Hej, jag har lite grovt virke över som jag tänkte bygga en rejäl rutschkana av. Tänkte slänga på lite plyfa eller liknande och sedan en plast som gör att det glider.
Frågan är, behöver jag tänka på något spec?
Jag har tänkt en halvbrant början som sedan successivt mynnar ut i vågrätt bana och sedan ner i en pool.
Höjd vid poolkant 0,9-1m och höjd där man börjar 2,5-3,2m typ.

Någon som har tankar eller erfarenheter?

Ska vara till barnen 5-6år och vi har en vanlig pool. Rund 3,6m diameter. 0,7-0,8m djupt vatten.

Mvh Roger
 
Åkt i en rejäl rutschkana som hade en höjd på ca 6 meter, längd ca 10-15 meter. Byggd med byggställning och plyfa under. Vi åkte på tjocka presenningar som de vanligtvis använde för att täcka marken med vid tjällossning. Hade en vattenslang upptill och såpade oss när vi åkte. Det gick fort :)

Inte helt relevant för dig, men byggde en rutschkana i vår till vår pool, men med en valiga kana i plast. Se bild.
En hembyggd pool med plast rutschkana, omgiven av leksaker och uppsatt med trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Erfarenhet: Att ett lite för stort barn kan braka rakt igenom poolsidan efter en rutschbanetur. I alla fall om man har en uppblåsbar pool utan hårda kanter.
 
Börjat bygga nu. Valde det enklaste minsta av alla de alternativ jag hade i huvudet.
Det blir en 2,5m lång rutschkana. Gjord av plyfa och plastmatta på. Har en sommarleksak som man kopplar i slangen på som skjuter ut vatten över hela banan.
Tog ner höjden ytterligare. Så 1,8m är starten på och slutar runt 0,8 någon cm efter poolkant.

Bygget är 20% klart, har gjort etapp 1 och 2. Ska köpa plyfa imorrn så jag får allting hela hundra på slutet där och kan ändra om jag inte är nöjd med lutningen.

Barnen är 4,5 och 6år. Så, bättre att de får en i år som man kanske kan ha några år så har man erfarenheter med sig senare om man vill bygga något coolare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.