Otroligt bra skrivet, jag brukar bara "skumma" igenom flödet.
Men det här var något helt annat (y)
Känns som jag har ett alldeles för litet garage men det är vad det är och jag kommer ta tag i att försöka ordna till det. Har försökt genom åren att utveckla och flytta de få verktygs tavlor jag har för att optimera vilka verktyg som behövs mest. Men det beror ju lite på vad man ska göra för tillfället. Du verkar ha otroligt mycket bra att ha saker blir sjukt avis på både dom och din energi att driva och hitta lösningar.
P.S.
Jag har sträck läst hela tråden (kunde inte sluta)
 
Hallå Keexet :)

Fantastiskt jobb du gör, jag är så sugen att komma och hälsa på :)

3 funderingar jag har.
1. Matta i garaget framför bänken har jag, det är bra, men den samlar skräp, vilket ju är meningen.
2. Använd din Dymo och tryck ut en etikett att sätta på startknappen till pumpen så du inte glömmer säcken på.
3. Tak utanför garageportarna, det behöver inte vara så långt, bara så det hindrar instänk av vatten och täcker dörrarna vid regn när de är öppna.
 
Wow!:love: Tack för era fina komplimanger!

Fredrik: väldigt kul att mina ansträngningar uppskattas så och att du känner att jag göra något eget som är givande. Jag började skriva projekttrådar som dessa för mitt eget höga nöjes skull. Nu en såhär 15 år senare har jag börjat inse att det jag skriver verkligen uppskattas, så det är inget "show-off" utan genuin entusiasm!:)

Working:
1. Ja mattan får bli ett test
2. Påsen togs av ganska omgående efter det att bilden togs, behövdes ju bara medan jag kladdade med färgen.
3. intressant idé! Jag har drömt om att smacka upp en carport framför och det kanske det kan bli också, men bygglov och kostnader är ju en annan sak mot ett litet skärmtak. Man kan ju åtminstone ha det så tills vidare. Ska fnula på en design!:thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En beg markis ovanför porten är också en idé.
Smidig och inte i vägen i onödan
 
Keexet Keexet skrev:
Wow!:love: Tack för era fina komplimanger!

3. intressant idé! Jag har drömt om att smacka upp en carport framför och det kanske det kan bli också, men bygglov och kostnader är ju en annan sak mot ett litet skärmtak. Man kan ju åtminstone ha det så tills vidare. Ska fnula på en design!:thinking:
Ett skärmtak på 15kvm kan du bygga som en attefalls åtgärd skall "bara" kräva en bygganmälan som är lite billigare.
 
Jag tänkte att jag skulle skriva en rad eller två om den senaste helgens framsteg. Det är inte mycket men ändå något. Dels har jag haft annat att göra, som pyssel i trädgården, dels har jag varit distraherad på ett privat plan och haft svårt för att fokusera. Jag har mått jäkligt dåligt helt enkelt.:cry:

Det som stod på agendan var att avsluta arbetet med porten, det är en del kvar, framförallt arbetet med att få dörrarna att stänga utan att ta i nedkant, men även att måla insidan. Till en början försökte jag jobba med "masoniten" på plats, men det visar sig snart vara svårt att komma åt bra, så det är bara att skruva loss skivorna igen. Lyckligtvis är de skruvade och inte spikade, så det var ganska lätt.

Med skivorna bortmonterade från dörrparet kan jag provstänga och konstaterar att det nu går att stänga lätt utan problem. Så genom att rita på en linje kanske 5mm från skivans kant, kunde jag sedan skrida till verket med cirkelsågen för att ta av vad jag bedömde som rimligt.

Innerskinnet löst och redo för kortning:
Renoveringsprojekt: En bortmonterad vit masonitdörrskiva fastspänd för att sågas, med måttstock och gårdsgrus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med båda skivorna nedmonterade och avkapade var det lägligt att måla dem. Jag hade inte monterat ner dem för att måla dem om det inte vore för problem med frigången, men nu med dem lösa var det enkelt att rolla på ny färg. Här använder jag oljebaserad blank lackfärg. Texturen hos materialet gör dock finishen lite mattare.

Första strykningen, fullt dagsljus gör att man behöver ha solglasögon för att inte bli snöblind:cool::
Två nedmonterade vita dörrar ligger på arbetsbord utomhus, redo för målning och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det varma vädret och i solen torkade den oljebaserade färgen väldigt snabbt för att vara just oljebaserad. Efter ett par timmar drar jag på andra strykningen. Utöver själva skivorna målade jag även den "tätningslist" som sitter på mitten och överlappar dörrarna.

Jag passar på att blåsa av yttersidan av dörrarna med högtryckstvätten för att spola bort så mycket av spillet med slipersoljan från förra tillfället. det blir okej, men skulle man vilja ha plåten helt "ren" får man nog polera bort resten. Där jag spillt på putsen kommer jag bättringsmåla.

Tvättat "sparkplåten" nedtill på dörrarna, blåste även av den putsade väggen:
Nedre delen av en dubbeldörr med brun klädsel och vit sparkplåt, inramad av en vit vägg och omgiven av grus och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan det andra färglagret torkar ger jag mig i kast med att återställa växthuset till fullo. Jag testar först att försöka skära ut lite glas ur de bitar av glaskross som bedöms stora nog att göra något med, men min begränsade framgång med glaset gör att jag snart ger upp och plockar fram flera plastskivor och bordscirkelsågen igen.:geek:

Skadan återställd, finns fortfarande en del trasiga glas, men inget stort:
Växthus med delvis trasiga rutor omgivet av grönska i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framåt eftermiddagens slut kan jag till slut återmontera skivorna till dörrparet och tack vare att allt redan är förborrat och all skruv och beslag är samlat går det ganska smärtfritt. Det tar en stund, men det är inte särskilt svårt när väl de två första skruvarna kommit på plats..

Återställt och nymålat, ser kanske inte så märkvärdigt ut på bild, men en stor skillnad IRL(y):
Nymålad vit garageport med anteckningar på glastavla, synlig takskena och gummilist nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer än så har jag inte ägnat åt detta sedan sist. Som jag skrev så gjorde jag annat, mycket tid går åt gräsklippning och ogräsrensning. Sen planterades det i växthuset och bussen rullades ut ur vinteridet för första gången. Snart är det midsommar och med det startskottet på min semester. Förhoppningsvis blir Grottan "helt klar" (när är man någonsin färdig här i livet?) under semestern. Dessutom har jag lite andra projekt på G som kanske kommer dyka upp här framleds när jag har tid och lust att skriva. Jag vill dock få detta på pränt nu, då jag misstänker att det kan dröja ett bra tag med uppdateringar.

Denna omgångs bonusbild får bli på när bussen flyttar in i Grottan:
Vintagebuss parkerad i ett garage med verktyg och utrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så hade jag önskat mer i takhöjd (och då är bussen ändå sänkt), men man får vara glad över det lilla man har. :cool:

Tills dess att vi hörs igen, på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
kingen101 och 11 till
  • Laddar…
Glad midsommar keexet!

det är ok att inte vara på topp jämt men det är bra terapi att pilla och få lite saker gjorda. Det behöver inte vara så mycket.

Ta hand om dig så hoppas jag vi ser dig på BH snart igen :heart:
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Med den där stora grill lampan som steker en är det fan inte lätt o va glad:sweat:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tack för den fina responsen! Jag tittade in här nu just för att jag vet att det finns välvilliga människor som gör mig på gott humör med upplyftande ord. Tack för er fina respons!:heart:

Jag ska vara helt öppen och säga att den senaste tidens mående har berott på olycklig kärlek. Glad över att ha förmågan att bli kär, så olyckligt att de kvinnor jag träffar inte förstår. Det går väl över men har varit en riktig pärs.:cry:

Sommar, värme och semester tillbringas på stugan, i projektet har inget hänt ännu, men några delmoment bör vara avklarade innan semestern är över och då meddelar jag er när jag är hemma i stan och har tid att skriva igen.

Tack återigen ni är bäst!:heart:
 
  • Älska
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
En god portion av sommaren har nu passerat och jag har levt vidare trots hjärtesorgen och en bisarr känsla av olycka när livet egentligen leker. Mycket av sommaren har kommit att handla om annat än projektet och jag har avsiktligt tagit paus från mycket av vad det innebär. Jag kan tyckas vara en arbetsmyra som jobbar på in i kaklet, men på senare år har jag försökt vända det beteendet och uppskatta att ta paus från arbetet också. Notera att det inte handlar om njutning, utan om att kunna ta paus, det är två olika saker.:geek:

För att plocka upp tråden där vi var senast så var det midsommar och därmed starten på min semester i år. Midsommarfirandet i sig var lyckat men starten på semestern mindre så. När jag skulle bege till stugan dagen innan midsommarafton bestämmer sig min kära Lucy sig för att kasta in handsken och jag får bli upphämtad och skjutsad resten av vägen till stugan.

På väg mot midsommar och semester,:worried: tur farsan just köpt sig bil och kunde hämta mig:
Fordon omges av rök på en parkeringsplats, två personer promenerar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela den episoden är en berättelse i sig som jag inte orkar dra nu. Lucy bogseras hem tidigt på midsommaraftons morgon och några dagar in på semestern ordnar jag med släp och bil för att baxa ut det material jag haft på flaket på Lucy och därför tänkt använda mig av på semestern. En av dessa prylar var det blästerskåp jag köpt redan i maj, men haft ståendes hos polarn ett tag i väntan på lämpligt tillfälle att transportera det till stugan. De krav jag haft på ett blästerskåp har varit att det ska vara tillräckligt stort för att rymma en fälg och när jag sprang på ett på blocket till "rätt pris" slog jag till. Det fina med det här skåpet är att det öppnas framifrån, således lättare att möblera i ett trångbott garage som mitt.:geek:

Alla tunga saker ska gå på hjul när man är ensam i verkstaden:
Ett stående blästerskåp på hjul med öppen dörr, en för kort slang och en elansluten strömbrytare i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet hade vissa "problemområden", eller ska vi säga viss "utvecklingspotential" . Dels behövde jag ha det spegelvänt med avseende på "dammsugaren" för placeringen i lokalen. Det löstes medels lite svets av de befintliga hålen, samt borrande av nya för att vända på det hela. Slangen blev dock lite för kort tyvärr.

"Dammsugaren" förflyttad, att slangen är för kort ska vi väl kunna lösa?:thinking:
Blästerskåp med modifierad plats för "dammsugaren", problem med kort slang synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte fastna för mycket i projektet när jag insåg att jag inte hade ngn passande rörbit att skarva på slangen med gick jag vidare i projektet. En annan sak som saknades var nämligen belysning. Men där visste jag att jag hade ett par LED-armaturer som skulle funka väldigt bra storleksmässigt. "Skärmen" i vilken armaturerna kunde fästas vara lagom lång och på bredden passade två armaturer perfekt.

Två LED-armaturer i den gamla kåpan skulle nog ge bra ljus i skåpet!
Två vita LED-armaturer monterade inne i ett blästerskåp för belysning, med synliga kablar och öppen kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armaturerna kopplas in tillsammans med dammsugaren i en befintlig kopplingsdosa så att skåpet bara har en stickpropp för båda funktionerna. Det har nog funnits en lampa där tidigare, men det är lite pyssel att koppla allt så damm- och vattentätt som jag förmår. Det sista som behövs för en testkörning är ett nytt siktglas, det gamla måste gått sönder i transporten för det var helt när jag köpte skåpet. Men eftersom siktglaset är ganska litet och jag hade en hel del spill från växthuset så kunde jag tillverka ett av plast utan större problem. Bordcirkelsågen stod ju kvar, så med den inställd på rätt mått, passade jag på att kapa till ett reservglas.

Ett reservglas med skyddsfilmen kvar och ett redo att installeras:
Nykapade genomskinliga plastglas på ett arbetsbord bredvid en skärande bordcirkelsåg med säkerhetsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med siktglaset installerat och en provisorisk skarv på "dammsugarslangen", kunde jag nu äntligen provblästra lite. Och även om det gick alldeles prima var det en del finlir kvar innan jag fick till det som jag ville. Bland annat ville jag ha en strömbrytare för elen, inför provblästringen så hade jag helt sonika kopplat in och ur stickkontakten ur väggen. Jag tog en trepolig brytare med sprucket hölje jag haft liggande och monterade så den var lättillgänglig på övre högra sidan av skåpet. Sprickan i höljet var vid ena anslutningen och hade inte passat tidigare då jag behövde anslutningarna uppe och nere och inte som nu på samma sida.

Skåpet får en strömbrytare för elen:
En strömbrytare monterad på sidan av ett blästerskåp bredvid LED-armaturer och slanganslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppmärksamme noterar dock en bugg med placeringen av skåpet och det är att det står lite i vägen för dörren till det blå skåpet i bakgrunden. Detta beror främst på att det inte går att skjuta in blästerskåpet helt mot väggen på grund av att tryckregulator och vägguttag är i vägen och bygger lite utåt. Så nästa och sista moment för att få skåpet fungerande är att flytta på dessa.

Både vägg- och tryckluftsuttag flyttas upp för att kunna skjuta in skåpet mot väggen:
Blästerskåp i ett verkstadsgarage med en monterad strömbrytare på sidan och anordning för dammsugarslang, omringat av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står skåpet där det ska. Det saknas fortfarande en mer permanent lösning för dammsugarslangen, men som jag löst det med en bit avloppsrör funkar faktiskt alldeles utmärkt tills vidare.

Hur är min första blästringserfarenhet? Ja jag vet faktiskt inte för jag har inget att jämföra med! Men det funkar, det blir en otroligt bra finish för grundfärg att fästa mot och rost och färg försvinner. Kompressorn går nästan hela tiden och tryckfallet är markant om man blästrar länge i sträck. Det känns riktigt bra att ha flyttat kompressorn för även om temperaturen höjs när den går mycket, blir det aldrig särskilt varmt. Jag tror att bara en van blästrare kan säga om mitt skåp är bra eller behöver modifieras för ett bättre resultat. Men tills vidare har det funkat för mitt behov iaf.(y)

Ett annat skåp jag väntat på att kunna transportera ut till stugan var det hörnskåp jag köpt för att sätta i hörnet ovanför arbetsbänken. Detta hade jag nu fått med mig på släpet och kunde således få på plats där det var tänkt. Mot ytterväggen monterades skåpet på två reglar för att tryckluft och el skulle kunna gå fritt bakom, detta behövdes inte på den andra väggen. Jag hade ju såklart mätt och kommit fram till att skåpet skulle passa ganska precis innanför fönsternischen på så vis.

Hörnskåp på plats och den belysta dunkadunkalådan inunder:cool::
Verkstadsutrymme med bänkborrmaskin, hyllskåp, belysning och verktygsspårplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bland de "småsaker" som nu fanns kvar var att ersätta den laddstation som jag nu dissat till förmån för en mer smidig lösning. Med i köpet av överskåpen jag köpte på blocket för snart ett år sedan, följde en liten nätt och enkel vägghylla, den skulle kunna passa bra inunder överskåpen, i denna skruvar jag fast en grendosa på undersidan för att frigöra plats ovanpå. Jag limmar även dit en bit plåt jag målat svart för att kunna sätta magnetiska arbetslampor på undersidan (missade att ta bild på detta). Får se hur länge den här lösningen får vara aktuell, känns som att det går att förbättra lite.:thinking:

Laddstation i utprovning, lite trångt, men mindre skrymmande :
Vägghängd hylla med elektriska verktyg och laddare, under en svart väggplåt med en VW-emblemdekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med fasaden färdig fanns det även lite småsaker att göra ute. Bland annat hade jag fått en IP-kamera i födelsedagspresent i vintras och den skulle nu monteras upp. Jag trodde jag monterade den i perfekt avstånd från vägguttaget, men det slutade med att jag fick använda en liten grendosa på insidan om fönstret för att kabeln skulle nå. :seenoevil:Kabeln träs tillsammans med tempsensorn för termometern inne i grottan genom ett litet hål i bruket som sedan pluggas med en liten trasbit. i Samma veva sattes en bit "wall art" upp i form av en framskärm från Lucy och i "hjulhuset" är det tänkt att firmaskylten ska sitta när jag väl hittar den igen.:oops:

Kameraövervakning och lite "pynt".
Exteriörbild av en verkstadsfasad med en nyinstallerad IP-kamera och väggmonterad termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns verkligen som jag närmar mig ett färdigställande med stormsteg nu, även om projektet aldrig förr gått såhär sakta framåt.:rofl: Ett stort moment som återstod var att ta hand om alla delar jag magasinerat ute i "Flake" över vintern. Tanken var att köra fram Flake till garageporten och bära in allt. Men startmotorn som redan innan sjungit på sista versen hade nu kastat in handduken totalt. Trots att jag plockade isär både kollektor och bendixdrev så är förmodligen själva solenoiden helt körd och någonstans där kändes det inte värt att lägga ner mer tid på en startmotor till ett fordon jag ändå funderat på att sälja. Så alternativet blev att koppla på det lånade släpet på traktorn och köra ett par vändor med det istället.

Den här släpvagnen rymmer mer och är lättare att backa med än min egna vagn:
En röd VW Transporter lastbil fylld med förvaringslådor och ett grått släp parkerade utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev väl totalt fyra vändor och allt fick inte plats i grottan utan magasinerades på andra ställen på fastigheten. Jag passade på att blåsa av allt med tryckluft och torka rent där jag kom åt när jag ändå hade allt ute i det fria. Det blev även lite sortering av saker som hamnat fel genom åren. Det var ett idogt arbete och inte så roligt, men efter ett par dagar var det klart.:sweat:

Svårt att fota här inne, men fullt det blev det::oops:
Verkstadsförvaring med blå och röda plastlådor staplade i hyllor, fyllda med verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag började hade jag tänkt ta bort en hylla som kändes alldeles för ranglig och dessutom stod lite i vägen vid dörröppningen. Ganska snart fick jag inse att jag var tvungen att ha den kvar om jag ens skulle ha en chans att få plats med allt. Så hyllan gjordes lite stadigare genom att skruvas fast i väggen.:strong:

Vyn vid ingången, fullpackat var ordet:
Ett fullt metallhyllskåp i ett garage med diverse verktyg, lådor och utrustning ordnade på hyllplanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För denna uppdatering finns det nu egentligen bara en liten detalj kvar att redovisa. "köksbänken" från jobbet hade ju förlorat ena dörrparet och även om det hade varit trevligt om bänken var komplett så är det bättre med en inkomplett bänk än ingen alls. Men för att känna att det fanns ngn vinning med att ha ena dörrparet kvar ville jag avgränsa de två utrymmena med en skiljevägg.

En galvad plåt skars till rätt storlek och försågs med lite hål för punktsvetsar. Denna fästs sedan i möbeln genom att svetsas fast i en stång i framkant och en fals i bakkant. Jag utnyttjar att plåten har en vikt kant och använder denna i framkant så jag kan vika den runt stången. Efter lite slip och färg ser det presentabelt ut.

Den "öppna delen" är nu skild från den stängbara:
Rostfritt blästerskåp öppet framifrån med synlig inre struktur och delar av en röd verktygsvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ytterligare öka möbelns användningsområde har jag tänkt att leta fatt på en passande korgställning, för närvarande används ett par plastbackar som ställts in. Alternativt bygger jag mig ngt om jag inte hittar något i passande storlek.

Det var allt jag tänkt ta i denna omgång. Grottan är i stort sett färdig även om man aldrig blir helt klar med något projekt egentligen. Men den nästföljande veckan kom att ägnas åt annat, bland annat tog jag itu med en länge uppskjuten "rostlagning" av en av mina bussar. Jag lovade mig själv att det skulle göras klart under semestern, för jag hade ju gott om tid! Jo tjena, det var ju lite mer rost än jag skulle vilja.:oops:

"Rostlagning pågår" notera hur jag utnyttjar takhöjden maximalt:
Volkswagenbuss under reparation med rostlagning på fronten i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer ett par uppdateringar till innan vi är ifatt till dags dato. Men tills nästa gång, tack för visat intresse och på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
kingen101 och 21 till
  • Laddar…
Keexen lever!
Undrade just hur det var med dig.
Hjärtesorg är skit men terapiarbete i lagom takt brukar vara väldigt bra för att komma vidare.
Du har verkligen fått en fin grot… ett fint garage nu :)

Jag tjatar vidare om att när grottan är klar är det bara träda vidare med resten av fastigheten. Gillar kryddorna som alla fordon ger med!
 
  • Gilla
Keexet
  • Laddar…
Tack för den fina responsen. Jag blir lika överväldigad varje gång!:heart:

Fortsättningen på denna berättelse kommer delvis att stilla Appendix önskan om att se mer av fastigheten, samtidigt som det är en del av detta projekt. För tiden var nu kommen att införliva min egen idé om att göra ett nytt staket till terrassen ovanpå grottan. Det är ngt som jag prioriterat ner, men varje gång jag suttit på terrassen och tittat på den ursäkt till staket som fanns där har jag tänkt tanken "en dag ska jag göra ett nytt staket". Och en semester på stugan tarvar ju något kul att se fram emot, inta bara ogräsrensning och hängmattehäng.:crysmile:

Gunnebostängsel fastnaglat med elkabel på rostiga stolpar:
Gamla rostiga stolpar med nätstängsel, blomkrukor och blå bil i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I olika omgångar hade jag lekt med olika idéer, men till slut hade valet fallit på att fabricera ett enkelt staket inspirerat av smide i funkisstil. En av huvudpoängerna med en design av detta slag var att staketet skulle förbli ganska luftigt och lätt att se igenom. För till skillnad från många andras staket vill jag ha genomsyn här.

Det första steget blev således att plocka bort stängselnätet och därefter borsta rent stolparna från den värsta av rosten och lösa färgen. Det kändes som en rätt given grej att behålla stolparna då de ju satt fast förankrade i betongen redan. Lyckligtvis fanns det hål i stolparna på samma höjd från backen som jag kunde använda för att fixera det jag kallar för "underliggaren". Så genom att trä en bit "grov tråd" genom stolparna fick jag samma nivå längs hela längden som underliggaren kunde vila på.

Vy mot sjön innan stolparna borstats "rena":
Terrass med gamla, rostiga stängselstolpar och verktyg, med utsikt över en äng och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men först måste ju underliggaren tillverkas. För den design jag tänkt mig hade jag skaffat 30mm plattjärn till över- och underliggare och 16mm-plattjärn för det övriga. För att underliggaren ska passa bra in mot stolparna kom jag på idén att kapa dem med hålsåg i pressborren.

Kan man kapa med en hålsåg? Svaret är ja!:crysmile:
Närbild på ett plattjärn i en skruvstycke, med en hålsåg i arbete skapar halvcirkelformade snitt och metallspån ligger utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta moment upprepades för varje längd som behövdes tas ut. Stolparna satt allihop på lite olika avstånd så det gällde att mäta två gånger inför varje kapning. För att minimera spillet så svetsades spillbitar ihop så att jag fick nya längder att jobba med. Totalt fick jag nog bara ca 30cm spill på hela längden.:ok:

En av skarvarna jag gjorde för att använda alla spillbitar:
Svetsning av en metallkonstruktion med plattjärn fastklämt i ett skruvstäd, visar arbetet med att skapa ett terrassstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så genom att ändarna nu är "halvmåneformade" och det genom stolparna löper en metallstav som fixerar i höjdled, var plattjärnen redan nu ganska självfixerande när man la dem på plats. Såklart behövdes lite justering innan första loppan satt där och jag klurade ett tag på hur jag kunde fixera dem bättre, men det enkla svaret var att justera och fixera dem för hand.

Exempel på hur plattjärnen "fixerades" innan svets:
Rostigt stolpe med nyinstallerad underliggare i plattjärn under renovering av terrassstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att tillverka underliggaren var lite pyssel med allt "kapande" med hålsågen. Men återigen gör rätt verktyg halva jobbet och med pressborren och skärolja var det inga större problem att kapa upp längderna som behövdes. Överliggaren däremot var väldigt enkel att "tillverka". Här kunde jag lägga plattjärnen ovanpå stolparna, bara fixera dem i sidled med en svetstång och köra. Visst blev det några skarvar då bitarna jag använde var 2m långa. Att staketet inte är spikrakt blir också tydligare nu än med stängslet:seenoevil:, men vid dagens slut hade jag gjort över- och underliggare för nästan hela sträckan.

Dag 1: Efter det här förtjänade jag en paddeltur på sjön::cool:
Renoveringsarbete av terrassräcke med rostiga metallstolpar och verktyg framför sjölandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta gjort var det således dags att börja tillverka själva staketet. Sedan jag bestämde mig för att göra ett metallstaket har jag funderat länge på själva designen och kommit fram till att "less is more" och genom att helt sonika snedställa "ribborna" i staketet så skulle jag få en känsla som motsvarade den jag var ute efter, samtidigt som det skulle bli väldigt lätt att tillverka.

Idé blir till verklighet, jag använde träklossar för att stötta de undre plattjärnen på mitten:
Rostiga stolpar och delvis färdigt smidesinspirerat staket i funkisstil med utsikt över en klarblå himmel och en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckligtvis föll det sig så att om jag kapade bitarna 80cm långa så fick jag en ganska lagom vinkel. Det var ju ett runt och jämnt tal som gav 40-cm-bitar som spill, vilket ju skulle kunna bli behändigt om materialet inte skulle räcka. För att kapa allt material kom den "nya" metallkapen väl till pass, jag är dock inne på att uppgradera till en bandsåg så småningom, det blir väldigt mycket damm av den här. Ser faktiskt ingen fördel med denna tekniken, ngn som vill upplysa mig?:geek:

Här kapas längderna till:
Verkstad med kapad plattjärn för att bygga funkisinspirerat staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det ett evigt tragglande med att fixera plattjärnen och svetsa dit dem. När man är van vid tunnplåt är det lätt att svetsa sånt här gods, men det är ändå en omställning i det att man inte behöver vara lika försiktig. Självklart var det nu högsommar och dryga 25-grader i skuggan och jag svetsade inte i skuggan...:sweat:

Jag hade förstås vattnat området runt arbetsplatsen för att undvika eldsvåda::geek:
En person svetsar ett metallstaket på en terrass med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kom bara nästan ända fram denna varma tolfte juli. Jag hade missuppskattat åtgången av över- och underliggare för att kunna slutföra den sista sektionen. Men jag fick nöja mig med att det inte längre fanns ett tvåmetersstup på terassen och att resultatet av mitt arbete nu började träda fram.

Resultatet blev ganska bra med tanke på hur enkelt det var att göra:
En terrass med ett nytt enkelt staket i funkisstil med utsikt över en grön trädgård och en sjö, omgiven av växter och röjningsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes var dagen inte slut än, men det fanns fortfarande ett viktigt moment kvar som jag kunde börja med trots att staketet inte var helt färdig, målningen.:surprised: Och nu kommer vi till det där med att alla tycker det är så kul att måla, jag är inte lika övertygad, framförallt inte när ett staket ska målas från grunden. För detta använde jag svart hammarlack som jag råkar ha rätt gott om i mina gömmor och kulören kändes ändå ganska given. Att måla var riktigt träligt och jag tog det i omgångar, därför blev det bara två och en halv sektion i första ansträngningen.

Bilden gör det inte riktigt rättvisa, men färgen knöt ihop säcken på ett bra sätt:
Nylagat svart smidesinspirerat staket med genomskinlig design längs en terrass med utsikt över ett grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen föll det sig så väl att jag hade ett ärende till stan och på tillbakavägen slog det mig att jag kunde köpa på mig lite mer material. Jag hade inte planerat för det så jag hade inte kommit mig för att se till att det verkligen fanns material att köpa, så när jag bara får med mig en tvåmeterslängd från affären så tänker jag att det kanske inte kommer att räcka. Men när jag kapat till underliggaren med hålsågen så räddas jag av min lilla 30cm-spillbit och det faktum att överliggaren stack ut en bit på sista sektionen och därför räckte tvåmeterslängden ganska precis.

Spillbiten räddade längden, här används kanske 20 av de 30cm som blivit över::geek:
Metallplattjärn fixeras med svetstång vid staketkonstruktion över terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med detta kunde jag slutföra "längden" av staketet. Staketet är dock L-format och den kortare biten återstår ännu att göra, men den känns inte lika nödvändig att få gjord på en gång, varken ur estetiskt eller säkerhetsmässigt perspektiv.

Sedärja, hela "längden" avklarad. Cabben är en utmärkt byggarbil som lastar hur mycket som helst::cool:
Delvis färdigställt svart smidesinspirerat staket på en terrass ovanför en vit bil och en reflexionsmålad husbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstod "bara" att måla resten och eftersom det var en relativt själadödande process fick jag varva den med annat såsom SUP-paddlande och bussmek. Dessutom kom lite regn och avbröt mig ett par gånger. Men dagen därpå kunde jag ändå blicka tillbaks på ett nymålat och "färdigt" staket. Jag använder citationstecken då jag ju aldrig är färdig med något i dess rätta mening.

För att vara gjort på tre dagar är jag nöjd med resultatet::ok:
Ett nygjort svart smidesstaket i funkisstil med raka vertikala spjälor på en terrass ovanpå en grotta, med blomsterlådor och en vit bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först hade jag en betänklighet kring hur jag skulle göra med "gapet" under staketet på de sista sektionerna (närmast i bild), men jag tänker suga på den karamellen, för jag är inte helt säker på om jag kan bygga något snyggt där med "lagom" stor insats. Egentligen skulle ni ha en bild hur det ser ut nerifrån för att kunna komma med bra idéer, men alla idéer är välkomna. Jag har även lekt med tanken på att förlänga staketet uppåt då jag har massa spill av det tunna materialet, men ännu inte kommit fram till ngt som känns mödan värd. Staketet är idag ca en meter högt vid terrassen.

Vad som däremot är mer definitivt är att den bortre delen av staketet ska färdigställas någon gång i framtiden. Men om det blir i år är ytterst osäkert. Närmast väntar en "sista" uppdatering av garageprojektet, sen kommer jag nog växla om till en del bilmek innan nästa projekt med huset tar vid. När det blir får vi se, men jag lovar Appendix att mer av huset kommer att figurera här på BH i framtiden.(y)

Vad blir det för bonusbild den här gången då? Tja någon vecka senare, i slutet på min semester skulle vi komma att ha en svensexa på stugan och när man gör en sån sak vad passar då inte bättre än att välja en lite roligare bil att åka i? Sällskapet kom åkandes i denna gamla fina 142a som brudgummen rövats bort i och var alla på gott humör. Det blev en riktigt lyckad tillställning med alla ingredienser man kunde önska sig.

Livet är för kort för tråkiga fordon::cool:
Vintage röd Volvo 142 framför en vit VW Golf och en motorcykel, parkerade på en grusig gårdsplan omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång. Tills nästa gång, på återhörande kära vänner!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 19 till
  • Laddar…
Tack Keexet. nytt jobb i veckan och är rejält mör i skallen. Då var det här en fröjd att få skåda!

Bra jobbat. Visst blir man glad när man biter igop och gör klart skitjobbet.
 
Sjöutsikt :love: Najs.
Du kämpar på bra.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.