R
hej gott folk
jag ska försöka få min glesa och tråkiga gräsmatta att se bättre ut.
det finns många guider men olika bud.

hur mycket toppdress bör man minst lägga på?
2, 4 eller 6mm?

när stödsådd görs såhär år och efter kraftig ogräsrensning, vilka gräsfrön ska man välja?
funkar det med Weibulls extra green eller ska jag ta något med snabbväxande?

funkar tricket med att förgro i hinkar som står inomhus dygnet runt?
hur många dagar är lagom? ska det vara väldigt mycket vatten eller bara fuktas?
 
R Ramuu skrev:
hej gott folk
jag ska försöka få min glesa och tråkiga gräsmatta att se bättre ut.
det finns många guider men olika bud.

hur mycket toppdress bör man minst lägga på?
2, 4 eller 6mm?

när stödsådd görs såhär år och efter kraftig ogräsrensning, vilka gräsfrön ska man välja?
funkar det med Weibulls extra green eller ska jag ta något med snabbväxande?

funkar tricket med att förgro i hinkar som står inomhus dygnet runt?
hur många dagar är lagom? ska det vara väldigt mycket vatten eller bara fuktas?
Är ingen expert på toppdress men vad gäller att förgro har jag haft framgång med att göra en väldigt "kraftig" blandning av typ 1/3 frön och 2/3 substrat. Det ska ju inte växa utan bara aktiveras. Det blir ofta inte bra att lägga frön direkt i vatten eftersom det blir för blött och ingen luft, men man kan ha rätt stor andel frön i jord. Har inget bra svar på hur fuktigt det ska vara: jag kör med så fuktigt som möjligt utan att jorden börjar klumpa sig. Små klumpar blir det lätt men det verkar inte göra något. Fördelen med en stor andel frön är att man inte behöver låna alla grannskapets skottkärror för att förvara blandningen.

Vad gäller tid så beror det på planeternas positioner och hur jordstrålningens linjer korsas. Ibland tar det för mig tre dagar och ibland en vecka. Med samma frön. Kanske är ytterst små skillnader mellan okej och optimalt. Ingen aning. Brukar kolla dem minst en gång om dagen och om jag inte är säker på att de inte börjat gro så slänger jag ut dem. En gång väntade jag till dagen efter och det blev bara en trådig massa.

Har för mig extra green ungefär motsvarar granngårdens slottspark och det brukar ta 5–7 dagar innan det är dags att hiva ut det. Sedan är det tydligt grönt inom en vecka och en vecka senare får man fundera på klippning.
 
  • Gilla
Ramuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.