För att göra en lång historia kort, jag har en gammal skorsten i min verkstad som är ner plockad till taket.
Från taket och nedåt så finns den gamla murstocken kvar, och det är en rejäl rök kanal Ca 250*250mm.
Samt att den går ut genom taket halvägs upp mot takåsen, och därför så får jag en pipa som sticker upp ca 4m. Denna pipa består av ett kortén rör som är 208x4mm. som är ned stucken i den gamla rök kanalen.
Nu är det så att sotaren vill ju ha något att stå på samt en liten stege upp till hans lilla plattform.
Problemet är bara att om jag håller mig till ursprungs planen, och fyller upp med vermiculit så måste jag staga upp med vajrar och grejer för att få någon stabilitet i det hela.
Detta vill jag undvika in i det längsta, och efter ett samtal med min sotare så fick jag reda på att jag får lov att gjuta i stället för vermiculit.
Och då blir det ju i alla fall stabilt, men då är min fråga hur kommer det att bli med gjutningen då stålet rör sig när det svalnar resp värms upp.
Kommer allting att smulas sönder med tiden? finns det speciell betong? osv.
Har någon gjort något motsvarande som funkar.
Tacksam för alla förslag och synpunkter...
 
Jag såg att Schiedel rekommendar en blandning av cement och lecakulor. Nu var väl det i och för sig med keramiskt insatsrör, det kanske är annat med utvidgning av stålrör som du säger.
Kanske det räcker att kladda i lite cement högst upp för stabilitetens skull? Där blir väl inte värmeutvidgningen så stor.
 
  • namnlös3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att du bör prata med en duktig murare.Jag tror att det finns bruk som är "mjukare" och har större rörlighet.Vanlig betong alt cement kommer troligtvis att förstöra murstocken då den oftast är murad med bruk som innehåller murkalk
 
Varför skall sotarn har en stege och plattform där uppe ?

Ordna en sotlucka ovan tak istället så kan han sota nerifrån.
 
är den 4 meter ovan takgenomgången?
 
Sotaren som jag pratade med som även skall besiktiga ville ha både stegen och en liten avsats att stå på så han bråkar jag inte med.
Och det stämmer bra pellefant, den är ca 3-4m ovan takgenomgången.
 
behöver pipan vara så hög då?
jag har en pipa som är 190 millimeter i diameter och ca 4,1 meter från pannan och till den tar slut, 1 meter ovanför taket och ca 0,5 meter under nocken i höjdled, enligt min sotare så var det helt ok att pipan inte sticker upp 1 meter ovan nock. jag har bara proveldat pannan än så länge, calmar v65, men det verkar funka bra med den piplängden.
 
Christer N skrev:
Sotaren som jag pratade med som även skall besiktiga ville ha både stegen och en liten avsats att stå på så han bråkar jag inte med.
Och det stämmer bra pellefant, den är ca 3-4m ovan takgenomgången.
Det ville min sotare också ända tills jag föreslog en sotlucka ovan taket.

Då sa han att det går ju bra också.

Tänk på att man säljer färdiga skorstenar med denna lösning så det är nog tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.