Tjena! Bor i ett gammalt hus byggt med vad jag tror heter stående plankvägg (spontad plank 160x80). Ska sätta in friskluftsventiler i några rum som kräver hål på 125. Är det något särskilt jag bör tänka på eller är det bara till att tuta och köra på med hålsågen? Jag vill ju gärna inte försvaga något i konstruktionen :p

Slänger in en bild också, tagen underifrån i ett fönsterhål.
Närbild på en stående plankvägg med ett utskuret hål underifrån i ett fönsterhål, synliga spikar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kräver en rätt kraftig borrmaskin med hålsåg. Undrar om en tigersåg kan vara ett bättre alternativ. Jag antar att du kommer att sätta in ett 125 mm plaströr i hålet och dreva runtomkring.
 
Det ska sättas in ett ljudreducerande rör,
FRESH TL80F-DBS. Behöver det drevas?
 
Vi har vanliga Fresh F80 monterade på sex platser i vår fasad. Ett h-vete att komma igenom tilläggsisolering (in- och utsidan) plus plankväggen. Och då krävdes bara hål med 86 mm i diameter.

Nu har jag ingen aning om hur mycket ljudisoleringen gör, men utan ljudisolerade rör blir genomföringsarean mindre än hälften och hålsågens omkrets (som jag antar är typ direkt proportionerlig mot motståndet) ca en tredjedel mindre. Med andra ord betydligt enklare att montera/mindre påverkan på konstruktionen.
 
G Niklas Anders skrev:
Vi har vanliga Fresh F80 monterade på sex platser i vår fasad. Ett h-vete att komma igenom tilläggsisolering (in- och utsidan) plus plankväggen. Och då krävdes bara hål med 86 mm i diameter.

Nu har jag ingen aning om hur mycket ljudisoleringen gör, men utan ljudisolerade rör blir genomföringsarean mindre än hälften och hålsågens omkrets (som jag antar är typ direkt proportionerlig mot motståndet) ca en tredjedel mindre. Med andra ord betydligt enklare att montera/mindre påverkan på konstruktionen.
G Niklas Anders skrev:
Vi har vanliga Fresh F80 monterade på sex platser i vår fasad. Ett h-vete att komma igenom tilläggsisolering (in- och utsidan) plus plankväggen. Och då krävdes bara hål med 86 mm i diameter.

Nu har jag ingen aning om hur mycket ljudisoleringen gör, men utan ljudisolerade rör blir genomföringsarean mindre än hälften och hålsågens omkrets (som jag antar är typ direkt proportionerlig mot motståndet) ca en tredjedel mindre. Med andra ord betydligt enklare att montera/mindre påverkan på konstruktionen.
Hur upplever du " ljudinsläppet" från F80? Jag bor i ett vanligt villaområde utan stor väg, så det är egentligen inga störiga ljud vi utsätts för. Tyckte bara det lät bra med bullerdämpning, men det kanske är överdrivet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kräver en rätt kraftig borrmaskin med hålsåg. Undrar om en tigersåg kan vara ett bättre alternativ. Jag antar att du kommer att sätta in ett 125 mm plaströr i hålet och dreva runtomkring.
 
Kraftiga grejer rekommenderas ja, de stående planken är skråspikade med rejäla doningar med.
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Akta handlederna är väl mot tips, använd gärna något med koppling som skyddar. Stå stadigt när du kör. Akta maskinen med då en större hålsåg lätt kan få en klen maskin att ge upp. Sen i vanlig ordning med en större hålsåg gäller det att rensa spåret från spån ofta så inte tänderna sätter igen och man då börjar generera värme snarare än djup i borrspåret
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Det kanske är värt att höra på en uthyrningsfirma om dom har en lämplig maskin med stativ, risken att skada sig/köra sönder en handhållen maskin är nog betydande
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
B BjörnEng skrev:
Det kanske är värt att höra på en uthyrningsfirma om dom har en lämplig maskin med stativ, risken att skada sig/köra sönder en handhållen maskin är nog betydande
Enig. Det var på gränsen att det gick med en AEG 18v-maskin med 86 mm håldiameter.
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Skräcksnöret S0502Y skrev:
Hur upplever du " ljudinsläppet" från F80? Jag bor i ett vanligt villaområde utan stor väg, så det är egentligen inga störiga ljud vi utsätts för. Tyckte bara det lät bra med bullerdämpning, men det kanske är överdrivet.
Jag har inget att jämföra med, men det är ju ett hål rakt genom väggen.

Jag verkar bo med samma förutsättningar som dig, och störs inte nämnvärt av ventilerna. Troligen grannarna som störs mest på grund av livliga kids som leker inomhus… :D

Om du störs går det ju alltid borra större hål vid senare tillfälle.
 
  • Gilla
Skräcksnöret
  • Laddar…
Jag borrade med vanlig håltagningsborr (på 105mm) för mina 102 mm FRESH ventiler i fritidshuset.
Inga problem med en vanlig batteridriven borr (RYOBI), man får passa sig för det hugger rätt bra ibland bara.

Mina "timmerstockar" är 56 mm tjocka, och sen är det isolering och innerpanel på det (tot ca 160mm tjockt)
Fick ta en borrning från insidan, ta boprt panel+ isolering, borra vidare, och sedan en utifrån när mittenhålet väl var igenom.

Använde en Multi Hålsåg105mm typ sådan här:
Blå 105mm Multi Hålsåg för installation av FRESH ventil i timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skräcksnöret och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort flera ventilationshål i vårt hus byggt med stående 80mm spåntad plank +10mm spilkäkt +1" stående panel på utsidan.
Väggarna är även isolerade på insida med gips13mm+spåntade bräder 18mm +90mm reglar.
Totalt c:a 230mm

Började med ett 6mm lååångt hålborr genom hela väggen för att styra fräsen..(samma dimension som mittborret i fräsen,

sedan hålfräs + stämjärn utifrån för att komma genom orginalväggen och avslutade med hälfräs inifrån.

Använde en 6mm stålpinne istf centrumborr i hålfräsen
Ta till hålfräsdimensionen gärna 5mm över ventilrörets ytterdiameter.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.