Jag ska måla hela badrummet. Taket, väggen och golvet. Gula klinker på golvet.
Det är tapet med mönster på väggen. Det sitter klinker på väggen, vid handfatet och badkaret och där är fint som det är.
Kan jag ha samma färg i taket i badrummet som i köket?

https://golv-interior.nordsjoidedesign.se/sortiment/inomhusfarg/perform-bathroom-primer/

Vad mer än priset är det som skiljer färgen från Nordsjö mot exempelvis Biltema, Rusta och Clas Olsson?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du vill få ersättning från försäkringsbolaget vid en vattenskada i badrummet så måste du följa ett godkänt målat system till punkt och pricka. I ett sånt specificeras exakt vilka produkter du ska använda och hur.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
G
Vill gärna se den dem fått ett försäkringsärende ang avslaget pga fel färg i taket som hade godkänts om annan färg används.
Visst, en färg anpassad för badrumstak är ofta mer fukttålig, blankare, mer avtorkningsbar än annan färg men om man väljer en som är avtorkningsbar, har vettig ventilation då brukar det inte i taket problem uppstår. Om det bara är en ytskikts renovering finns det ju ändå inget "att hämta" från försäkring vid ev problem med tex mögelfläckar i taket om säg 5 år.
Finns massor med badrum målade med "vanlig färg" som inte har några problem.
 
BirgitS
Just taket är ju inte kritiskt men ska man måla väggar och golv som TS skriver blir det ju en annan sak.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Just taket är ju inte kritiskt men ska man måla väggar och golv som TS skriver blir det ju en annan sak.
Inte om det sitter ett tätskikt redan…
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte om det sitter ett tätskikt redan…
Vad tror du om åldern på badrummet om det bara är kakel vid handfatet och badkaret samt gula klinker på golvet och mönstrad tapet på väggarna?
Jag uppfattar det som ett gammalt badrum, typ 80-tal, där man inte längre kan lita på tätskiktet och där det kanske inte fanns ett heltäckande tätskikt från början.

Men visst är det bra om @Civilpolisen berättar när badrummet senast renoverades (eller byggdes från början).
 
Badrummet blir ju inte sämre pga att man målar på kakel och väggar och fräschar upp taket, eller hur?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Precis, och det var därför som jag började med "Om du vill få ersättning".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, och det var därför som jag började med "Om du vill få ersättning".
Ja men det var inte frågorna…
 
Claes Sörmland
Försäkringar är typiskt sett kostnader och som ger väldigt lite tillbaka. Har man ett gammalt badrum behöver man inte ens fundera på det. Enbart om man har något nytt så har man skydd några år. Säkrast är att ha pengar på banken.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren! Jag skickar med bilder för att underlätta konversationen!
Jag bor inte här idag och har inte heller tillgång till lägenheten. Men det är tanken att jag ska bo här och då vill jag att där ska vara fint! Jag avser att måla vit färg på den befintliga tapeten. Att ta bort handtaget och att även sätta upp ett stänkskydd i form av plexiglas, att det inte kommer vatten på väggen. Lite droppar är okej, men inga vattenstrålar i alla fall.
Det ser inte så roligt ut, det är en helt korrekt iaktagelse! :) Resten av lägenheten lirar på samma arena...!
Det hänger visst ett snöre där ser jag nu. Det ska bort. Även handtaget på väggen.


riddargatan-01.jpg

riddargatan-02.jpg
 
Claes Sörmland
OK, ett gammalt badrum från 70-talet. dags att renovera, d v s blåsa ut det hela byta golvbrunn och bygga upp det hela från början.

Men i och med badkaret är nog risken för vattenskador rätt liten om golvbrunnen inte rostat sönder. Om du ska måla tapeten så testa på en liten yta först. Ibland har de där plasttapeterna mjukgörare som gör akrylatfärgen klibbig så att den aldrig torkar och drar åt sig allt skit. Måla klinker går men räkna inte med att det ser så kul ut efter ett år. Taket är minst problematiskt att rolla. Vanlig takfärg går bra.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju också bra om man använder badkaret som man gjorde när badrummet var nytt (en del är nog ändå äldre än 70-talet), dvs duschar sittande på huk för att undvika vatten hamnar på väggarna.
 
Vet du vad väggarna är uppbyggda av bakom tapeterna i badrumshörnan? Om det är betong/cement är det liten risk för fuktskador öht .
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du vad väggarna är uppbyggda av bakom tapeterna i badrumshörnan? Om det är betong/cement är det liten risk för fuktskador öht .
Så småningom kommer vattnet ner hos grannen eller ut i rummet på andra sidan väggen. Sen tar det lång tid att torka ut betongen innan man kan börja göra i ordning badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.