Hej,

Vi planterade liguster för drygt 2 år sedan och den har växt dåligt tidigare med bleka blad. Den har dock börjat ta sig i år med hjälp av gödsel och ökad bevattning. Dock växer den ganska ojämnt.

Det jag funderar kring är hur jag ska gå vidare med gödsel, bevattning och beskärning. Tacksam för alla tips kring när och hur de olika sakerna bör göras framöver för att få en tät häck som vi vill ska bli en drygt meter hög.
 
  • Ojämnt växande ligusterhäck längs en gräsmatta vid en gata, behöver råd om vård och beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ung ligusterhäck med ojämn tillväxt längs kanten på en gräsmatta nära en trottoar och gatubrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt växande ligusterhäck vid gräsmatta med gatsten längs en trottoarkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Liguster ska släppas upp max 20 cm per år. Så om fyra år är den uppe på rätt höjd.
Klipp ner den så att den är jämn till att börja med. Klipp tre gånger per år så blir den tät.
https://viivilla.se/tradgard/vaxter/sa-beskar-du-dina-vaxter/
Vår häck är dryga metern nu. Och tät (y) Tät ligusterhäck vid trottoar med ett rött hus och molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Nja det är ingen universalregel det där med tjugo cm. Jag har testat alla möjliga sätt och det blir bra häck även om man låter den växa lite högre i början. Bara man ser till att de yttre kvistarna är ordentligt grenade.

Den där lilla skrutten behöver framförallt vatten och näring och en bredare zon som är fri från gräs. Rötterna som tar upp vatten och näring är längst ut och behöver nu konkurrerar med gräset.

Ge inte för mkt kväve nu utan gå på ngt som innehåller mest fosfor och kalium, tex benmjöl. Finns flytande näring med liknande proportioner som är lätta att vattna ut. Ge benmjöl (eller motsvarande) en giva i september och en gång tidigt nästa vår. Sedan kan ni ge kväverikt gödsel en gång när den kommit igång och växa nästa vår. Och därefter fortsatta med samma mönster.

Jag hade väntat med att klippa till nästa vår. Den behöver alla sina blad för att fotosyntisera i år.

Om ni sedan vill klippa hårt varje år eller bara lite spelar ingen roll, men klipp toppen smalare än botten så att ljuset kommer åt och klipp gärna igen plantorna med seckatör nästa vår då att de kan grena sig bra, dvs klipp lite av kvistarna till en bladnod så att den grenar sig. (Alltså inte alla kvistar utan där ni tycker att den behöver buska till sig.)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Liguster är en tålig häckväxt och jag protesterar inte mot de tidigare inläggen. Har satt flera liguster häckar och min erfarenhet är att man vinner på att vara grym årligen efter att rotsystem et etablerats. Man kan också hålla den mycket hög och smal om den inte utsätts för väldigt stark vind/stor snömängd. Men jag har inte följt goda råd om näringstillförsel etc. Kompletterar bara med någon allmängödsel de första åren. Det jag varit noga med är manuell ogräsbekämpning och regelbunden vattning tills önskad höjd uppnåtts. Det är inte svårt att få en fin ligsterhäck.
 
Jag har gödslat den med ett allroundgödsel (NPK 11-5-18), rekommenderar ni något annat?

Häcken är i dagsläget på sina lägsta ställen ca 30-40 cm och på sina högsta ställe ca 60 cm. När och hur rekommenderar ni beskärning. Nu och jämna den kring 30-40 cm med lite smalare upptill?
 
Åsa Lund
Klipp ner den till 30 cm pyramid över hela längden, se skissen jag delade. Vatten och utan ogräs intill är nog viktigare än gödsel
 
hsd
Liguster växer som ogräs här, poppar upp lite varstans....
 
Hej

Hoppar på denna tråd då jag själv har problem med min liguster
Den har tagit sig bra på en del av sträckan och blivit tät
sen på en bit så har den bara växt i toppen
Se bilder

Hur ska jag göra för att få den lika fin ?
Någon som har lite tips En ojämn häck av liguster som är tät längs en del av sträckan och gles med tillväxt endast i toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg ligusterhäck som är tät på ena sidan och gles med endast toppväxt på den andra sidan, med brun gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henke1891 skrev:
Hej

Hoppar på denna tråd då jag själv har problem med min liguster
Den har tagit sig bra på en del av sträckan och blivit tät
sen på en bit så har den bara växt i toppen
Se bilder

Hur ska jag göra för att få den lika fin ?
Någon som har lite tips[bild] [bild]
Min har mestadels tagit sig bra efter gödsling samt bevattning var 2-3 dag. Är en bit som är lite mer skuggig som inte har kommit lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.