Planterade en 50 m lång thuja häck i höstas och sedan täckte vi den med täckväv över vintern/våren. Tog nyligen bort väven då risk för tjäle var borta (bor i norra Sverige) och då såg dom fina ut. Nu efter några veckor ser dom ut såhär. Någon som vet vad detta kan bero på och om det är något att oroa sig för? Kan det vara övervattning möjligtvis? En thuja häckplantning med gulnande blad i trädgården, möjlig övervattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thuja häck med tecken på skador eller sjukdom, vissna partier i gult och brunt, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en thuja häck med tecken på missfärgning och vissnad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thuja häck med gulfärgade och brunaktiga grenar efter att ha täckts över vintern, planterad i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thuja häck med gulnande barr i en trädgård, nyligen befriad från täckväv, med bevattningsledning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

När det gäller om de har blivit övervattnade så är det bara att känna efter hur jorden är 10-20 cm ner, det ska vara fuktigt men inte blött.
 
Precis så såg min thujor ut efter att våren kom. De var gröna och fina hela vintern.
Nu har över hälften dött helt och jag har ett reklamationsärende hos Bauhaus...
 

Bästa svaret

Det är rätt små plantor så övervattning är större risk då. Man måste hitta sin nivå på vattning och bäst är att känna på jorden eller köpa en fuktmätare för 100kr som visar rätt bra hur det ligger till. Jag har thujor i olika storlek på olika ställen på tomten och de har alla olika behov av hur mycket man vattnar och hur ofta. Olika typer av jord och hur väl dränerad marken är spelar stor roll med. Jorden ska gå att forma till en fuktig boll. Faller den isär lätt är det för torrt, droppar det är det för vått.

Jag gissar också att om man haft de under täckväv en lång tid och tar av denna och de möts av stark sol så kan de få en chock. Väven kan säkert orsaka brott på grenar etc av tyngden från snön som man ser först en tid in i växtperioden.

På hösten sätter man bara thuja på kruka, inte rotklump men det kanske du gjort.
 
Bricco Bricco skrev:
Det är rätt små plantor så övervattning är större risk då. Man måste hitta sin nivå på vattning och bäst är att känna på jorden eller köpa en fuktmätare för 100kr som visar rätt bra hur det ligger till. Jag har thujor i olika storlek på olika ställen på tomten och de har alla olika behov av hur mycket man vattnar och hur ofta. Olika typer av jord och hur väl dränerad marken är spelar stor roll med. Jorden ska gå att forma till en fuktig boll. Faller den isär lätt är det för torrt, droppar det är det för vått.

Jag gissar också att om man haft de under täckväv en lång tid och tar av denna och de möts av stark sol så kan de få en chock. Väven kan säkert orsaka brott på grenar etc av tyngden från snön som man ser först en tid in i växtperioden.

På hösten sätter man bara thuja på kruka, inte rotklump men det kanske du gjort.
Hej! Tack för utförligt svar, det är verkligen uppskattat! Vi satte krukodlade i höstas då vi läst oss till att det var bäst, så det var ju tur att vi var rätt ute där ;) Men vi är nya på det här med häck och när man satt 50 meter och helt plötsligt så börjar alla se lite konstiga ut så blir man ganska orolig då man inte har kunskapen kring det. Men jag var nog rätt ute med att vi hade övervattnat dem. Redan nu efter ungefär 2 veckor ser dom mycket bättre ut och dom har absolut växt sedan vi satte dem i höstas dessutom så jag tror vi har haft tur. Vi slutade vattna för att låta dom torka upp efter jag lagt ut detta inlägg och efter ett par dagar av sol så har det vart växlande mellan regn och sol och det tror jag har gjort susen. Dom både ser och känns bättre redan nu så jag hoppas att det fortsätter på detta spåret framöver. Har du några andra generella tips gällande skötsel vore det otroligt uppskattat då vi som sagt inte har någon erfarenhet sedan innan. Vår tomt har tidigare vart åkermark så jorden är väldigt bördig och allt annat vi planterat växer som ogräs så jag hoppas att även thujorna kommer göra det med :)
 
J Jennifer Eriksson Rahm skrev:
Hej! Tack för utförligt svar, det är verkligen uppskattat! Vi satte krukodlade i höstas då vi läst oss till att det var bäst, så det var ju tur att vi var rätt ute där ;) Men vi är nya på det här med häck och när man satt 50 meter och helt plötsligt så börjar alla se lite konstiga ut så blir man ganska orolig då man inte har kunskapen kring det. Men jag var nog rätt ute med att vi hade övervattnat dem. Redan nu efter ungefär 2 veckor ser dom mycket bättre ut och dom har absolut växt sedan vi satte dem i höstas dessutom så jag tror vi har haft tur. Vi slutade vattna för att låta dom torka upp efter jag lagt ut detta inlägg och efter ett par dagar av sol så har det vart växlande mellan regn och sol och det tror jag har gjort susen. Dom både ser och känns bättre redan nu så jag hoppas att det fortsätter på detta spåret framöver. Har du några andra generella tips gällande skötsel vore det otroligt uppskattat då vi som sagt inte har någon erfarenhet sedan innan. Vår tomt har tidigare vart åkermark så jorden är väldigt bördig och allt annat vi planterat växer som ogräs så jag hoppas att även thujorna kommer göra det med :)
Vad bra! En annan sak att ha med sig är att nyplanterad thuja kan se extremt trött ut efter första vintrarna och jag har precis som du tänkt att det är kört. Men låt det gå en månad eller två in på våren och sköt om dom så gott det går så kommer de igång till slut. Vem är inte sliten efter en vinter liksom? :cool: Jag har börjat fota under året så man minns till nästa säsong. För oss var skillnaden mellan hur de såg ut början av maj och början av juli som skillnaden mellan död och glimrande vacker.
 
R
P petererlandsson1194 skrev:
Precis så såg min thujor ut efter att våren kom. De var gröna och fina hela vintern.
Nu har över hälften dött helt och jag har ett reklamationsärende hos Bauhaus...
Vad sa Bauhaus?
 
R Ramuu skrev:
Vad sa Bauhaus?
Efter flera månaders väntan så har de ännu inte löst problemet (hävt köpet)
Riktigt dåligt. När man skriver så kommer samma floskelsvar tbx "Vi ber om ursäkt att det tar tid...bla...bla...bla" sedan händer absolut ingenting
 
T
Thujor kan leva i kärr så övervattning tvivlat jag på. Snarare för lite vatten. Jag kör droppslang ca 3 timmar åt gången varannan kväll. Funkar jättebra.
 
Här brukar jag landa på cirka 6-7h droppslang 1 gång i veckan. Försöker vattna mycket och sällan hellre än lite och ofta så rötterna söker sig vidare. Inte göra dom lata
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.