hahalj
Ska montera ett åskskydd till min robotgräsklippare, den måste sitta på baksidan av laddstationen som är mitt över dräneringsgrus vid husgrunden. Meningen är att man ska trycka ner en ca 20 cm plåt som skyddet sitter på, men det blir väl inte särskilt bra jordad kontakt i gruset tänker jag?
Så jag funderar på att ta ett drygt 1 m kopparrör jag har över och gräva ner det i gruset och ut i jorden under gräsmattan, sen bulta fast det i åskskyddets plåt.

Kommer det göra nån skillnad till det bättre?
 
Givetvis blir det ett bättre jordtag. Det kanske går att placera plåten på ett bättre ställe och dra en jordtagsledare därifrån till överspänningsskydden?

Jag ser dock inte omedelbart värdet på ett jordtag för en robotklippare, för begränsningslinorna är väl redan ett bra jordtag? Jag inbillar mig att största risken är inducerad spänning i "loopen" som ger en hög spänning mellan vardera ledare från begränsningslinan, dvs överspänningsskyddet ska verka mellan dessa ändar. Hur ska åskan kunna orsaka en spänning i begränsningslinorna utan att samma spänning också finns i jorden runt omkring? Men men, linorna är kanske väl isolerade, och ett jordtag är ju seriöst :)
 
Det är inte bara inducerad spänning i loopen. Om blixten slår ned i marken uppstår en väldig hög potential runt nedslagsplatsen, det kan vara flera hundratusen Volt över omgivande ostörda jordpotential längre bort. I förhållande till den höga potentialen är inneledaren i begränsningskabeln på nära nollpotential, och man får ett mantelgenomslag i begränsningskabeln. Detta medför att den höga potentialen kan fara rakt in i laddningsstationen. Därför är det bra om man ha ett bra jordtag som leder bort potentialen.
Makadam och grus har dålig elektrisk ledningsförmåga så det lämpar sig inte för jordtag. Fuktig fin sand är 10 gånger bättre eller mer. Se till att distansen till jordtaget inte blir för stor, annars kan spänningsfallet över den ledningsbiten vara för hög för stationen.
F ö tror jag tyvärr att allt brinner upp med eller utan ö-skydd, om det händer.
 
hahalj
Jag räknar inte med att nånting överlever ett blixtnedslag direkt på tomten. Tanken med dessa skydd gjorda specifikt för robotgräsklippare är väl att de ska skydda laddstationen mot överspänningar som plockas upp via slingan som ju kan hända även om inte åskan slår ner.
Tänkte att jag drar ner ett kopparrör i matjorden ca en halvmeter utanför dräneringen och bultar en 8 mm stålwire i plåten och I röret.
Det kan väl ändå inte göra funktionen sämre?
Sen går det diskutera om åskskyddet alls kommer göra nån skillnad, men det går bara spekulera i.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.