Vad var syftet med duschhuvan? Jag kan inte minnas att nån hade sån.
 
useless useless skrev:
Vad var syftet med duschhuvan? Jag kan inte minnas att nån hade sån.
Nä, jag är också född - 79 och ingen i de klasser jag gick i hade nån mössa i duschen.. Kan det möjligen varit en "tjejgrej"?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad var syftet med duschhuvan? Jag kan inte minnas att nån hade sån.
Det är ett mysterium för oss alla som drabbades av den.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag är också född - 79 och ingen i de klasser jag gick i hade nån mössa i duschen.. Kan det möjligen varit en "tjejgrej"?
Sist jag kollade var jag "kille" och vi körde med duschhuvor i killarnas duschrum, bör ha varit c:a 75-78 någonstans. (Men jag gick i en progressiv skola där vi också hade gemensam dusch killar och tjejer under en kortare period)
 
  • Wow
sunqan
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag är också född - 79 och ingen i de klasser jag gick i hade nån mössa i duschen.. Kan det möjligen varit en "tjejgrej"?
Nä, jag är betydligt äldre än så och vi hade inte nån duschmössa. Däremot hade vi badmössa i simhallen, men det hade nog killarna också.
Men det kan ju vara för att man inte ska gå ut med blött hår på vintern.
 
Jodå, "rymdhjälmsduschmössan" minns jag. Anledningen var att det tydligen i mitten på 70-talet var väldigt skadligt att vistas utomhus med blött hår, ivarjefall på vintern. Varför vet jag inte, jag tror inte att rasterna var så långa att håret hann frysa även om det var minusgrader ute.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Annat jag glömt bort från 70-talets skolgång är SIA-skolan med "samlad skoldag" Alltså att man inte fick gå hem förrän klockan fyra fast man inte hade fler lektioner. Improvisationsteatergrupper med batikbyxor och haschdoft som langade sprit till mellanstadieelever. Hu, allt var inte bättre förr!
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
jac jac skrev:
Jodå, "rymdhjälmsduschmössan" minns jag. Anledningen var att det tydligen i mitten på 70-talet var väldigt skadligt att vistas utomhus med blött hår, ivarjefall på vintern. Varför vet jag inte, jag tror inte att rasterna var så långa att håret hann frysa även om det var minusgrader ute.
Jag minns klart och tydligt rymdhjälmen från skoltiden i mitten av 80-talet. Undrar om vi inta haft det uppe i tråden tidigare?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, jag är också född - 79 och ingen i de klasser jag gick i hade nån mössa i duschen.. Kan det möjligen varit en "tjejgrej"?
Vafan, trodde du var 20 år äldre än mig. Inte ett år :p
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Tjejer hade mössa för att skydda uppsättningen. Kanske det ni tänker på?
 
Blodsoppen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjejer hade mössa för att skydda uppsättningen. Kanske det ni tänker på?
Nej, det var nog både killar och tjejer. Jag har varit kille i över 45 år och använde duschjälmen på lågstadiet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
* Kvarsittning i skolan
Vafasen... Finns inte det kvar...? Vad är dagens metod då?


edit: dushhjälm/mössa var rekommenderat vintertid även när jag gick i skolan på 90-talet, dock inget tvång. Vad jag minns var det istortsett bara tjejerna med lite längre hår som använde dom.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjejer hade mössa för att skydda uppsättningen. Kanske det ni tänker på?
Killarna hade det för att spara på brylkrämen.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Jodå, i lågstadiet var duschhjälm modell astronaut obligatorisk. Motivet var att man inte skulle bli sjuk av att gå ut med blött hår. Växte iofs upp där det inte var helt ovanligt med -30 grader de kallaste månaderna men för att kompensera lågstadiet vägrade man mössa oavsett modell under högstadietiden. Då gick man med frusna hårtoppar från gympan tillbaka till skolan och f-n vad man frös de 3 km man gick mellan hem och skola. Kan än idag känna känslan av de förfrusna örsnibbarna som började ömsa hud. Och för att bekräfta fördomarna så har det hänt att jag kört skoter till skolan. :) Det hade jag nästan glömt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Vafasen... Finns inte det kvar...? Vad är dagens metod då?
Det finns väl ingen bestraffning kvar i skolan?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.