Matss skrev:
Ok tror jag förstår, men tror inte på backventilen.

Ett alternativ är som du ritat men plugga blåsröret (sätt dit en säkerhetsventil), luta övre röret svagt mot tankarna. Ställ expansion på golvet och anslut till tanktoppen med grovt rör. Då blir det hävertprincipen.
Nja

säkerhetsventil känns inte bra med hemmasvetsad tank, blir ju ganska mkt tryck innan den öppnar. Tror jag satsar på att bli limbomästare istället.

Är det ok att ha blåsröret ca 30cm ovanför expansionenshögsta nivå? Laddpumpen trycker väl inte ut vatten därigenom?
 
Meningen med säkerhetsventilen var bara en extra säkerhet i fall... Hellre än att bara plugga röret så att säga.

Ansluter du expansion (stående vid sidan av tanken) med ett kort grovt rör till övre röret mellan panna o tank (högsta punkt) ska det mycket till innan du får några farliga tryck i tanken, och du får en anläggning som funkar bra luftmässigt (och slipper akrobatik). Så skulle jag nog ha gjort, utan att veta dina förutsättningar helt.

Ställer du expansion bredvid pannan blir trycket ännu lägre i tanken vid ev. kok.

Laddpumpen ger ju ett visst övertryck, vill minnas att min ger 0,3 m vp på läge 3 på pumpen. Så det är kanske i minsta laget.
 
I går kom jag överens med vvs:aren om hur mitt system skulle se ut. Unjefär som ritningen i början av denna tråden men med sling till radiatorerna också. Vvs:aren var skeptisk till att köra det med tryckande pump med strypventil och då kändes det inte bra att jag skulle "tvinga" honom att göra det systemet ändå. Dessutom har jag gamla radiatorer som antagligen inte är helt täta och då kan det bli problem.

Men för att inte förstöra skiktingen för mycket med slingor i tanken så sätter vi in två singor för radiatorerna, styrda av en bivalent shunt. Jag tror och hoppas att det skall bli bra.

Första acktanken är redan på plats i källaren.

Tack Mats för hjälpen!
 
Matss skrev:
Ok tror jag förstår, men tror inte på backventilen.

Ett alternativ är som du ritat men plugga blåsröret (sätt dit en säkerhetsventil), luta övre röret svagt mot tankarna. Ställ expansion på golvet och anslut till tanktoppen med grovt rör. Då blir det hävertprincipen.
Hej

Behöver lite hjälp

Har kopplat ihop med säkerhetsventil och exp stående vid sidan om tankarna. Jag har inte dragit upp något ångrör till högsta punkt ifrån exp. Jag har bara stuckit ner "expansionsröret" till botten av expansionskärlet.

Problemet jag får jätte mkt luft, har till och med kört utan expkärl så allt ska få luftas på högsta punkt men pannan går i fläkt stopp ändå.

Vad kan vara felet/lösningen?

Är det att expansionskärlet inte har ett ångrör som går upp i taket och vänder? (nu är avrinningen i höjd med mitten av tankarna)

Ska jag köra helt utan termostat i Termovarladdpumpen?

Skickar med en snabb skiss.

Edit. Har även ett rör mellan toppen på 2000l tanken upp till expansionsledningen. För att bli av med luften i den tanken.
 
  • ritning 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag hittade felet(?) Shunten läckte lite, upptäcktre ett svagt pysande. Har lyckats ställa shunten i ett läge då det inte pyser. Har eldat i 2h nu, visst bubblar det i pannan men vid vilken nyinstallation med över 3000l färskt vatten gör inte det. Får fixa en ny shuntventil imorgon, 2år höll den nuvarande tätt.
 
Du borde kunna byta O-ring på shunten. På Esbes shuntar kan man tom byta den yttre utan att tappa ur vatten.

Anläggningen ser enkel och bra ut! Du har väl anslutit expansionsröret på högsta punkt?

Du återkommer väl med lite bilder och rapport av drifttagningen?
 
Expansionsröret går ända uppe vid taket.

Jo då vet att man kan byta insats i Esbe shunten, nu byter jag ut hela för det är vad min butik har hemma. Inte så stora pengar.

När jag bytt shunten i morgon kväll så ska jag se om jag kan få tillräckligt med tryck med min 25/40 pump, har en 25/60 liggandes för säkerhets skull.

Sen ska allt byggas in innanför råspont och fyllas med lösull och slutligen gips.

Bilder tas allt eftersom. Tyvärr så har jag ingen vidvinkellins på kameran så det är svårt att få till bra bilder i ett pannrum på 3*3m....

Tack så länge
 
Palte skrev:
Expansionsröret går ända uppe vid taket.
Det jag menar är att expansionsröret är anslutet på högsta punkt av övre rör mellan panna och tank? Dvs att rören lutar upp mot anslutningspunkten, både från tank och panna, eller i alla fall inte lutar från.
 
Ja, satte ett trör precis innan första tanken som går upp ca 10cm ovanför tilloppet. Tröret sitter på högsta punkten.
 
Fick byta till 25/60 pumpen 0,4 bar räckte inte riktigt i mitt 1,5plans hus men pannan i källaren. 0,6bar räckte fint, nu är alla elementen luftade.

Har kommit upp ca 1m med råspont och lösull, hoppas att hinna klart i morgon.

Shunten jag bytte och 25/40 pumpen kommer att användas till mitt kommande uterum och köras på "värmeslingan" som finns i tanken.
 
Inget tryck till huset.

I går tyckte jag det var lite kallt inne, vred över shuntstyrningen till auto och vips försvann trycket på tryckmätaren.
Jag hade alltså luft i röret från 500L tankarna som pumpen sög med sig. Om inte luften försvinner på 6-7 eldningar (ungefär lika många veckor sen kanske det behövs värme) får jag nog dra om tilloppsröret till shunten och koppla in mig på tilloppet på 2000L tanken istället, där bör det vara luft fritt iaf!

Längtar nästan lite till hösten/vintern för att se hur anläggningen klarar sig.
Laddade alla 3000L till 80gr (har inte bytt termostat ännu 95gr brukar jag ladda till) i Söndags och det verkar som jag klarar mig minst till på söndag innan nästa eldning trots att jag inte isolerat fördigt.

Tror jag kommer behöva tända pannan ca 120-150gånger/år istället för ca 200-250! Och så många gånger jag fått höra "att du inte skaffar solvärme, då behöver du inte elda på sommaren"

Edit
Märks att jag inte är rörmokare på alla fula rördragningar men jag tröstar mig med att allt nu försvunnit bakom isolering, råspont och gips. Tryckkärlet har inte kvar "blåsan".
 
  • liten tankar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du strypventil på elementreturen? Och pumpen på hela tiden så att det blir övertryck i elementkrtesen? Alla kopplingar där du har undertryck är en risk avseende att luft sugs in om dom inte är täta.
 
Matss skrev:
Har du strypventil på elementreturen? Och pumpen på hela tiden så att det blir övertryck i elementkrtesen? Alla kopplingar där du har undertryck är en risk avseende att luft sugs in om dom inte är täta.

Japp jag har haft uppe trycket i 3 dagar ända tills shunten öppnade sig = måste funnits luft i röret ifrån 500L tankarna. Hoppas detta försvinner efter några eldningar.

EDIT
När jag letade efter läckage innan jag hittade att shunten läckte så drog jag alla klämringskopplingar en gång till, i övrigt så har jag annvänt presskopplingar och de tycker jag borde vara täta. Ev kanske avstängningsventilerna till termovarpumpen läcker, de verkar ju kunna läcka varje gånge de stängs.

Det är ju inte lätt att hitta var luft kan sugas in mkt lättare att se var det läcker vatten...
 
Vad har du använt för rör Palte?
Ser nästan ut som kromade, men det kan det väl inte vara? :D
 
Elförzinkade, det är nog blixten som luras lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.