Köpte och körde klipparen i stort sett utan problem under senare halvan av sommaren 2021.
Fick laga kabeln nu i vår efter vinterns snöförflyttningar med traktorn. Provkörde roboten på Autoläget några gånger och justerade så allt fungerade felfritt i hela trädgården.
Nu till olika problem som uppstår från dag till dag:

1. "Ingen ström på laddstationen" - klipparen stannar och startar inte själv mer. Det går att köra igång manuellt.
(ström finns på laddstationen men ser under mätning minus-spikar från 29,7V ner till ca 23V, och klipparen stannar. Vid laddning konstant 29,7 V. Misstänker glappkontakt i transformatorn som ibland är helt död med 0V)

2. Klipparen sticker ut och klipper utan att vara programmerad.

3. Klipparen påbörjar ett klipprogram, backar ut från laddaren och gör en trekvarts piruett och kör in i husväggen där den börnar på till batteriet tar slut. Krocksensorn reagerar inte.
(Har noggrant installerat enligt beskrivning och har fungerat felfritt till för en vecka sedan. Flyttade ut kabeln ytterligare 50cm från husväggen, och plötsligt vänder den åt rätt håll från början.. dvs FRÅN väggen som förut!)

4. Klipparen följer bara avgränsningskabeln motsols varv på varv hela klipptiden.
(Oavsett programmerad klippning eller manuell start. Har provat lyfta ut den på gräsmattan och kört igång. Den kör fram till kabeln och följer den medsols till laddstationen, där den sedan vänder och fortsätter motsols varv på varv.. Har testat ställa in zonindelning med både med och utan klipptider utan något annat resultat.)

Tacksam för tips & hjälp.
 
O O.J skrev:
Köpte och körde klipparen i stort sett utan problem under senare halvan av sommaren 2021.
Fick laga kabeln nu i vår efter vinterns snöförflyttningar med traktorn. Provkörde roboten på Autoläget några gånger och justerade så allt fungerade felfritt i hela trädgården.
Nu till olika problem som uppstår från dag till dag:

1. "Ingen ström på laddstationen" - klipparen stannar och startar inte själv mer.

2. Klipparen sticker ut och klipper utan att vara programmerad.

3. Klipparen påbörjar ett klipprogram, backar ut från laddaren och gör en trekvarts piruett och kör in i husväggen

4. Klipparen följer bara avgränsningskabeln motsols varv på varv

Tacksam för tips & hjälp.
Uppdatering:
Googlat som fan på lösningar eftersom supporten på Outl1 definitivt är stängd under helgen. Ingen framgång.
Gick ut och drog ur alla sladdar, monterade fast laddstationen på en skiva så inte bakhjulen åter igen står och börnar ner sig i backen. Sågade upp ett hål i sidan av boet eftersom jag märkt att klipparen kan krocka där vid utgång. Kopplade ihop alla tåtar igen och gjorde en fabriksinställning för säkerhets skull. Körde igång manuellt med 10 min klipptid från laddstationen, och det bara FUNKADE!?!!
WIFI fungerar inte efter återställning, och jag får heller ingen ordning på den saken trots att jag följer instruktionerna.
Fortsättning följer.
 
  • Robotgräsklippare monterad på en skiva vid sin laddstation under ett anpassat skydd med uppsågat hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering:
Mailade Outl1 kundtjänst (och fick svar efter en vecka).
Reklamerade transformatorn som svajar i spänningen, och som verkar leda till att klipparen stannar och visar meddelandet "Ingen ström på laddstationen".
Svaret jag fick var att 'det är laddstationen som felar', och att 'den räknas som förbrukningsvara och ej ingår i någon garanti.'
Är jag helt ute och cyklar om jag tycker att transformatorn borde leverera en ganska jämn spänning på 29.4V (enl spec på transformatorn) ??? Alltså ej mellan 21-29V hela tiden.
 
  • Gilla
1951sgbgmail.com
  • Laddar…
Den där trafon är slut. Jag köpte ett annat nätagg och tog kontakterna från det gamla agreggatet
 
  • Gilla
Kenth44 och 1 till
  • Laddar…
M Miramithe skrev:
Den där trafon är slut. Jag köpte ett annat nätagg och tog kontakterna från det gamla agreggatet
Kul att höra om din lösning. Jag är själv inne på samma spår att använda en trafo med samma specifikationer och använda de gamla kontakterna. Vilken sorts trafo använde du?
 
Jag undrar, om du använder någon praktisk apparatlåda till den? Lyfco original trafon har ju andra mått.
 
Sådär ja.. det tog 4 månader från att problemen började till att en ny laddare kommit på plats. STARKT JOBBAT av Outl1, men inte utan att behöva bråka om saken. Det var första och sista gången jag handlar där. Nu fungerar iaf min robbot som den ska.. än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.