Har en väldigt hög och bred ligusterhäck i nya huset och min vanliga häcksax och stege räcker inte till..

Några tips på bra batterivdrivna stånghäcksaxar? Trött på att råka klippa av sladden och vill inte ha bensindriven :p
 
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en Makita DUN461 då jag kör Makita på det mesta andra. Är den bäst? Vet ej. Gör den jobbet utan tjafs? Ja. Den kostade 1400 tidigare i år vilket kändes prisvärt.
 
Vi köpte en Husqvarna 520iHT4, den är rejält tung, men om man inte klipper så länge åt gången så går det rätt bra. Det är en rejält maskin som vi är nöjda med.
 
hlph hlph skrev:
Vi köpte en Husqvarna 520iHT4, den är rejält tung, men om man inte klipper så länge åt gången så går det rätt bra. Det är en rejält maskin som vi är nöjda med.

Runt 50 meter häck så tar en bra stund att klippa, så en lätt är nog att föredra :) Men får känna på den.
 
V Velsan skrev:
Runt 50 meter häck så tar en bra stund att klippa, så en lätt är nog att föredra :) Men får känna på den.
Det beror ju på hur lång den behöver vara, vår har teleskopfunktion och det är när man har den längst ut som det är jobbigt. Man når ju upp ca 4 m så om man inte behöver upp fullt så långt så finns det ju många utan teleskop som rimligen är lättare. Sen tar man kanske inte hela häcken med en stånghäcksax, man tar kanske de nedre delarna med en vanlig, även om man använder stånghäcksaxen är det inte de nedre delarna som är jobbiga. Det jag vill trycka på är att vår häcksax är bra den klipper bra och tar grova grenar. Den är minsta lika bra som vår stihl har 61. Vi använder vår för att klippa några träd. När vi fick hem den tänkte jag att det kommer aldrig att gå, men det går faktiskt rätt bra.
 
Vi har en Gardena. Gå och känn på dem vilken som passar dig bäst. Det skiljer både i balans och handtagsutformning etc så det måste man känna själv.
Det är ju bra om det går att byta eller skärpa klippdelen. Det är lite olika lösningar på olika saxar men en slö häcksax är värre än ingen alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.