H
Om jag har förstått rätt så är det 2 dagar med 3 personer + dig i början?

2 x 3 x 8 = 48 timmar

Fakturan är på 134 timmar

134 - 48 = 86 timmar kvar

Detta innebär cirka 5 dagar för 2 personer för att göra klart köket + extra sakerna som t.ex golv .

Jag vet inte, men det låter inte helt orimligt
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej, vi har precis renoverat vårt kök. Hyffsat likt ditt iomed mängden skåp ect. Vi fick ett fast pris på montering av köket med alla täcksidor osv, sätta nytt innertak (huntonit) nytt golv (klickgolv), rivning av en mellan vägg, fix av lister inklusive kakling. Jag monterade ihop stommarna med lådor och skenor själv.
Priset var satt till 50.000:-
Vårt rot avdrag var redan slut då vi bytt tak och installerat bergvärme.
Dock ökade kostnaden med 19.000:- pga flytspackling av golv samt montering av innerdörr och lite annat.
Vi blev jätte nöjda med köket. Inte så jätte kul med extra räkningen då vi redan pratat om flytspackling vid offert besöket, vilket han även gjorde fel så det gick åt 20 säckar mer än vad som hade behövts om han gjort rätt från början. Men vill inte tjaffsa då han var här 4dagar mer än han hade ”beräknat”.
Något vi lärt oss tills vidare är att få allt som ingår uppspecificerat så en ser vad som kommer kosta extra.

vad har du fått för exakt pris??
 
Jag tror det tog 8 veckor att montera ett ikea-kök. Ganska stort tycker jag själv men även Ikeas kundtjänst. Sonen hjälpte mig att hänga skåp och montera ugn osv. Tänker att du kan ha det som referens. Jag är glad amatör och det var det första (och förhoppningsvis sista) jag monterat.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Om jag har förstått rätt så är det 2 dagar med 3 personer + dig i början?

2 x 3 x 8 = 48 timmar

Fakturan är på 134 timmar

134 - 48 = 86 timmar kvar

Detta innebär cirka 5 dagar för 2 personer för att göra klart köket + extra sakerna som t.ex golv .

Jag vet inte, men det låter inte helt orimligt
Hejsan!

Det är det jag försöker luska ut, då jag fick ett muntligt pris på halva arbetskostnaden, och påslaget blev 100%, efter avdragen rot på fakturan. Ytterligare tråkigheter är att kontakten nästan upphört, från deras sida, sen jag hörde av mig med faktura frågor, och fakturan ska vara betald på fredag.

Tack för visat intresse!
 
Jag anlitade en snickare för att montera ett Ikeakök i ganska lika storlek som ditt. Han monterade också tak i köket och fyra överskåpar i matrummet. Vi gjorde även lite andra småjobb. Detta tog 40h, köket tog 32h inkl taket. Jag monterade stommar och hjälpte han upp med dem. Jag jobbade kanske 20h.
 
A Avarell_Dalton skrev:
Jag tror det tog 8 veckor att montera ett ikea-kök. Ganska stort tycker jag själv men även Ikeas kundtjänst. Sonen hjälpte mig att hänga skåp och montera ugn osv. Tänker att du kan ha det som referens. Jag är glad amatör och det var det första (och förhoppningsvis sista) jag monterat.
Hejsan!

Tack för visat intresse (y)
 
A Angelicah86 skrev:
Hej, vi har precis renoverat vårt kök. Hyffsat likt ditt iomed mängden skåp ect. Vi fick ett fast pris på montering av köket med alla täcksidor osv, sätta nytt innertak (huntonit) nytt golv (klickgolv), rivning av en mellan vägg, fix av lister inklusive kakling. Jag monterade ihop stommarna med lådor och skenor själv.
Priset var satt till 50.000:-
Vårt rot avdrag var redan slut då vi bytt tak och installerat bergvärme.
Dock ökade kostnaden med 19.000:- pga flytspackling av golv samt montering av innerdörr och lite annat.
Vi blev jätte nöjda med köket. Inte så jätte kul med extra räkningen då vi redan pratat om flytspackling vid offert besöket, vilket han även gjorde fel så det gick åt 20 säckar mer än vad som hade behövts om han gjort rätt från början. Men vill inte tjaffsa då han var här 4dagar mer än han hade ”beräknat”.
Något vi lärt oss tills vidare är att få allt som ingår uppspecificerat så en ser vad som kommer kosta extra.

vad har du fått för exakt pris??
Hejsan!

Det muntliga priset var mellan 29-33 tusen, beroende om jag var med och skruva ihop under/överskåp som är tidskrävande, samt städning. Därav min fundering :)

Tack för visat intresse (y)
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
H
G Gamecube skrev:
Hejsan!

Det är det jag försöker luska ut, då jag fick ett muntligt pris på halva arbetskostnaden, och påslaget blev 100%, efter avdragen rot på fakturan. Ytterligare tråkigheter är att kontakten nästan upphört, från deras sida, sen jag hörde av mig med faktura frågor, och fakturan ska vara betald på fredag.

Tack för visat intresse!
Men om det var priset på köket som du fick pris på så stämmer kanske detta

2 x 3 x 8 = 48

Och ytterligare en dag för två personer

2 x 8 = 16

Alltså totalt 48 + 16 = 64 timmar och det var detta som du fick pris på muntligen

Sedan har det tillkommit golv i kök, sovrum samt hall som kanske är 3 dagar för 3 personer eller 4 dagar för två personer.

Är inte detta rimmligt?
 
Redigerat:
Behövdes det extra arbete på golven?
 
H hus520 skrev:
Men om det var priset på köket som du fick pris på så stämmer kanske detta

2 x 3 x 8 = 48

Och ytterligare en dag för två personer

2 x 8 = 16

Alltså totalt 48 + 16 = 64 timmar och det var detta som du fick pris på muntligen

Sedan har det tillkommit golv i kök, sovrum samt hall som kanske är 3 dagar för 3 personer eller 4 dagar för två personer.

Är inte detta rimmligt?
Hejsan!

Golvet ladesi in innan köket var på plats, och det tog max 3 timmar, och då var dom 4 personer, 2 per rum. Det var inget avancerat golv, utan ett vanligt vinyl klick golv, enda verktyg som erfordras att lägga är mattkniv och tumstock. Och inga rörgenomföringar genom golv heller.

Tack för visat intresse (y)
 
boihus123 boihus123 skrev:
Behövdes det extra arbete på golven?
Hejsan!

Inget extra arbete över huvudtaget, bara att sprätta upp förpackningen och lägga.

Tack för visat intresse(y)
 
Uppdatering: jag har nu varit i kontakt med firman, och fått en rimlig och acceptabel förklaring till kostnaden.

Vill bara puscha på vikten av att ha en bra kommunikation.

Tack alla som har svarat i denna tråd. Byggahus.se är fantastiskt! (y)
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
H
G Gamecube skrev:
Uppdatering: jag har nu varit i kontakt med firman, och fått en rimlig och acceptabel förklaring till kostnaden.

Vill bara puscha på vikten av att ha en bra kommunikation.

Tack alla som har svarat i denna tråd. Byggahus.se är fantastiskt! (y)
Roligt att det har löst sig. Det är många på byggahus.se som har svarat och hjälpt till.

Hoppas att du också delar med dig av förklaringen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hejsan!

I stora drag så var det tokiga vinklar i väggar/hörn, vilket medförde extra jobb, (gammal murad kåk) även utgick tänkt stänkskydd (skiva), pga lång leveranstid till kaklat stänkskydd, vilket adderade några timmar. Många bäckar små osv :)

Återigen, här ser man hur viktigt det är med en bra kommunikation, just för att undvika situationer som dessa.

Tack för visat intresse! (y)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
G Gamecube skrev:
I stora drag så var det tokiga vinklar i väggar/hörn, vilket medförde extra jobb, (gammal murad kåk)
Fast just det borde ju ingå i den första prisuppgiften du fick från dem, för det borde inte vara någon överraskning för dem eftersom det är mer regel än undantag.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.