E
Haha! Lunds kommun tog cirka 20 veckor på sig, och vi fick betala fullpris.

De skyllde på kompletteringar som egentligen inte behövts, utan var bara ett att att "lagligt" förhala processen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Haha! Lunds kommun tog cirka 20 veckor på sig, och vi fick betala fullpris.

De skyllde på kompletteringar som egentligen inte behövts, utan var bara ett att att "lagligt" förhala processen.
När var det, mark- och miljödomstolen kom nyligen med en dom som gör det olagligt för kommunen att göra på det viset (som jag förstår det)
 
Claes Sörmland
Först ökar våra politiker antalet åtgärder som kräver bygglov eller bygganmälan. Sen ökar myndigheterna dokumentationskraven för att bevilja bygglov så att volymen handlingar som ska in exploderar. Sen gör kommunen det allt svårare att skicka in rätt handlingar. Till sist skaffar de laglydiga 80-talisterna hus och börjar faktiskt söka bygglov för alla smågrejer som lagen sedan länge har krävt med de äldre generationerna struntade i.

Och då havererar bygglovsavdelningen p g a överbelastning. Där jobbar förresten numera samma 80-talister som inte tänker lägga mer än 6-7 h på arbetet per arbetsdag och definitivt inte går all in, det finns barn att lämna/hämta och VAB som måste hanteras.

Kanske dags för en liten liberalisering för att få detta att fungera?
 
  • Gilla
  • Älska
Robin Lindberg och 16 till
  • Laddar…
engs
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till sist skaffar de laglydiga 80-talisterna hus och börjar faktiskt söka bygglov för alla smågrejer som lagen sedan länge har krävt med de äldre generationerna struntade i.
Är ingen 80-talist men pratade med världens bästa granne jag råkar ha, en korrekt Herre på 70+. Nämnde en sak jag nog borde söka bygglov på innan jag utförde det. "Men det är väl ingen som ser det här på baksidan?" var svaret. :D Han har nog rätt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E
Klaugust Klaugust skrev:
När var det, mark- och miljödomstolen kom nyligen med en dom som gör det olagligt för kommunen att göra på det viset (som jag förstår det)
Inte en dag försent!
 
Claes Sörmland
engs engs skrev:
Är ingen 80-talist men pratade med världens bästa granne jag råkar ha, en korrekt Herre på 70+. Nämnde en sak jag nog borde söka bygglov på innan jag utförde det. "Men det är väl ingen som ser det här på baksidan?" var svaret. :D Han har nog rätt.
Det exakt min upplevelse av de äldre generationerna. De besvärade inte kommunen i onödan s a s. Så är det inte med dagens medelålders och yngre. De är mer laglydiga.
 
Efter jag fick reda på vad kommunen vill ha för olika anmälningar och bygglov förstår jag att många kör på "don't ask don't tell" här.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M
Och som vanligt när det gäller myndigheter så ojar de sig över att de inte kunnat debitera 1.3 miljoner men inte en tanke på vad deras slöhet kostat de som skall bygga? Den kostnaden är troligen minst 10 gånger så hög!
 
  • Älska
  • Ledsen
  • Gilla
Arp32 och 2 till
  • Laddar…
Jag sökte bygglov i måndags kväll och fick det beviljat i onsdags. I praktiken 2 dagars handläggningstid.

Heja Helsingborg!

Och ja, mitt ärende var givetvis väldigt enkelt och lätt att bevilja, ett typiskt ”men inte behövs det väl” fall som 80 talister (och några från 70-talet) söker bygglov för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
AndersPS AndersPS skrev:
Jag sökte bygglov i måndags kväll och fick det beviljat i onsdags. I praktiken 2 dagars handläggningstid.

Heja Helsingborg!

Och ja, mitt ärende var givetvis väldigt enkelt och lätt att bevilja, ett typiskt ”men inte behövs det väl” fall som 80 talister (och några från 70-talet) söker bygglov för.
Vi bor i fel del av Skåne hör jag... :)
 
C
Kostsamt kan ju verkligen diskuteras. Förutsatt att det handlade om 1,3 miljoner på ett år (framgår till synes inte av artikeln) motsvarar det ju ungefär lönekostnaden för 2 gubbar/gummor. Så tvivlar på att de hade "tjänat" på att staffa upp för att klara belastningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Kostsamt kan ju verkligen diskuteras. Förutsatt att det handlade om 1,3 miljoner på ett år (framgår till synes inte av artikeln) motsvarar det ju ungefär lönekostnaden för 2 gubbar/gummor. Så tvivlar på att de hade "tjänat" på att staffa upp för att klara belastningen.
Och med hyror, vidareutbildning och annan OH så är det bara lite över en heltidsanställd.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och med hyror, vidareutbildning och annan OH så är det bara lite över en heltidsanställd.
Precis. Rätt uppenbart att "förseningsrabatten" bara är av rent symboliskt värde.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag sökte bygglov i måndags kväll och fick det beviljat i onsdags. I praktiken 2 dagars handläggningstid.

Heja Helsingborg!

Och ja, mitt ärende var givetvis väldigt enkelt och lätt att bevilja, ett typiskt ”men inte behövs det väl” fall som 80 talister (och några från 70-talet) söker bygglov för.
I Trelleborg tror jag knappt det finns ett ärende som inte kostar under 10kkr i avgift.

Inte konstigt att man drar sig för att söka lov för mindre fasadändringar, göra bygganmälan för ventilation och liknande när det kostar mer än det som ska göras.

/En åttiotalist som gärna gör rätt för sig, men inte till vilket pris som helst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.