Hej.
Håller på och lagar ett golv i ladan och passar samtidigt på att isolera. bärlinorna är på plats och jag Sonny lägga på bärlinorna inkl ”lappen” som kommer att hålla skivorna som isoleringen vilar på.
”Lapparna kommer att löpa mellan bärlinorna så regeln kommer att ha direktkontakt med bärlinorna.
Bör jag lägga ngt emellan? Papp? Annat? Isf varför?

Tack för svar
/C
 
L Loftet skrev:
Hej.
Håller på och lagar ett golv i ladan och passar samtidigt på att isolera. bärlinorna är på plats och jag Sonny lägga på bärlinorna inkl ”lappen” som kommer att hålla skivorna som isoleringen vilar på.
”Lapparna kommer att löpa mellan bärlinorna så regeln kommer att ha direktkontakt med bärlinorna.
Bör jag lägga ngt emellan? Papp? Annat? Isf varför?

Tack för svar
/C
Är lite klurigt att förstå hur du menar ?

Skiss av en trästomme med upplagslist, reglar och bärlina, markerade med måttangivelser.
Men är det som på skissen så behövs inget mellan Upplagslist och reglar.
Syllpapp eller liknande är ju bara om trä ligger mot betong och kan dra upp fukt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är lite klurigt att förstå hur du menar ?

[bild]
Men är det som på skissen så behövs inget mellan Upplagslist och reglar.
Syllpapp eller liknande är ju bara om trä ligger mot betong och kan dra upp fukt.

Inte riktigt så. Jag har bärlinor på plats. Reglarna skall stå ovanpå bärlinorna. Jag fäster listerna/lapparna under reglarna mellan bärlinorna så de löper mellan bärlinorna. därmed får reglarna direktkontakt med linan och sedan även skivorna kommer att ha direktkontakt med linan.
jag uppfattar det som att inget behövs emellan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Korrekt. Inget behövs mellan bärlinor och reglar eller de brädor/lister som trossbottenskivorna och isoleringen vilar mot.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Korrekt. Inget behövs mellan bärlinor och reglar eller de brädor/lister som trossbottenskivorna och isoleringen vilar mot.
Hej!
En till fråga. jag har en hel del gammalt material som ligger och skräpar. Tror du jag kan använda det för de brädor/lister som trosbottenskivan ska ligga på?
 
Ja, absolut.
Om det legat länge så kontrollera att det inte blivit angripet av trägnagare bara. Syns på flyghålen. (Ca 2mm för envis och strimmig trägnagare och 5-7mm för husbock.)

Jag använder själv allt möjligt återvunnet material. T ex brädor från demonterade pallar och gammal fasadpanel. Det är bara att såga bort spruckna ändar och undvika använda ruttet trä. På ställen där det inte syns är det ju inga problem att det ser lite skabbigt ut.
 
  • Gilla
Loftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.