Har fått en offert på en komplett solcellsanläggning. Efter vad jag förstått bra paneler, växelriktare och batteri. Proffsigt bemötande och kunniga. Priset är väl egentligen inte mycket att orda om, även om det är relativt högt, då priserna gått upp en hel del.
Företaget vill ha 30% av offertens värde i en förskottsbetalning, för att, som de säger, säkra upp mina paneler, växelriktaren och batteriet i god tid innan min installation. Känner mig högst osäker på förfarandet. Jag har möjlighet att få hem panelerna och växelriktaren innan jag betalar och förvara dessa hos mig till installationen.
Är detta ett vanligt förfarande hos företag som installerar solceller?
 
J JoaBer67 skrev:
Har fått en offert på en komplett solcellsanläggning. Efter vad jag förstått bra paneler, växelriktare och batteri. Proffsigt bemötande och kunniga. Priset är väl egentligen inte mycket att orda om, även om det är relativt högt, då priserna gått upp en hel del.
Företaget vill ha 30% av offertens värde i en förskottsbetalning, för att, som de säger, säkra upp mina paneler, växelriktaren och batteriet i god tid innan min installation. Känner mig högst osäker på förfarandet. Jag har möjlighet att få hem panelerna och växelriktaren innan jag betalar och förvara dessa hos mig till installationen.
Är detta ett vanligt förfarande hos företag som installerar solceller?
ALLDRIG I LIVET !
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara standard.

Svea Solar: 15% faktureras vid beställning och 85% faktureras vid funktionstestad anläggning

Gruppsol: Efter beställning faktureras 30% av ordervärdet* med 10 dagars betaltid. När materialet har anlänt till kund kan GruppSol fakturera ytterligare 40% av ordervärdet. När anläggningen är funktionstestad och godkänd av installatören faktureras resterande ordervärde.


Går säkert att förhandla.
 
Redigerat:
Hej

Vet inte om det är vanligt, men när jag beställde för 1,5 år sen betalade jag rubbet 164 000 för paneler och laddare efter allt var klart och igångsatt. dom skickade fakturan en vecka efter dom var färdiga. Dom ville inget ha innan, var nog enklast så med rot osv. Men vet att när jag beställde skiffer på nätet på faktura, tog annan firma kred upplysning. Kan tänka att företag har blivit brända på att folk har beställt men inte betalat. Hade jag haft prylarna hemma hade jag inte varit otrolig, men kan tycka vanlig handpenning typ 10% låter kanske rimligare. Viktigaste är väl att du håller kvar de sista 70 & tills jobbet är klart
 
wildeside
Skulle inte betala i förskott.
Vad tror du händer med din betalning vid eventuell konkurs?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi gör många jobb för betydligt mer pengar än detta handlar om. Först jobbar vi sedan skickar vi faktura. Jävla ligistfasoner en del företag har börjat med. Likadant de företag vi handlar av. Först leverans sedan pengar.
 
K
Om det är standard och kvalitets grejor, och allt finns i ditt garage. Och 30% stämmer överens med materialets värde kan det vara ok. Men kan ju bli problem med grön teknik ifall de konkar
 
Om materialet levereras, så kan det vara ok med en delbetalning som motsvarar (verkligt) värde på materialet. EFTER att materialet levererats.
 
Nu har jag inte installerat just solceller men skulle inte förskottsbetala. Håller för tillfället på att byta fönster där materialet gick loss på 115 000 och där var det faktura efter leverans, trots specialanpassningar. När fönstren väl kom så saknades en glaslist och ett droppbleck behövde bytas, leverantörens svar var att flytta fram betaltiden för hela fakturan pga dessa småfel istället för som jag föreslog delbetala majoriteten.

Men det beror väl helt på företagets kassaflöde och likviditet. Frågan är om man vill köpa grejer med garantiåtaganden av bolag som inte har stabil ekonomi...
 
B
Om betalning ska ske efter leverans men före installation, skulle jag gissa att det kommer dra ut rätt lång tid på installationen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.