Hej,

Bor i ett hus bygg 1920-tal och vänner tycker vi ska köpa solceller. Taket får många komplimanger och jag ser ett värde av att behålla det estetiska. Har ni tips på vilka solceller som skulle passa in bra, dvs synas minst?

Undrar också om taket är lämpligt. Som ni kan se på bilden har taket en brant vinkel, tror det är 45 grader. Är detta dåligt ur ett effektivitetsperspektiv eller andra anledningar?

Bifogar också en karta som visar väderstrecken(nordkarta)

/Niclas
 
  • Ett 1920-talshus med sluttande tak och brant vinkel visande potential för solcellspaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig karta med utmärkt hus och angivna väderstreck för att bedöma solcellslämplighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är riktningen på huset? Blir det syd-öst?

Midsummer har ett integrerat med plåttak som ser ut som ditt. Jag valde ett integrerat från soltech, det passade mitt 70-tals hus bättre.

Min rekommendation är att höra med lite olika firmor så lär du dig lite mer om solceller och dina förutsättningar.
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Hur är riktningen på huset? Blir det syd-öst?

Midsummer har ett integrerat med plåttak som ser ut som ditt. Jag valde ett integrerat från soltech, det passade mitt 70-tals hus bättre.

Min rekommendation är att höra med lite olika firmor så lär du dig lite mer om solceller och dina förutsättningar.
Tack för ditt svar. Midsummers tak såg fint ut. Tyvärr innebär deras lösning ett komplett takbyte. Vårt tak är bara några år gammalt och har många år kvar innan ett takbyte blir aktuellt.

Riktningen blir sys-syd-öst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.