...om vi slår till på detta.

Jag har nu frågat om:

-Dra in el
-Vinterisolera väggarna invändigt
-Restaurera vedspis
-Göra avlopp/toa/dusch

Någon här som köpt ett torp eller sommarhus och genomfört en så stor renovering? Är det ens "värt det", så att säga?

Saken är den att vi gärna har enkel standard i några år, men senare vore det roligt att renovera och fixa så man kan vara där året om.
 
Det brukar bli "ohyggligt" dyrt att renovera ett torp på det sättet som du undrar om. I synnerhet som dina frågor avslöjar att det kommer behövas många hantverkstimmar. Jag skulle vilja påstå att det blir billigare att bygga ett nytt hus om det är ett hus med året-runt-standard som ni vill ha. Det blir kanske inte lika charmigt som ett torp är på sommaren, men större och billigare, samt beboligt på vintern.

Att dra in el kan som sagt kosta allt mellan rätt så få tusenlappar till flera hundra tusen. Därtill skall ju elen installeras i huset också, räkna med 40-50.000kr för det.

Att isolera invändigt vet jag inte om det är så klokt. Flera kvadratmeter golvyta kommer att försvinna på det sättet. Med uppregling, gipsskivor, tapeter och att göra snyggt runt dörrar och fösnter så kan ni räkna med 75-100.000kr.

Vatten och avlopp kan bli ytterligare en dyr historia. 100.000kr är det allra minst, 250.000kr är heller inte otroligt. Det beror på hur marken ser ut, hur långt det är till vatten och vad kommunen kräver. Om det är endast 800m till kommunalt V/A så kan det mycket väl bli så att de kräver att ni ansluter er dit.

Utöver det så kommer ett sådant här hus inte att tycka om att det skall dras avloppsledningar i en gammal grund, att det kommer mer fukt från en dusch och att det belastas på ett annat sätt. Det kommer bli sättningar, fukt, mögel och röta.

Nu bodde man förvisso i detta hus året om för inte allt för många decennier sedan, men utan moderniteterna. Det går säkert att bo där året om även idag, utan moderniteter, men med de hjälpmedel som finns numera.
 
sommarstugetjej skrev:
...om vi slår till på detta.

Jag har nu frågat om:

-Dra in el
-Vinterisolera väggarna invändigt
-Restaurera vedspis
-Göra avlopp/toa/dusch

Någon här som köpt ett torp eller sommarhus och genomfört en så stor renovering? Är det ens "värt det", så att säga?

Saken är den att vi gärna har enkel standard i några år, men senare vore det roligt att renovera och fixa så man kan vara där året om.
Dra in el: Här är det lättast om ni frågar det lokala elbolaget. Som exempel kan jag säga tta vår inkoppling kostade 14000kr, då hade vi elskåp vid tomtgränsen. Finns det itne el framdragen kan det säkert kosta både 50, 100, och flera hundratusen - beroende på hur långt det skall dras kablar, markförhållanden etc - bara elbolaget kan ge en uppskattning/offert på detta.
Alternativt är ju att köra på ett 12V system med konverters, och ha solpanel/vindkraftverk och ev. dieselaggregat som backup. Så kan man ju driva TV, lampor och mobilladdare iaf - värme får man ha en kamin för...

-Vinterisolering. Här är det vanskligt. Ett gammalt hus/torp kan i värsta fall fördärvas helt om man gör fel. Tex är diffusionsskikt troligen inte alls bra och isolering ned mot grund kan sätta igång röta/mögel eftersom den inte får värmen från stugan för att torka ut längre etc Kan ju vara ett projekt om man gillar vård av gamla hus iof- men har ni inte kunskapen så läs på ordentligt, hyr ev in ngn expert, eller överlåt åt experter på renovering av gamla hus (detta kan ju dock bli otroligt dyrt om dom skall göra allt...)

- Restaurera vedspis - inte så stort projekt skulle jag tro. Finns en hel del som sysslar med detat dessutom. Det är ju dock tunga grejjor så lite mankraft kan nog behövas...

- Avlopp: Börja hos kommunen och ring och hör vilka lösningar som är godkända. För att gå vidare måste man sen spendera lite åengar. ÄR det tex Trekammarbrunn ihop med infiltration så måste man undersöka marken. Skall man ha tank så måste man ha lämpligt ställe - och uppskatta grävkostnader i just den marken - vilket kanske också innebär provgrävning. Kan gå på allt ifrån 50 - 60 000 kr (gör allt själv i bra sandig mark) till en kvarts miljon eller kanske tom mer ?

Slutsats: Är det ett mysigt torp som ni köper som det är och accepterar det, men har ev lite framtidsplaner och intresse av gamla hus - sure köp det.
Är ni ute efter ett modernt och rel. billigt sommarhus och kanske tom vinterfritidshus - kolla på fler objekt - så skulle jag iaf säga...

/K
 
Hur stort är det där torpet och hur ser där ut idag?
Jag får tyvärr instämma med de föregående inläggen. En renovering av den omfattning du beskriver är i klass med att bygga ett helt nytt hus. Min erfarenhet är att det tar mycket längre tid att fixa med det gamla än att bygga nytt. Att resa en stomme till ett nytt hus går förhållandevis snabbt och är inte särskilt dyrt. Det som kostar är just det som du tänker göra i torpet: el, vvs, isolering, värmesystem. Jag förmodar att du vill ha ett vettigt kök och en tvättstuga också, och det är även det sånt som kostar.
 
Torpet är ca 35 m2 stort, och det är välskött med målade väggar/tapet utan fuktbuktningar såvitt vi kunde se. Det är synliga takbjälkar. Det är gasolkyl och gasolspis.

Ni har nog helt rätt angående att det är dumt att "renovera sönder" ett så gammalt hus. Det som känns mest akut är nog ändå ordentlig el, så man kan ha en elkyl och ladda mobilen. Och kanske en tv:).

Har man el kan man ju även bygga mulltoa senare, med korrekt uppvärmning.

Något elskåp står tyvärr inte nära utan det är den här märkliga metallstolpen som jag är osäker på vad den är. Jag mailade kommunen och frågade om vilka avloppslösningar som är tillåtna samt om el. Jag provar att maila elbolaget också, tack för tipset!
 
KlasKarlsson: Det elsystem som påstås finnas idag är "batteridriven el". Tror du att det kan vara något liknande det du talar om med 12V-system? Har du någon uppfattning om hur mycket det kostar att få upp en solpanel?
 
Och tack för svaren! Så härligt när folk delar med sig av sin kunskap, tycker jag.
 
Här är lite mer info om torpet:

Bjälklag: Trä
Tak: Plåt
Stomme: Trä
Fasad: Trä/masonit
Fönster: 2-glas och 1-glas
Byggnadstyp: 1-plans torp
Grundläggning: Torpargrund
 
sommarstugetjej skrev:
KlasKarlsson: Det elsystem som påstås finnas idag är "batteridriven el". Tror du att det kan vara något liknande det du talar om med 12V-system? Har du någon uppfattning om hur mycket det kostar att få upp en solpanel?
En solpanel är inte så hemskt dyr. Beror lite på storlek/effekt.
Till det skall du ha en regulator och batterier (även om det finns lär de vara gamla och dags att bytas)

Att köpa in solpaneler samt 2st högeffektsbatterier och regulator, om man kopplar in detta själv kanske kan gå på mellan 4500-15000 kr.

Batterier av ok kvalitet finns tex på biltema med 60-110 Ah för mellan 700-1000 kr st
Solpaneler finns på clasohlson och jula tex, och kostar mellan ca 3500-6000 kr
Laddregulator/gruppcentral kostar ca 300-600 kr

12 V får du dra själv, men om du inte känner att du kan så bör du nog överlåta det åt ngn som kan mer - det kan gnistra ganska bra om 12 V också :)

/K
 
Mitt tips är att du läser lite om byggnadsvård. En bra början är boken av Hidemark m fl: Så renoveras torp & gårdar, ICA Bokförlag, 1995. En annan bra sak är att ta kontakt med byggnadsvårdskunnigt folk just i din trakt. Å ena sidan mår gamla hus bra av att bebos året om, å andra sidan måste man vara försiktig för att inte vid en renovering med moderna metoder orsakar problem med fukt etc. En grundprinicip vad gäller renovering av gamla hus är att inte göra något som inte enkelt kan återställas.

Om ni i framtiden vill bo permanent på platsen är lösnigen kanske att bygga en till stuga på tomten? Den kan ju göras så att den smälter in i miljön vad gäller proportioner o kulör.
 
Jag skulle gjort vatten, toa och bad installationen i ett nytt hus bredvid, alternativt i en tillbyggnad (om det går att få den att passa ihop med husets propotioner). Då behöver man ändra minimalt i det gamla huset.

Jag gjorde ett BDT avlopp med allt material för ca 30 tkr, så det behöver inte dra iväg i pris!

Vinterisolera gör man bättre genom att stoppa drag och ev. isolera golven, än väggarna. Vinden behöver även ses över, värme stiger! Kolla fönstren, tätningslist e.dyl. Om det är lösa innerbågar så gör man dom dragfria med klisterremsor vintertid.
 
Vi köpte ett torp utan vatten, el och avlopp för ca 15 år sedan och levde i fyra år utan vatten och avlopp (elen drog vi in ganska omgående). Vi jobbade mycket långsamt och var tvugna att spara pengar mellan jobben. Totalt set handlade det nog bara om kanske två månaders effektivt arbete och då gjorde vi all beklädnad, tapetsering, spackling etc. själva. Vi är mycket nöjda och lade ner ungefär 250000 på hela klabbet inklusive inredning och rördragning mm till en oinredd övervåning. Visst är det jobbigt men ack så befriande när man äntligen kan vrida på en kran och det kommer vatten :)

Enligt mig är prioriteringen 1. El, 2. avlopp, 3. vatten, därefter isolering och annan lyx!:D

Isolera inifrån låter som en dum lösning och dessutom ganska onödig. Har torpet timmervägg så är det snarare golvdrag och drag via fönstren ni måste koncentrera er på. Timmerväggen släpper inte alls igenom så mycket om man tätar skarvar och glipor ordentligt. Enligt min erfarenhet är det just fönster och golvspringor som det blåst storm igenom på vintern. Och utan fårskinnstofflor går man inte omkring då. Isolera hellre utifrån om huset har träpanel på utsidan, det kan ni dessutom vänta ett tag med så ni inte behöver göra allt på en gång, det blir bara stressigt och jobbigt.
 
Åh vad mycket bra svar, spännande att höra om andra som håller på... Det är lite fel på torpet så vi kommer lägga ett skambud på det, och antagligen inte få det tyvärr. Dock är prisklassen vi kan tänka oss omodern så alla tips jag får tar jag med mig till nästa hus att fundera på!
 
Här är bilder på torpet, lovade att visa när det var klart om vi fick det eller inte fick det. Tyvärr fick vi det inte, men det är fint så jag hoppas köparen gjort en bra affär. Här finns bilder om ni vill se hur det såg ut:
 
  • storstuga1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utsida1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser mysigt ut, men ni hittar nog något annat snart :)
Dessutom är det snart höst, då kanske det är lite lättare att slippa budguvningar iaf om man hittar drömtorpet...
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.