kisumisu
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, det är samma.... Köper du en med laddare och batterier se till så du får snabbladdaren.. Den laddar 5 Ah batterier snabbare än man klipper slut på dem...
Ok (y)

Den jag har i skruvdragaren laddar ca 20 minuter. Dock bara en batteri åt gången.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok. Går batterierna ta ut?
Behöver du ladda den flera gånger eller räcker 1 laddning per klippning?
Batterierna tas ur :)

Finns plats för 2, men kör själv bara med 1 just nu. Räcker precis för min gräsmatta om jag skyndar mig. Skulle förmodligen behöva köra med två eller ett lite större. Kör bara med 4Ah nu.
 
kisumisu
Det blev en Makita DLM432PT2 Gräsklippare 2x18V, komplett

Dock från verktygsvaruhuset, då dem erbjöd för 4599kr hemlevererat.
De andra hade "expeditionsavgift" fast det stod gratis leverans.

Men tack för alla svaren! Så får vi se hur den här är! :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
R
nu har du redan köpt en klippare men förklara gärna hur du tänker gällandes att gå runt o klippa manuellt vs en robot?

Okej, kostnaden är lite högre i inköp men i mitt huvud är en robot värt varenda krona.
Alltid ha en gräsmatta som är klippt, slippa gå runt i timtal varenda säsong och klippa, slippa att komma hem från semester och behöva klippa gräset det första man gör.

Jag är genuint intresserad över hur tankegångarna går i det valet så försöker absolut inte klanka ner på ditt val.

För mig är en robot en så självklar sak så skulle min gå sönder så hade jag åkt och köpt en ny direkt.

Robotar har funnits i så många år så köper man av ett känt märke så behöver man inte oroa sig över att det inte skulle funka.

För det gör dom, oavsett tomtstorlek om man bara väljer en som är specad att klara den storleken.
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
kisumisu
R RalleB skrev:
nu har du redan köpt en klippare men förklara gärna hur du tänker gällandes att gå runt o klippa manuellt vs en robot?

Okej, kostnaden är lite högre i inköp men i mitt huvud är en robot värt varenda krona.
Alltid ha en gräsmatta som är klippt, slippa gå runt i timtal varenda säsong och klippa, slippa att komma hem från semester och behöva klippa gräset det första man gör.

Jag är genuint intresserad över hur tankegångarna går i det valet så försöker absolut inte klanka ner på ditt val.

För mig är en robot en så självklar sak så skulle min gå sönder så hade jag åkt och köpt en ny direkt.

Robotar har funnits i så många år så köper man av ett känt märke så behöver man inte oroa sig över att det inte skulle funka.

För det gör dom, oavsett tomtstorlek om man bara väljer en som är specad att klara den storleken.
Jag tänker väl mest på tråden okej finns trådfria.
En granne har en med tråd så blir nog svårt få ner kabeln där (våran gräns går på en ren gräsmatta).

Sedan har man hört om det att den måste förvaras i plusgrader.

Vi har barn som lämnar leksaker på gräset.

Sedan såg jag att våran granne gick av någon anledning med sin manuella klippare fast dem har automatisk :thinking:
Har dock inte pratat med honom varför han gjorde det.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu har jag dock kallgarage, kallvinda i huset och vi har ibland runt -30 ute på vintern. Men de intressanta är vad är det som går sönder i dessa om man skulle förvara dem kallt? Är det så att batteriet är inbyggt?
Den ska stå frostfritt. Min står i garaget på vintern och det har gått ner på minus till och med inne. Ingen påverkan på roboten.
Den tål i värsta fall att stå ute med, men då måste den vara inkopplad så den laddar.
Om du är orolig för roboten så gör du bara den årliga tvätten (tar av kåpan) och sen gömmer du den nånstans inne i huset.

Nu såg jag du köpt. Men nu vet du när du köper robot ;)
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Den ska stå frostfritt. Min står i garaget på vintern och det har gått ner på minus till och med inne. Ingen påverkan på roboten.
Den tål i värsta fall att stå ute med, men då måste den vara inkopplad så den laddar.
Om du är orolig för roboten så gör du bara den årliga tvätten (tar av kåpan) och sen gömmer du den nånstans inne i huset.

Nu såg jag du köpt. Men nu vet du när du köper robot ;)
Ok så den är inte stor under kåpan?

Vi får ju se det kanske blir så småningom robot ;)
Är det egentligen inte bara batterierna som inte tål kylan i dessa robot? Går dem inte plocka bort?

Har köpt en manuell ja. Men bara nyfiken vad det är som gör att det finns tjänster tom att hyra vinterförvaring? :thinking:
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok så den är inte stor under kåpan?

Vi får ju se det kanske blir så småningom robot ;)
Är det egentligen inte bara batterierna som inte tål kylan i dessa robot? Går dem inte plocka bort?

Har köpt en manuell ja. Men bara nyfiken vad det är som gör att det finns tjänster tom att hyra vinterförvaring? :thinking:
Lite mindre än själva kåpan är de ju. Batteriet tar man inte bort på en HQ.
Vinterförvaringen är för de som inte ens vill städa av sin robot, det tar en kvart när man vet hur man ska ta av skalet. Men de uppdaterar väl mjukvaran om man vill det och byter det man vill.

Den går att hänga upp på väggen med om man vill det =) Men något skrymsle har väl de flesta för att gömma den på vintern.
Inga batterier gillar kyla, det är därför man aldrig ska lämna ett batteri tomt när det går ner på minus.

maxresdefault.jpg
 
R
;)
kisumisu kisumisu skrev:
Jag tänker väl mest på tråden okej finns trådfria.
En granne har en med tråd så blir nog svårt få ner kabeln där (våran gräns går på en ren gräsmatta).

Sedan har man hört om det att den måste förvaras i plusgrader.

Vi har barn som lämnar leksaker på gräset.

Sedan såg jag att våran granne gick av någon anledning med sin manuella klippare fast dem har automatisk :thinking:
Har dock inte pratat med honom varför han gjorde det.
Att ha 2 trådar precis intill varandra är inget problem med något av de välkända märkena.
På de flesta kan man välja slingsignal så de inte stör varandra.

Plusgrader är naturligtvis att föredra, det är batteriet som tar stryk men detta kan du ju plocka ut på ett par min om det skulle behövas.

Att barn lämnar leksaker på trädgården är knappt ett argument, bara att förklara att roboten ”äter” upp dom om de ligger kvar. (Förklaringen är såklart för små barn)
Funkat för mina barn, 4 åringen slänger ner alla leksaker i leksakslådan eller sandlådan när han lekt klart för dagen. Behöver dock påminnas ibland.
1 åringen hjälper till att städa med.
Sålänge man förklarar för dom så är det inget problem.

Att grannen gick med manuell behöver inte vara konstigare än att han råkat sätta spaden på fel ställe och inte skarvat ihop begränsningslinan igen eller att han gör om i trädgården och inte dragit om linan ännu.

99% av de jag känner med robot har inte ens en vanlig klippare längre.
Tar bara onödig plats i förråd/garage o den används ändå aldrig. :)

Majoriteten ställer ut sin klippare på våren och låter den sköta gräsklippning hela säsongen och plockar in den på hösten helt bekymmersfritt.
 
R RalleB skrev:
;)

Att ha 2 trådar precis intill varandra är inget problem med något av de välkända märkena.
På de flesta kan man välja slingsignal så de inte stör varandra.

Plusgrader är naturligtvis att föredra, det är batteriet som tar stryk men detta kan du ju plocka ut på ett par min om det skulle behövas.

Att barn lämnar leksaker på trädgården är knappt ett argument, bara att förklara att roboten ”äter” upp dom om de ligger kvar. (Förklaringen är såklart för små barn)
Funkat för mina barn, 4 åringen slänger ner alla leksaker i leksakslådan eller sandlådan när han lekt klart för dagen. Behöver dock påminnas ibland.
1 åringen hjälper till att städa med.
Sålänge man förklarar för dom så är det inget problem.

Att grannen gick med manuell behöver inte vara konstigare än att han råkat sätta spaden på fel ställe och inte skarvat ihop begränsningslinan igen eller att han gör om i trädgården och inte dragit om linan ännu.

99% av de jag känner med robot har inte ens en vanlig klippare längre.
Tar bara onödig plats i förråd/garage o den används ändå aldrig. :)

Majoriteten ställer ut sin klippare på våren och låter den sköta gräsklippning hela säsongen och plockar in den på hösten helt bekymmersfritt.
Om din granne har en hq och du har en hq så är det visst ett problem att ha trådarna för nära varandra. Kommer inte ihåg minimiavståndet men problem får du om du är för nära.

Min bror blev varse om det när hans granne köpte en likadan hq och grannens hq stack över och stal brorsans laddare medans brorsans klippare snällt stod och vänta på sin tur.

Nu är där en remsa mellan deras tomter, brorsan gillar ju inte sin granne och har förbjudit att klippa remsan :D
De har varsin 315.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Om din granne har en hq och du har en hq så är det visst ett problem att ha trådarna för nära varandra. Kommer inte ihåg minimiavståndet men problem får du om du är för nära.

Min bror blev varse om det när hans granne köpte en likadan hq och grannens hq stack över och stal brorsans laddare medans brorsans klippare snällt stod och vänta på sin tur.

Nu är där en remsa mellan deras tomter, brorsan gillar ju inte sin granne och har förbjudit att klippa remsan :D
De har varsin 315.
Det ska inte vara nått problem, man behöver generera en ny slingsignal så ska de inte störa varandra.
 
R RalleB skrev:
Det ska inte vara nått problem, man behöver generera en ny slingsignal så ska de inte störa varandra.
Det funkade inte på två st 315. Så då behöver de inte prova på 2 sådana iallafall. Grannen som la dit sin sist fick flytta på sin nån decimeter så funkar det.
Men annars är de ju perfekt samarbete om man gillar sin granne, om de kunnat samarbeta om laddstationerna då.
 
kisumisu
Nu har jag fått klipparen. Var stor skillnad klippa med en klippare som man bara trycker igång inga mera snördragningar :love:

Batterierna håller på de viset att jag kör in skruvdragare batterierna som är 3A. Sedan dessa 5A som kom med och tillbaks med 3A. Så jag kanske borde köpa 2st 6A till :thinking:

Nu var dock gräset enormt långt så det kanske drog extra mycket batteri.

Mycket nöjd är jag i alla fall slippa drilla med bensin dra som en tok i snöret för att få igång en klippare :crysmile:
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.