Upplägget:

Ett Skidstahus, ca 60 m2. Ej tilläggsisolerat som står på plintar i Dalarna.

Vatten kommer från brunn på grannfastighet, ca 30 meter bort.
Markförhållandena är sådana att det inte går att komma ner på frostfritt djup.
Att tömma vattensystemet lär inte vara så svårt, vettigt kan väl också vara att ha en värmeslinga i röret så att det går att få rinnande vatten om man skulle vilja vara där en påskhelg exempelvis.
Denna slinga sätts på vid behov, dvs när man är där.
Vad kostar en sådan slinga ungefär?

Avlopp blir en 3m3 tunna för svartvatten och en infiltration för disk/dusch/handfat.
Klarar detta minusgrader?

Resten av huset, klarar det minusgrader? Jag tänker med mineralullsisolering och plastfolie i tak? En idé är väl att extraisolera badrum och behålla ca 5-10 grader därinne för att på så sätt skydda toalett, varmvattenberedare och tvättmaskin.

Jag har också förstått att det kan bli problem för vanliga vitvaror att klara minusgrader, bör man då köpa vitvaror för ändamålet och vad kostar de?
 
A
med vitvaror? Våran kyl e från -95 funkar hur bra som helst! Farsans stuga e väl kylen 15-20 år och den håller än! Slingorna e väl ganska dyra tycker jag ( har inte så mkt koll va som e dyrt/billigt på sånt men) 1400:- på biltema tror jag det va. Allt sånt med vattnet e sambons bit så jag e inte helt 100 %, fast jag va med å köpte den. :)
 
Ja det där med vitvaror är ju klurigt.
Den kyl/frys vi använder nu stod ute i vårt kallgarage hemma hela vintern.
Den verkar inte ha tagit nämnvärt med skada av det trots minus inne i garaget till och från.

Den slinga ni betalade 1400 för, hur många meter var den, eller är det 1400kr/m? :eek:
 
A
Ichiban skrev:
Ja det där med vitvaror är ju klurigt.
Den kyl/frys vi använder nu stod ute i vårt kallgarage hemma hela vintern.
Den verkar inte ha tagit nämnvärt med skada av det trots minus inne i garaget till och från.

Den slinga ni betalade 1400 för, hur många meter var den, eller är det 1400kr/m? :eek:
nej inte per m. Vet dock inte hur lång den va. Det måste jag kolla med sambon! :9
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.