Hej
Jag tänkte riva bort en dörrkarm, foder etc i en lägenhet från 1950-talet och läste nu att asbest kan finnas även i väggar och blev bekymrad om det kan dyka upp bakom dörrkarmen och fodret. Har ni möjligtvis tips på hur jag kan säkerställa att arbetet görs på ett korrekt sätt med så lite överraskningar som möjligt tack på förhand
 
Åsa Lund
Vad gäller vägg är det såvitt jag vet vanligast att hitta asbest i kakelfix och kakelfogar
 
  • Gilla
Daniel884 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt minimal risk just där, Carry on!
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väldigt minimal risk just där, Carry on!
Tack för svar, hur vet man att det är minimal risk just där
 
Som Åsa skrev plus att man hittar asbest utanpå eller i viss gammal rörisolering och i eternitplattor. Inte i gamla väggar som varit målade eller tapetserade. Använd mask om det skulle damma lite. Om du är en orolig själ, läs INtE på mer om asbest och annat, fråga här istället. Lycka till med renoveringen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som Åsa skrev plus att man hittar asbest utanpå eller i viss gammal rörisolering och i eternitplattor. Inte i gamla väggar som varit målade eller tapetserade. Använd mask om det skulle damma lite. Om du är en orolig själ, läs INtE på mer om asbest och annat, fråga här istället. Lycka till med renoveringen.
Hej tack Jo jag läste på Arbetsmiljöverket och där stod det att det kan finnas i väggar. Men det stod inte vart* i väggen och varför. Få använder jag mask. Ja jag är lite orolig. Tack tack
 
Om du Googlar lite eller söker på frågan här på forumet så inser du snart att du öppnar Pandoras Ask genom att ställa just den frågan...
Det finns två läger där det ena i princip förespår dig en ond, bråd död om det skulle finnas minsta spår av asbest i huset.
Det andra lägret har en lite mer pragmatisk syn på riskerna (troligen större risk att gå över gatan) och framhåller att så länge man inte utsätts för en stor mängd fibrer dagligen och under en längre period så är riskerna minimala.
Att asbestfibrer förekommer naturligt i luften är det många som missar eller förtränger.
Använd ansiktsmask, även om det bara är vanligt "byggdamm" som virvlar omkring så är det alltid bra att skydda sig.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
På jobbet har vi påträffat asbest vid dörrbyten, men det har uteslutande varit vid tjocka branddörrar, aldrig en vanlig dörr.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Om du Googlar lite eller söker på frågan här på forumet så inser du snart att du öppnar Pandoras Ask genom att ställa just den frågan...
Det finns två läger där det ena i princip förespår dig en ond, bråd död om det skulle finnas minsta spår av asbest i huset.
Det andra lägret har en lite mer pragmatisk syn på riskerna (troligen större risk att gå över gatan) och framhåller att så länge man inte utsätts för en stor mängd fibrer dagligen och under en längre period så är riskerna minimala.
Att asbestfibrer förekommer naturligt i luften är det många som missar eller förtränger.
Använd ansiktsmask, även om det bara är vanligt "byggdamm" som virvlar omkring så är det alltid bra att skydda sig.
Hej
Tack det var precis svaret jag behövde för att våga mig vidare i min renovering. Stort tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.