Hej,

jag installerade ett skjutparti i fasaden för några år sedan. Det första åren hade jag plast på från utsidan men sedan i höstas har det både regnat och snöat mot partiet. Igår upptäckte jag fukt på grundmuren precis under ena kanten av skjutpartiet.

(Jag har alltid tyckt att dräneringen av vattnet från partiet varit undermålig men inte utrett saken vidare)

Det som hänt är att partiet inte är tätt och det finns inte någon gummiduk under partiet och nu har alltså vattnet letat sig in och ner i krypgrunden. På vägen har golvreglar (inhuggna i grundmuren) och isolering blivit fuktiga men inte egentligen blöta.

Partiet är 6 meter långt och står på tunna klossar rakt på grundmuren.

Krypgrunden håller 13 grader just nu och RF är normalt hög den här säsongen och därför går avfukataren mellan 69 och 74.

Ska jag tillsätta extra värme (byggfläkt) för att torka ut den fuktiga delen av grunden?
 
Om du åtgärdat problemet lär det inte behövas extra värme för att torka ur
 
Alltså vadå åtgärdat problemet. Problemet är att skjutpartiet läcker vatten ner i trossbotten. Resultatet är fukt i trät Det bör väl torkas ut, frågan är om jag kan tillsätta värme för att torka ut det hela snabbare.
 
Nu är partiet återigen inplastat så mer vatten kommer det inte komma in.
 
D Derbyboy skrev:
Alltså vadå åtgärdat problemet. Problemet är att skjutpartiet läcker vatten ner i trossbotten. Resultatet är fukt i trät Det bör väl torkas ut, frågan är om jag kan tillsätta värme för att torka ut det hela snabbare.
Ja, det är klart du kan skynda på, frågan är väl om det behövs nu när det är sommar?
 
Inte mycket till sommar i krypgrunden med berg i dagen. 12-13 grader just nu.
 
Düsseldorff
Men det är väl klart att du måste åtgärda problemet. Annars blir det ju bara blött igen. Du kan ju inte leva med sex meter inplastad vägg.
 
Omöjligt att svara exakt på utan bilder eller mätresultat från reglarna.
 
Nej, såklart måste jag det men lite klurigt att få tag på någon som kan lyfta ut ett parti på nästan 700 kg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Omöjligt att svara exakt på utan bilder eller mätresultat från reglarna.

Temp i grund 12-13
RF 60-70
Högst uppmätta fuktighet i träet 50 procent
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men det är väl klart att du måste åtgärda problemet. Annars blir det ju bara blött igen. Du kan ju inte leva med sex meter inplastad vägg.

Jag måste få dit någon som kan lyfta ut partiet och 1) undersöka om det är något fabrikationsfel 2) lägga dit en gummimatta.

kommer ta sin tid…..
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Jag måste få dit någon som kan lyfta ut partiet och 1) undersöka om det är något fabrikationsfel 2) lägga dit en gummimatta.

kommer ta sin tid…..
Ok fattar
 
När jag hade frilagt alla golvreglar under partiet så blev jag lite osäker på om jag bara skulle avfukta eller om jag även skulle tillsätta värme.

första tanken va att spätta på med så mycket värme som möjlighet men sen blev jag osäker fukt + värme brukar ju innebära tillväxt.
 
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
När jag hade frilagt alla golvreglar under partiet så blev jag lite osäker på om jag bara skulle avfukta eller om jag även skulle tillsätta värme.

första tanken va att spätta på med så mycket värme som möjlighet men sen blev jag osäker fukt + värme brukar ju innebära tillväxt.
Spelar ingen roll om det bara är för att torka ut. Så snabbt växer det inte. Brassa på med värme så torkar det snabbare.
 
Bara så jag förstår det rätt.

1) Jag tillsätter värme.

2) fukten i träet vandrar från det kallare träet ut i den varma luften.

3) avfuktaren tar bort vattnet i luften.

4) luften kan då binda mer vatten och vandringen från träet till luften kan fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.