A
P Pin skrev:
Vet du vad som skiljer Siemens serie iq700 mot iq800? Tex WM6HXE0PDN iQ800
hittar man IQ800 så är den kraftigare dvs en fördel men dessa växer inte på träd numera
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
hittar man IQ800 så är den kraftigare dvs en fördel men dessa växer inte på träd numera
Ok den jag nämnde kostar 9999, så det verkar vara rimligt pris då,
 
P Pin skrev:
Ok den jag nämnde kostar 9999, så det verkar vara rimligt pris då,
de där IQ800 finns så vitt jag kan se bara med Touchknappar, WiFi/App och automatisk tvättmedelsdosering :( Bara en massa skit som lär gå sönder och/eller krångla alltså...är de verkligen bra val då? Eller är de helt enkelt bara minst dåliga?

Tvättmedelsdosering tycker jag verkar totalt onödigt. Det kommer jag undvika så långt jag bara kan.
Vi kör ändå tre olika tvättmedel (för vitt, för färgat och så tvål-baserat för ull). Pumpar och sensorer som kan krångla och det kan läcka....

Edit: (tillägg)
Bosch var väl samma komponenter. Såna finns för runt 6k utan tvättmedelsdosering och app, men inte utan touch....hur är såna i jämförelse och vad är det som gör IQ700 eller IQ800 så mycket bättre?
Priserna är ju i Miele-klass...är de bättre än Miele? Mindre dyra att laga då måhända? Men är de lättare att laga och eller har billigare delar? Att ta ut service blir ju i allmänhet så dyrt att man (eller jag i alla fall...) skruvar själv så långt det går och går inte det blir det skrot och nyköp....
 
Redigerat:
J johfo skrev:
de där IQ800 finns så vitt jag kan se bara med Touchknappar, WiFi/App och automatisk tvättmedelsdosering :( Bara en massa skit som lär gå sönder och/eller krångla alltså...är de verkligen bra val då? Eller är de helt enkelt bara minst dåliga?
Jo allt det ”ingår”…
Men om de är robusta mekaniskt så är det ok för mig. Wi-Fi går nog inte sönder och om det hör det och inte stör knapparna på maskinen spelar det ingen roll. Självdosering vet jag inte hur lätt det blir fel på. Touchknappar har jag på nuvarande LG och det fungerar ok efter 10+ år.
 
P Pin skrev:
Jo allt det ”ingår”…
Men om de är robusta mekaniskt så är det ok för mig. Wi-Fi går nog inte sönder och om det hör det och inte stör knapparna på maskinen spelar det ingen roll. Självdosering vet jag inte hur lätt det blir fel på. Touchknappar har jag på nuvarande LG och det fungerar ok efter 10+ år.
Självdosering har jag läst på alltför många ställen att det läcker, att nivåsensorer säger tomt när det är fullt och att pumparna lägger av, så det vill jag inte ha. Dessutom kör vi med vittvättmedel ibland, tvättmedel för färgat ca 50-60% och Ull-välnligt/fintvättmedel kanske 30-40%, så det känns helt onödigt och bara risk för krångel. Frågan är om det går att stänga av helt så maskinen inte kan krångla med det...?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kanske är det som med bilar? Att enklare och mer basutrustade modeller finns i Tyskland men inte i Sverige?

Har köpt mycket elverktyg från Ryssland, men aldrig en klassisk vitvara.

Jag hade kikat där först.
 
Du behöver ju dock inte använda doseringen bara för att den finns :)
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Du behöver ju dock inte använda doseringen bara för att den finns :)
Jag känner mig inte helt övertygad om att en sån funktion med sensorer och pumpar inte kommunicerar med styrelektroniken hela tiden och därmed inte skulle kunna ge fel även om man inte använder den... När vår gamla maskin (15 år gammal Electrolux) lägger ner skulle jag föredra en utan sånt och övrigt trams som inte tillför något. Jag har ungefär samma grundkrav som Electroluxaren. Tillägg för 30 grader (kanske han bara missade), ett riktigt kort program och möjligen funktionen för att slänga i den sista strumpan som blev kvar utanför...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kan ju bli svårt att bli av med dessa onödiga funktioner om du söker en maskin med kvalité
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Kan ju bli svårt att bli av med dessa onödiga funktioner om du söker en maskin med kvalité
Jo, hade det varor enkelt att hitta en robust och bra maskin, som håller länge och som går att reparera till stor del själv, även om man önskar slippa så långt det går... så hade jag ju inte lagt tid på att förbereda mig och diskutera saken här....
 
Varför inte köpa en beg cylinda då?

När det var aktuellt för mig så gick jag på de råd jag fick från electroluxaren. En ny Bosch serie 8. Vägde ca 25kg mer än den electrolux-maskinen jag slängde ut. Den har dock alla de finesser du inte vill ha. Men det märks att det är en högkvalitativ maskin i allt.
Den beggade cylindan jag också köpte funkar kanon! Den tvättar mycket snabbare än Boschen men den låter betydligt mer och drar väl förmodligen mer vatten och energi än Boschen.
Men jag är väldig nöjd med bägge:D
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Varför inte köpa en beg cylinda då?

När det var aktuellt för mig så gick jag på de råd jag fick från electroluxaren. En ny Bosch serie 8. Vägde ca 25kg mer än den electrolux-maskinen jag slängde ut. Den har dock alla de finesser du inte vill ha. Men det märks att det är en högkvalitativ maskin i allt.
Den beggade cylindan jag också köpte funkar kanon! Den tvättar mycket snabbare än Boschen men den låter betydligt mer och drar väl förmodligen mer vatten och energi än Boschen.
Men jag är väldig nöjd med bägge:D
I nuläget förbereder jag mig mest, för jag anar att en 15 år gammalmodig Electrolux inte kommer gå för evig och det är bättre att ta reda på ungefär vad man ska ha i förväg, eftersom man inte vill vara utan tvättmaskin så många dagar.
I söndags fastande en vinklad Torx-25-nyckel mellan trumma och tråg och då trodde jag det var kört. Men efter någon timmes kamp med maskinen i krånglig vinklar med trumman uppallad med reglar för att skona alla slangar fick vi loss is den och sen även tillbaka luckbälgen, viket även det var en rejäl fajt. Hoppas den går lite till nu...
 
När det gäller självdoserande Siemens är det inget att vara rädd för, inte efter vår erfarenhet i alla fall. Funkat mycket bra i fem-sex år eller vad det kan vara. Några problem var det iofs med att sköljmedlet blev som gelé första åren, men bara att spola ur sköljmedelsfacket och sluta använda autodos av sköljmedel. Ingen förlust alls att skippa sköljmedel, tvärtom skönt att slippa den parfymstinkande skiten som egentligen inte tillför något alls av värde. Tvättmedelsdoseringen har funkat perfekt och är väldigt smidigt att ha.
 
H Harald Blåtumme skrev:
När det gäller självdoserande Siemens är det inget att vara rädd för, inte efter vår erfarenhet i alla fall. Funkat mycket bra i fem-sex år eller vad det kan vara. Några problem var det iofs med att sköljmedlet blev som gelé första åren, men bara att spola ur sköljmedelsfacket och sluta använda autodos av sköljmedel. Ingen förlust alls att skippa sköljmedel, tvärtom skönt att slippa den parfymstinkande skiten som egentligen inte tillför något alls av värde. Tvättmedelsdoseringen har funkat perfekt och är väldigt smidigt att ha.
Bra att det funkar för er. Hoppas det fortsätter så. Men en observation på 5-6 år är dessvärre inte tillräckligt för att jag glatt ska köpa något med onödiga funktioner om jag lyckas undvika det.... jag tycker vitvaror ska hålla minst 10 år, gärna mer.
Hoppas den gamle Electroluxen tuffar pågår ett tag till. Det verkar vara ungefär lika illa som jag trodde med nya maskiner, men nu vet jag i alla fall lite mer vad jag ska titta efter och vad jag ska undvika när det är dags för byte. Förhoppningsvis kapar det några dagars läsande och tvekan.
 
A
P Pin skrev:
Ok den jag nämnde kostar 9999, så det verkar vara rimligt pris då,
Det låter lite billigt för att vara en siemens men jag skulle slå till.
Hur lång garanti är det på denna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.