H
Hallå,

Nu under semestern är tanken att vi ska anlägga gräsmatta på vår 1500m2 tomt. Vi har jämnat ut tomten med fyllnadsmassor och ska snart beställa kompostjord.

Stora delar av tomten är dock full med sten/sand/grus. (se bild) så förarbetet blir en utmaning. Behöver vi ta bort alla stenar? Antar att det blir problematiskt att köra med en fräs här? Hur hade ni gjort?

Vi hade tänkt försöka klara oss med ett lager på 5-10cm jord. Tror ni det går eller behövs det mer?

Ojämn tomt full med stenar, sand och grus, redo för anläggning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn tomt med sten, sand och grus framför en husfasad under anläggning av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kan man läsa om hur man förbereder för gräs på rulle. Principen borde vara liknande om man sår tycker jag.
https://grascenter.se/underlag-och-skotsel/underlag-anlagga-grasmatta/
Bilden tycker jag ser ut som du har flera dm ojämnhet/stora stenar så jag tror dessvärre att du har en lång väg framför dig innan du har klart för sådd.
 
H
Tack för svar,

Vi har börjat ta bort sten men det känns ganska hopplöst då hela tomten verkligen är full av sten i olika storlekar. Därför undrar jag var man ska dra gränsen. Kanske man kan fylla på med någon "sämre" jord eller något?
 
Gräscenter har några varianter visade där en är att jämna ut med lerjord innan matjorden läggs på i ett relativt tunt lager. Det är en stor yta det handlar om men om det inte ska på flera dm lerjord och matjord måste nog startläget vara betydligt jämnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.