Jag skall gjuta ett mellanbjälklag och tänkte samtidigt passa på att gjuta två balkongbjälklag. Hur fungerar detta med tanke på att olika sorters betong skall användas invändigt och utvändigt? Beställer man helt enkelt en bil med den andra sortens betong i och kör allt genom samma pumpbil eller?
 
Här ingen direkt betydelse var du använder betongen. Mest vilken k klass om flyt osv som har. Och täktsikten för amering skiljer var den används
 
Skall det inte vara "frostsäker" betong utomhus? Det där med tätskikt för armering lät spännande - vad menas med det? Är det om det skall vara rostskydd på betongen eller ej och liknande?
 
Täckskiktet till armeringen dimensioneras av olika skäl. Tex diameter på järn vilken korrosionsklass eller miljö klass det är på gjutningen. En balkon tillhör klass 2 om jag inte missminner mig, då det handlar om återfuktning och uttorkning av vatten på betongen. Frostsäkert blir betong när det uppnått 5 Mpa tryckhållfasthet. Detta inträffar efter ca 24 timmar nånstans.
 
zachris skrev:
Jag skall gjuta ett mellanbjälklag och tänkte samtidigt passa på att gjuta två balkongbjälklag. Hur fungerar detta med tanke på att olika sorters betong skall användas invändigt och utvändigt? Beställer man helt enkelt en bil med den andra sortens betong i och kör allt genom samma pumpbil eller?
Just så går alldeles utmärkt. Blir det mindre än 5,5 kbm per bil blir visserligen framkörningsavgiften per kbm något högre, men det är marginellt.

Bra att använda frostsäker betong (luftblandad) till utebalkongen. Kolla med konstruktören vilken K klass du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.