Hej!

Ska göra 8x8 meter odlingsland till gräsmatta. Läste att jordfräs är bra för att förbereda. Undrar däremot om det är lite overkill att hyra en sådan och baxa den fram och tillbaka för 60 m2, eller om man bara skulle vända jorden med spade.

Vad tror ni?
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
Hade lätt vänt med spade om jag inte haft en jordfräs i garaget. 8x8m är ju snart gjort med en öl eller två.

Är det dessutom gammalt trädgårdsland är det ju oftast uppluckrad jord utan en massa rötter och tovor att ta hand om.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Första frågan är om du behöver störa jorden?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Första frågan är om du behöver störa jorden?
Utveckla gärna!! (y)(y)
 
Du har ett land som antagligen sjunkit ihop men har egen struktur och ligget ganska stabilt. I det finns det maskar och annat som gör att jorden luftas och att växtdelar bryts ner till näring
Om du fräser eller gräver så stör du djurlivet, du utsätter jorden för torks och när den sedan. sjunker ihop igen riskerar jorden att bli kompaktare än tidigare. Speciellt om du har standard kortklippt gräsmatta.

Så frågan är om du måste fräsa eller gräva?
 
borde väl räcka med en kratta.(och vält om det ska vara "perfekt")
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej det behövs ingen jordfräs för att så igen ett trädgårdsland
16:e Augusti är traditionellt rätt tid att så gräsmatta åtminstånde i Östergötland, så du har ett par månader på dej att skaffa gräsfrö om det inte växt igen av sig själv tills dess.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Allright! Då plockar jag bort det sista ogräset, krattar och sår! Fint!

Vi hade faktiskt tänkt så gräs nu, för att få gräs redan i sommar. Särskilt nu när jag rensat bort ogräset.

Det är väl ok att så nu, så länge man vattnar så att fröna inte torkar i jorden?
 
  • Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Allright! Då plockar jag bort det sista ogräset, krattar och sår! Fint!

Vi hade faktiskt tänkt så gräs nu, för att få gräs redan i sommar. Särskilt nu när jag rensat bort ogräset.

Det är väl ok att så nu, så länge man vattnar så att fröna inte torkar i jorden?
Kan du vänta till mitten av augusti brukar det fungera utan vattning men det går säkert att så nu oxå eller rulla färdigt gräs om du har bråttom och är beredd att vattna
 
Jag var sugen på att köpa rulle, men tyckte att det blev för dyrt. 5000 kr för 70 m2 var det billigaste jag hittade, inkl frakt. En påse frö går väl på några hundralappar.
 
Har jag förstått detta rätt:

- Jag tar bort det sista av ogräset.
- Jämnar till jorden så att den är platt och på samma höjd som gräset bredvid.
- Krattar jorden med en vanlig kratta.
- Sår gräsfrö.
- Drar över jorden med baksidan på en kratta så att fröna täcks och inte blir fågelmat.
- Vattnar cirka en timme per dag. Kanske mindre om det är molnigt, inget om det regnar, och 1 timme x 2 gånger per dag om det är stekhett?
- Väntar...

Något att ändra där eller är det korrekt?
 
P peter.linkan skrev:
Har jag förstått detta rätt:

- Jag tar bort det sista av ogräset.
- Jämnar till jorden så att den är platt och på samma höjd som gräset bredvid.
- Krattar jorden med en vanlig kratta.
- Sår gräsfrö.
- Drar över jorden med baksidan på en kratta så att fröna täcks och inte blir fågelmat.
- Vattnar cirka en timme per dag. Kanske mindre om det är molnigt, inget om det regnar, och 1 timme x 2 gånger per dag om det är stekhett?
- Väntar...

Något att ändra där eller är det korrekt?
Helt korrekt, jag brukar dra ut lite jord på befintligt gräs så övergången blir helt osynlig o så sår jag gräsfrön i gränsen mellan nytt och gammalt. Då blir övergången näst intill osynlig.

Jorden ska hållas fuktig hela tiden, dock inte blöt. Senast jag gjorde så bevittnade jag 3-4ggr per dag i cirka 15minuter.
 
Tomture61
P peter.linkan skrev:
Har jag förstått detta rätt:

- Jag tar bort det sista av ogräset.
- Jämnar till jorden så att den är platt och på samma höjd som gräset bredvid.
- Krattar jorden med en vanlig kratta.
- Sår gräsfrö.
- Drar över jorden med baksidan på en kratta så att fröna täcks och inte blir fågelmat.
- Vattnar cirka en timme per dag. Kanske mindre om det är molnigt, inget om det regnar, och 1 timme x 2 gånger per dag om det är stekhett?
- Väntar...

Något att ändra där eller är det korrekt?
Läs gärna länken jag tipsade om . inlägg #10
Mycket smart sätt att odla gräsmatta på .
Etablerar sig mycket fortare + mindre bevattning (y)
 
P peter.linkan skrev:
Har jag förstått detta rätt:

- Jag tar bort det sista av ogräset.
- Jämnar till jorden så att den är platt och på samma höjd som gräset bredvid.
- Krattar jorden med en vanlig kratta.
- Sår gräsfrö.
- Drar över jorden med baksidan på en kratta så att fröna täcks och inte blir fågelmat.
- Vattnar cirka en timme per dag. Kanske mindre om det är molnigt, inget om det regnar, och 1 timme x 2 gånger per dag om det är stekhett?
- Väntar...

Något att ändra där eller är det korrekt?
Täck ytan med en fiberduk(för odling) fukten hålls kvar längre och störtregn kan inte skölja bort jord och fröna.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.