Hej!
Helt ny på husägande, nåväl; radhusägande. Har iaf en trädgård med rabatter osv som börjar bli sugna på mer vatten än vad regnet på sistone kunnat erbjuda. Vilket för mig till mitt problem:

Hur sätter jag på vattnet?

Här är upplägget:
Vattenutkastare och slang på husvägg bredvid öppen inspektionslucka med avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




alt. Är det så att jag medelst vattennyckel helt enkelt vrider igång vattnet nere där bredvid slangen är fäst?

Vattenutkastare med vattennyckel och ansluten slang bredvid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifall jag behöver komma in i lådan på väggen har jag ett problem, nämligen

Vit vattenutkastare fastskruvad på vita rör mot en grovputsad vit vägg, troligen för att ansluta en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar för ev hjälp på denna simpla och antagligen dumma undran!

vh,
Dan
 
Redigerat:
Plastlådan är nog något helt annat. T.ex fiber.

Skulle gissa att du ska vrida på fyrkanten.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Lådan på väggen är troligtvis för fiberanslutningen. Den ska du inte öppna eller flytta på om du inte verkligen vet vad du håller på med.

Troligtvis behöver du bara vrida på fyrkantsfästet för att sätta på vattnet, men det kan även finnas ventiler på insidan.
 
  • Gilla
DBGW
  • Laddar…
Lite svårt att se på bilderna men de ser som en ventil och du skall vrida på den nedre fyrkanten.
 
Ah! Ja, du har nog rätt, fiberomvandlaren sitter på andra sidan väggen :)

okej, då behöver jag typ en sån här bara då;

Svart T-typ nyckel märkt med FMM, används för att öppna fiberomvandlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den nyckeln lär inte passa, en skiftnyckel lär passa bättre. Tycker att det ser ut som om det är en "felaktigt" typ av ventil som sitter där. Den ser mer ut att vara en "avtappningsventil" som man max öppnar en gång per år eller ännu mer sällan. Kanske föregående ägare har fixat utevatten själv och monterat den ventil som fanns tillgänglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.