows remote desk koppling. Men bredbandskollen sa ändå ca 10 Mbs.

Summa sumarum känns det som det är så optimerat jag bara kan nu. Då har jag inte flyttat router och/eller extender närmare varandra. De skulle ju kunna vara en grej att prova.

Tackar för allas hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.