Hej!
Postade i Byggteknik men kanske passar bättre här..

Nu ska det dräneras och då ska den gamla verandan bort en sen en ny upp.
Ingången ska vara på samma håll som på den gamla.
Vi har funderat på sadeltak men det kanske är opraktiskt ifall det trillar ner snö framför ingången? Den nya kommer även att bli lite mindre.

Jag vill ha en i betong som jag kan sätta klinkers på.
Är det biblioteket man hittar böcker på hur sånt här görs?

Jag vill ha den i samma höjd som den gamla. Bygger man upp med Lecablock men hur gör man med golvet sen? Gjuter en platta och lägger på blocken? Fyller upp med nåt lämpligt och gjuter på den?

Lite flummigt kanske men har noll koll på sånt här.

p7060001uj6.th.jpg

p7060002ks7.th.jpg
 
I
Du har inte mycket att vinka på i höjd om du skulle välja sadeltak p.g.a det mellersta fönstret i övervåningen, men gör du verandan kortare kan det gå om än takvinkeln inte blir densamma som för huvudbyggnaden.

Att ha entrén på gaveln p.g.a risken för snöras kan du bota på två sätt. Antingen genom att sätta ett klarglastak på två smidda järnkonsoler över ingången (bäst och syns inte alltför iögonfallande) eller ett snörasräcke på takkanten som gör att snön inte dröser ner utan blir liggande tills den smälter och rinner ner i takrännan (inte lika bra) och en kombination av båda (allra bäst).

Grunden kan du antingen göra som nu (med plintar) och antingen sätta en maskering (trägaller o. dyl) mellan dem (inte riktigt snyggt enligt mitt tycke) eller bygga en fasad av liggande panel lika ovanförliggande med en markering horisontellt där det ena slutar och det andra börjar, eller mura upp med lecasten som du putsar och färgar av med silikatfärg i en lämplig kulör (vitt, t.o.m. kritvitt, är vanligt, men välj hellre en ljusgrå nyans så du slipper se hur algerna växer på och gör det vita gult).
________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Du har inte mycket att vinka på i höjd om du skulle välja sadeltak p.g.a det mellersta fönstret i övervåningen, men gör du verandan kortare kan det gå om än takvinkeln inte blir densamma som för huvudbyggnaden.

Att ha entrén på gaveln p.g.a risken för snöras kan du bota på två sätt. Antingen genom att sätta ett klarglastak på två smidda järnkonsoler över ingången (bäst och syns inte alltför iögonfallande) eller ett snörasräcke på takkanten som gör att snön inte dröser ner utan blir liggande tills den smälter och rinner ner i takrännan (inte lika bra) och en kombination av båda (allra bäst).

Grunden kan du antingen göra som nu (med plintar) och antingen sätta en maskering (trägaller o. dyl) mellan dem (inte riktigt snyggt enligt mitt tycke) eller bygga en fasad av liggande panel lika ovanförliggande med en markering horisontellt där det ena slutar och det andra börjar, eller mura upp med lecasten som du putsar och färgar av med silikatfärg i en lämplig kulör (vitt, t.o.m. kritvitt, är vanligt, men välj hellre en ljusgrå nyans så du slipper se hur algerna växer på och gör det vita gult).
________________
Byggaren
Ja sant det där med fönstret. Tack!
Funkar det på något sätt att ha betong golv och plintar?
 
I
gadeberg skrev:
---
Funkar det på något sätt att ha betong golv och plintar?
Ja. det kan funka om du över plintarna (en rad inne vid huset och en i ytterkant) armerar som en kantbalk och plattan armeras i underkant, så att den blir fribärande mellan hus och ytterkant. Men det blir mer jobb att sätta form och gjuta än att göra ett träbjälklag.

Alternativet är att bara gjuta plint och event. balk och på dessa lägga 20 cm tjocka Leca- eller lättbtg.bjälklagsplattor. Då har du isolering i ett skikt.

Med fördel kan du oxå byta ut btg.balkarna mot en stålprofil av typ HEA eller HEB, bara du lägger en remsa tjärpapp mellan järn och plattor för att slippa korrosion i lättbtg.en. Lecan tål bättre direktkontakt med oskyddat järn.
_________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.