Toalett med stängt lock i badrum från 1959, badrumsinredning synlig, problem med grumligt vatten beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, bor i en bostadsrätt från 1959, stambyte och nytt badrum runt 2005 därnånstans.

Har ett konstigt problem med toaletten, nästan varje dag efter jobbet så kommer jag hem till grumligt vatten i toaletten och det luktar avlopp!
Händer aldrig över natten dock...
Jobbade även halvdag en gång och luktade redan vid 12 tiden.

Någon kunnig som känner igen detta?
Kommer så småningom ta hit någon att kolla på det men tänkte höra med forumet först

Mvh Jocke
 
S
Vilken våning bor du på
Långt ner så kan det vara trångt lite längre ner för avloppsvatten att gå ut , eller dålig avluftning ut på tak, om det är trångt längre ner så kan det komma luft som trycker upp i vattenlåset på toan ,eller att det sugs ur , något är inte som det ska , antingen något delstopp eller luftningsproblem
Du får prata med styrelsen att kontrollera avloppet
 
S skutten11 skrev:
Vilken våning bor du på
Långt ner så kan det vara trångt lite längre ner för avloppsvatten att gå ut , eller dålig avluftning ut på tak, om det är trångt längre ner så kan det komma luft som trycker upp i vattenlåset på toan ,eller att det sugs ur , något är inte som det ska , antingen något delstopp eller luftningsproblem
Du får prata med styrelsen att kontrollera avloppet

Tack för svar, ska nog kolla upp det med styrelsen då, förstår dock inte hur det inte kan bli dålig lukt på morgonen, men däremot dålig lukt vid kl 12 på dagen.
Känns jättekonstigt xD
 
Inte så konstigt om man tänker efter.
Om det är så att det är någon form av halvstopp, som gör att liite liite avloppsvatten pressas tillbaka varje gång det far förbi en spolning från någon lägenhet ovanför, så är det väl logiskt att det händer oftare på dagen än på natten.
Folk sover ju mestadels på natten, de flesta vaknar ju på morgonkvisten och börjar med toalettbestyr, samt att några kanske är hemma även på dagen.
Och på kvällskvisten är det kanske inte lika mycket "nr 2" som under morgonen och förmiddagen, så mer skit i avloppsvattnet på morgonen och förmiddagen som för med sig dålig lukt.

Det är min gissning iallafall. :)
 
J Jocke93 skrev:
Tack för svar, ska nog kolla upp det med styrelsen då, förstår dock inte hur det inte kan bli dålig lukt på morgonen, men däremot dålig lukt vid kl 12 på dagen.
Känns jättekonstigt xD
S skutten11 skrev:
Vilken våning bor du på
Långt ner så kan det vara trångt lite längre ner för avloppsvatten att gå ut , eller dålig avluftning ut på tak, om det är trångt längre ner så kan det komma luft som trycker upp i vattenlåset på toan ,eller att det sugs ur , något är inte som det ska , antingen något delstopp eller luftningsproblem
Du får prata med styrelsen att kontrollera avloppet
Har samma problem och haft det säkert 10år. Ibland har det dessutom legat 1 råttskit i botten på toa-skålen

Mitt vattenlås är aldrig tomt, men det står "gult vatten" (ibland bara grumligt) som luktar apa varje dag efter jobb och ibland på morgonen.

Bor på andra våningen i bostadsrätt och de har precis varit och spolat stammarna, så jag bad dem spola toa-sticket med pga problemen jag haft, men han som spolade med 160bars-sprutan sa att de ej spolar toa-stick då det tar för lång tid att plocka stolen och spolar de med stol på plats kan den spricka.
Det kan jag förstå om de spolar i "kröken" men om de trycker förbi munstucket ner till gjutjärnssticket borde det ju vara lugnt.
Han ville iaf inte göra det och han hoppade också över vattenlås från lilla toans vask med förklaringen att de normalt bara spolar från golvbrunnen. De spolade iaf köksvasken antagligen då den fettar upp snabbast samt det sticket var det längsta till golvbrunnen och stammen.

Men jag har inte tänkt på luftningen på taket, skall prata med styrelsen om den och om det inte löser problemet får de ta hit någon som kan rensa röret efter toan, där sitter kanske något skit i stammen precis under mitt toastick som avloppsvattnet "svämmar över" på när det kommer i full fart?

Det verkar ju helt osannolikt att vattnet skall stiga 2 våningsplan (från källaren där stammen löper ut) för då hade ju granen under mig har vattenskador. Måste vara delstopp som gör att vattnet slår tillbaka mot vad som nu kan sitta i röret. Eller som du säger luftningen, men vad hade effekten blivit om luftningen är dålig? Tomt vattenlås i toan?


Det är inte spolningen, jag har vid flera tillfällen spolat och kollat att vattnet är klart innan jag går till jobb och t.o.m. snålspolning spolar helt rent (lämnar klart vatten) annars hade man kunnat tänka sig att den var för snålt ställd och ej spola ut allt piss men så är det INTE i mitt fall.
 
Fick det här någon lösning? Har samma problem.
 
J Jakke716 skrev:
Fick det här någon lösning? Har samma problem.
Har fortsatt tjata på styrelsen att rensa luftning på taket. Nu har de byggställning och byter alla fönster, så de lovade nu (5år + sedan jag påpekade första gången) att de skulle ta tag i det. Får se om det hjälper annars är jag till råttorna. Har renoverat hela badrummet + bytt toa men röris kunde inte se något konstigt i krökarna. Har haft 2 stamspolningar sedan prpblemet upptäcktes (utan framgång)

Löser luftningen problemet blir jag glad, men samtidigt borde det finnas en lag att de inte kan dra ut på det så länge :-@ kanske finns? Skadestånd av avloppslukt?
 
Problemet var rätt långsökt. Det had bildast trögflytande sediment några meter ner från toakröken innan stammen nåddes som fyllde 1/4 höjd av rörets diameter.

Troligen har bajsvatten blivit stående här och ansamlat doft, men det är ok aå länge det är på den sidan Vattenlåset.

Men av någon anledning har vattnet tryckts tillbaka i toan (tryckstöt från fallande ledning eller pga vindriktning som de upplevt vid tidigare fall trodde rörspolaren)

Hursom efter de undersökt stick o stam med kamera och ej fann några stopp, blåste de loss sedimentet så röret blev "runt och rent igen".

Tillbaka med toastolen och bam bam.ta.i trä....har inte haft surlukt sedan dess....2 månader sedan. Vattenet.i toan är lika kiristallklart på morgonen som jag lämnade det natten innan :)

Synd att drt tog föreningen 10 år att ta tag i detta bara. Hade precis renoverat köart badrummet innan de slet loss stolen igen och OBS rörspolare är HELT VÄRDELÖSA på att sätta toastolar. Mer kladd med silikon lver golvet får man leta efter.
Gör det själv eller be dem ta in ett proffs, för oavsett vad de säger så kan de fasen inte lägga en snygg fog. Min snubbe gnällde på att stolen satt hårt och utan kilar. Vad gör han själv, skippar kilar och sätter den rätt på backen i silikon. Smetar ut silikonet med TOAPAPPER!!! Frågade tom om han vile låna mina silikonskraor men sa han gjort detta hundratals gånger (säkert, men fel varje gång) Och torkar av allt spill med stor trasa över hela golvet runt toan för att dölja kladdet.

Vad han inte fattar är att grått matt.kakel blir blankt där, syns extra tydligt när det kommer vatten på.

(Krävde såklart ersättning (kvarts mille på badrum så fu.kar de upp det så) och får rätt i sak, bara gå till tinget när de käftar emot och TA FÖRE FOTO ALLTID NÄR HANTVERKARE SKALL IN).


Hantverkare skall göra vad de klarar av och hyra in andra proffs till resten. Så rörspolare skall filma o spola rör men f_n inte foga.
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.