Nyinflyttad i ett hus som har denna växt vid staketet. Vad är det för något? Är sugen på att rycka upp allt med rötterna och bredda gräsmattan.

Inte parkslide hoppas jag! Grön växt med stora blad och knopp nära staket, kan vara parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna växter med spetsiga blad vid ett staket i solljus, möjlig fråga om artidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig växtlighet längs staket, okänd art, fråga om det är invasivt ogräs som parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Växt med gröna blad och synliga rötter mot en grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser ut som praktlysing. Får massa gula blommor, sprider sig lätt men hålls i schack med gräsklipparen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Väldigt fina blommor och verkar älskad av humlorna.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Ja, praktlysing. Ett jäkla ogräs om jag får säga min mening. Värre än kirskål men absolut inte lika illa som parkslide. Har man tur får den en sjukdom som bara går på lysimachia och dör. Jag hoppas ff att de bestånd vi har på landet ska insjukna.

Om ni gräver där, återanvänd inte jorden. Minsta lilla bit blir nya plantor.
 
BirgitS
Jag hade då mindre problem med min praktlysing än med grannens kirskål ;)

Har den en egen rabatt, som det ser ut på bilden, borde det inte vara något problem att hålla ordning på den. Jag ringade in min med gräsmattekant för att den skulle hålla sig på sin plats i rabatten.
 
Om det är sandig eller annan typ av lätt jord är de hopplösa. De konkurrerar ut allt annat, utom möjligen präriesolros. Det var nog inte en hel rabatt med praktlysing från början misstänker jag.

Men framförallt är de besvärliga när man rensar eller flytta andra växter för varje liten rotbit, tom nedersta delen av stjälken blir nya plantor. Att få bort dem är mycket arbetsamt då det inte går att lägga vare sig plantor eller jord i komposten. Nu testar jag täcka över i två säsonger. Jag har grävt bort allt, trodde jag men de kom tillbaka precis lika frodigt.

Om man gillar dem kan man naturligtvis låta dem ta en hel rabatt men det är ju väldigt trist och enformigt. De är ju inte så kul året runt direkt.
 
BirgitS
Jiji Jiji skrev:
Om det är sandig eller annan typ av lätt jord är de hopplösa.
Det kan ju förklara varför jag inte tyckte att det var något problem för det var rätt lerig jord.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju förklara varför jag inte tyckte att det var något problem för det var rätt lerig jord.
Ja i tung lerig jord är de lite mer lätthanterliga men ff lika svårt att bli av med. I min skånska trädgård med lera man kan dreja av har jag tyvärr fått in praktlysing och jag är på dem hela tiden men jag blir inte av med dem helt.
 
Intressant. Vi har mest berg och tallar på tomten men just där är det en ok gräsmatta jag skulle vilja bredda. Lutar åt att rycka rötter sen låta gräsklipparen jobba.
 
Jag har några plantor som kommer tillbaka på samma plats varje år, men sprider sig gör den då inte. Inget jag håller efter heller utan gillar dem så låter dem vara, just där dessa växer är i en slänt bredvid en trall så kör väl trimmern runt dessa en gång i månaden o konkurrensen är väl gigantiskt bestånd av maskrosor som jag tycker är bra mycket mer problematiska för dessa sprider då sig.
 
P papayagirl skrev:
Intressant. Vi har mest berg och tallar på tomten men just där är det en ok gräsmatta jag skulle vilja bredda. Lutar åt att rycka rötter sen låta gräsklipparen jobba.
Ja om du klipper hela tiden borde det gå att svälta ut dem. Men var försiktig med klippet så att du inte sprider dem. I och med att nedersta delen av stjälken kan göra rötter är även ovanjordiska delar besvärliga.

Jag hade räfsat upp klippet från den delen och slängt. I alla fall i två säsonger.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag har några plantor som kommer tillbaka på samma plats varje år, men sprider sig gör den då inte. Inget jag håller efter heller utan gillar dem så låter dem vara, just där dessa växer är i en slänt bredvid en trall så kör väl trimmern runt dessa en gång i månaden o konkurrensen är väl gigantiskt bestånd av maskrosor som jag tycker är bra mycket mer problematiska för dessa sprider då sig.
Nej de sprider sig inte ut i tex en gräsmatta men om man vill odla ngt annat bredvid dem konkurrerar de ut det om det inte är minst lika livskraftigt. Och det är ju inte allt man odlar. Dessutom blir alla rotbitar nya plantor, vilket gör att det är svårjobbat när det finns praktlysing.

Själv vill jag ha många olika perenner i mina rabatter och det är ju det som är problemet.
 
Jag kan hålla med om att den är fin när den blommar.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.